I
Hej alla!

Än en gång söker jag er kompetens

Jag ska något så enkelt som att ersätta en strömbrytare rakt av, och en strömbrytare mot led dimmer som inte kräver 0:a.

Den en strömbrytaren som jag bytt rakt av är kopplad enligt bil 2# och tänder lampan till badrumsskåpet.

Dimmern som ska kopplas in ser ut enl bild 1#

kablarna till dimmeruttagat enl bild 3#

Jag blir lite osäker på kopplingarna och vågar nog inte testa mig fram

- skickat från ett mörkt badrum
 
  • Hand som håller en väggmonterad termostatbas framför kaklat vägg, synliga anslutningsskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag under installation med öppen eldosa och anslutna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag under installation med exponerade koppartrådar och ingjutna dosor i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun ledare till L1.
Svart ledare till "våg med pil".
 
Ser inte rätt ut. Men du får beskriva lite bättre vad som skall drivas av respektive brytare/dimmer.

En allmän observation är att man ser för mycket naken koppar på bilden av brytaren.

Hur var det kopplat innan?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den ena svarta tråden är ju en vidarekoppling från brytaren. Den sitter i nuläget på en egen anslutning där.
 
Vi ser att den övre dosan kommer det 3 trådar uppifrån. Brun, vit och svart. Den bruna fortsätter ned till den undre dosan, och där är en stump svart från övre dosan till den undre.

Man kan anta att de tre som kommer uppifrån är en fasledare, och varsin tändtråd till två olika lampor. OM det nu är så att det är två olika lampor som skall styras.
Men vilken tråd som är vad kan vara svårt att gissa.
 
Knepig koppling!
Vit = fas in till brytaren.
Svart 1 ut från brytaren aktiv i läge L1, går till badrumsskåpet?
Svart 2 ut från brytaren aktiv i läge L2, går till dimmer L1?
Dimmer pil ska gå till ?

Som beskrivet funkar dimmern då bara när badrumsskåpet är släckt..
 
I
Tack för grymma svar båda, ni hade båda rätt

Allt ordnat ink kortade kablar så det inte sticker ut något koppar.

En liten svårare fråga.

jag vill byta ut den befintliga två poliga strömbrytaren (till spabad inomhus) till en dito.

men kablaget och tecknen stämmer inte överens på den tvåpologa brytaren som jag köpt.

några kloka ord?

1# befintlig koppling

2# Nya tvåpoliga brytaren.

tack
 
  • En person håller i en ny tvåpolig strömbrytare med oanslutna kablar framför en vägg, redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller en ny tvåpolig strömbrytare framför en öppen eldosa med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nya verkar inte ha någon blindplint så du får nog koppla ihop jorden i en klämma utanför men annars är ju schemat identiskt så det är bara att följa.
 
I IngaGrönaFingrar skrev:
Tack för grymma svar båda, ni hade båda rätt

Allt ordnat ink kortade kablar så det inte sticker ut något koppar.

En liten svårare fråga.

jag vill byta ut den befintliga två poliga strömbrytaren (till spabad inomhus) till en dito.

men kablaget och tecknen stämmer inte överens på den tvåpologa brytaren som jag köpt.

några kloka ord?

1# befintlig koppling

2# Nya tvåpoliga brytaren.

tack

Varför ska du byta från ett kvalitetsmärke (elko) till ett skitmärke för? :thinking:

Sen är det förmodligen felkopplat i trappbrytaren på din bild.

Om man kikar på din 2poliga brytare så är förmodligen fasledaren svart så om jag hade gissat (det ska man inte göra, man ska mäta/kolla i andra dosor för att veta) så gissar jag på att den svarta ledaren är en fas och den bruna och vita är 2 ST tändtrådar. Det är därför det är en bit av den svarta som har gått från 1 brytare till nästa.
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.