Ett badrum i en lägenhet ska totalrenoveras. Ägarna vill flytta toaletten in i hörnet åt vänster för att få bättre plats i badrummet. Det är nog en dryg meter i sidled det.
Finns även en golvbrunn som borde flyttas lite, samt ett TM-avlopp som ska dras om.

Men toaletten är det stora problemet. Ser tre vägar att gå:

1. Höja golvet ca 150 mm, då kan alla avlopp snyggt flyttas innan gjutning.

2. Lägga 110-avloppet längs väggen bort mot nya placeringen. Skaffa en toalett med avloppsstosen åt sidan. Sen bygga en låda runt avloppet och kakla in det snyggt.

3. Bila i golvet med okänt resultat. Gissar på att jag måste ner MINST 15 cm för att få till det med böjar och fall på avloppet.

Hur hade ni gjort?



Suddig bild av badrum med öppet toalettlock, handfat, spegel och duschhörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
bila ner i golvet har ju sina sidor det också.............kan ju innebära att man får renovera lite hos grannen under också.
 
BirgitS
Flytt av golvbrunn och annan bilning av betongen brukar kräva tillåtelse av styrelsen eftersom betongen tillhör föreningens ansvarsområde. Dock är det ju normalt att man gör det vid badrumsrenoveringar. Om betongen är förhållandevis tunn (bör styrelsen veta) så får man se till att sätta upp skydd hos grannen under.
 
Rätt lösning är ju alternativ 3, men det kräver ju en hel del arbete.
Kolla i så fall när nästa stambyte är aktuellt, då det känns som rätt tillfälle att göra den flytten om den inte är för långt bort.

Alternativ 2 skulle jag överväga om 3 inte är rimligt. Beroende på möblering i övrigt så borde det gå att få rätt diskret och snyggt.

Att höja golvet och snubbla in i badrummet ett antal gånger i veckan skulle jag inte ens se som ett alternativ.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Höja golvet ett par dm är visst inte ovanligt alls i tex stockholms innerstad. Har varit hem till folk där det är så och det är inte nåt jag skulle välja själv om man säger så....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.