Håller på med följande projekt, som redan fungerar, men jag borde tänka om med vattenpumpen.

Vår sommarstuga är på en ö utan vatten och endast solpaneler för el. Diskning tar mycket tid och köpte en begagnad diskmaskin och gjorde följande installation.
0_0

Vattnet cirkulerar så vattnet i hinken blir 55 grader och därmed får diskmaskinen in färdigt värmt vatten och diskmaskinen använder endast mellan 50-200W för själva vattenpump, rotera diskarmar etc.

Jag har nu använt följande 12V tryckvattenpump https://www.biltema.se/bat/pumpar/pentrypumpar/tryckvattenpump-116-lmin-2000037332. Nu när vattnet cirkulerar hela tiden är tryck-funktionen onödig och något slags cirkulationspump skulle funka bättre.

Jag kan köpa en sådan här begagnad: productgroup

Frågorna är:
  • Kan en sådan pump suga vatten?
  • Räcker trycket som uppstår om jag har hinken överst i systemet?
  • Kommer denna pump att orka pumpa upp vattnet tillbaka till hinken?
 
Den pumpen är väl gjord i gjutjärn och så har Alpha+ automatik för tryck/flödesreglering.

Varför inte någon liten gasoldriven varmvattenberedning och en mindre hydropresstank + tryckbrytare.
Då behöver inte pumpen gå hela tiden vattnet värms och du behöver inte anpassa vattenmängden i hinken för åtgången. Du kan fortfarande ha en hink som ”vattenintag”.
 
Kan du förklara hur en hydropresstank fungerar?

Jag har alltså nu en vattenpump med tryckbrytare (från Biltema) och en gasoldriven vattenvärmare. Problemet är att när diskmaskinen tar in rumstempererat vatten (typ 4-5 liter) ur hinken så kommer inte gasolvärmaren upp i fart tillräckligt snabbt så medeltemperaturen på dessa 4-5 liter blir typ 40 grader. Då startar diskmaskine elementet som tar 2,1kW, vilket är mera än min inverter på stugan ger ut.

Kan en hydropresstank hjälpa här?
 
Går det inte att starta pumpen först så gasolvärmaren hinner få upp farten?
Eller koppla ur värmeelementet i diskmaskinen.
Protte
 
Koppla ur värme-elementet har jag tänkt är en sista utväg. Misstänker att ifall vattnet är för kallt så kommer programmet att vänta i all oändlighet på rätt temperatur.

Via cirkulationen har jag försökt just detta, att starta pumpen först. För att den ska köra så behöver den pumpa vattnet någonstans. Sedan så kallnar vattnet i slangarna och gasonvärmaren ganska snabbt, så då diskmaskinen tar in vattnet för andra gången så är det minst en halvtimme sedan senast och då är allt alltså kallt igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.