Hejsan!

Jag har en cylinderformad tank på 3000L från Husqvarna tanksvets. Den står på en isolerad och förstärkt betongplatta i ett hörn. En av väggarna är en yttervägg. Jag har plats för ca 40cm på sidorna och ca 60cm på höjden.

Hur skulle ni ha gjort? Jag har kollat i lite äldre trådar och det känns ju enklast att bygga in den och sedan fylla med lösull. Först så reglar jag en träskiva på hörnväggarna så att jag får en luftspalt emellan dem. De två andra sidorna gör man av 45X45 eller 45x70 och skivor.
Hur bör man göra med golvet? Kan man lägga markisolering (frigolit) i botten så man slipper ha lösull direkt mot betongen? Man skär ut den runt foten på acktanken.
Det känns ju inte så roligt med mineralull direkt mot golvet om man skulle råka söla med lite vatten runt acktanken!

Hur har ni gjort runt el-patronerna? Jag kommer att ha dem i muffar på ca 15cm men man måste väl ändå göra en inspektionsöppning eller någon försänkning runt dem.

Bilder, ritningar och idéer mottages med stor uppskattning!
 
slipperman,

Det där var inte pjåkigt..Dina acktankar behåller värmen bra kan jag tro!

Ser i andra inlägg att vissa även isolerar under tankarna. Kan du märka av några värmeförluster mot betongplattan?
 
Tanken är ju som regel "kall" i nederdelen så det är inte märkbart. Mina tankar står på en stålring så där finns också plats att isolera under. Om du har en helt platt tank så kan du ju alltid lägga upp dem på några reglar för att kunna isolera och minska köldbryggan.
 
Min tank står också på en fot av cirkelformad plattjärn på högkant. Undra hur varm den kan bli närmast golvet när tanken är närmare 85-90 grader i botten?

Törs man verkligen ställa den på träreglar? Dels för tyngden (3 ton) men även ur brandsynpunkt.
 
Jag har en liten ack. tank på 750 liter och jag har byggt en ram av trä (2 tum 8, tror jag det är). Ramen står på en tunn isolerskiva som man har till golvvärme, så att värmen går upp men inte ner i golvet. Sedan har jag lagt ett tjockt lager med vanlig byggisolering. Har aldrig känt att värmen spridit sig ner i betongplattan, fastän min ack. tank oftast håller sig runt 65-80 grader konstant.
 
Don82,

Om jag fårstår dig rätt så står alltså din acktank på ett träramverk av 2"x8". Din isolering mellan tank och golv är då ca 20cm. Finns det ingen risk att trät som ligger i kontakt med acktanken blir för varmt när acktanken är fulladdad? När det gäller trä mot skorstenar så är brandrisken överhängande om virket utsätts för 70 grader en längre tid (enligt min sotare)

Har du cylinderformad eller rektangulär tank? Hur tätt har du reglat ramen?
 
Visst kan det bli varmt, men å andra sidan blir rören som går genom hela huset typ lika varma så det borde inte vara så farligt. Trä har, tror jag, en antändningstemp på flera hundra grader, så det borde ju inte vara någon direkt fara. Jag har en rektangulär tank.

Ramen ser ut så här:
___
I
I___I

Den är skruvad med rejäla träskruvar på alla sidor, sedan är det vinkeljärn i alla hörn och till sist är det två stålband som går runt hela altet. Borde ju hålla tycker man!
 
Don82 skrev:
Visst kan det bli varmt, men å andra sidan blir rören som går genom hela huset typ lika varma så det borde inte vara så farligt. Trä har, tror jag, en antändningstemp på flera hundra grader, så det borde ju inte vara någon direkt fara. Jag har en rektangulär tank.

Ramen ser ut så här:
___
I
I___I

Den är skruvad med rejäla träskruvar på alla sidor, sedan är det vinkeljärn i alla hörn och till sist är det två stålband som går runt hela altet. Borde ju hålla tycker man!
Ännu en sak jag inte har funderat på. Skälet till att jag inte la golvvärme i källaren var att värmen riskerar att tvinga fukt uppför källatrens väggar. Nu kanske värmen från min varmvattenberedare agerar som lokal golvvärme. Suck, jag får ta mig en titt.

--- Mats ---
 
Min tank är lik den här.

Undra hur man bäst skall göra ramen till denna "järnfot" eller om man helt skall strunta i det? Botten på tanken är ju liksom toppen oval, så mitt under botten av tanken så är det ett mellanrum till golvet på några cm om man nu vill trycka in lite mineralull innanför järnringen under tanken.

Om man bortser från den pyttelilla risken att trät blir för varmt den relativt korta stund som acktanken är fulladdad ända ner till botten (90 grader) så isolerar ju trä betydligt bättre jämfört med järn direkt mot betong. Man skulle ju kunna spika ihop en kvadratisk ram av tex 45x145 lika bred som acktanken + isoleringen på sidorna (30-40cm). Regla ganska tätt inne i ramen med mineralull emellan. Spika en 16mm playwood över hela ramverket innan man ställer dit den runda acktanken. (Ungefär som när man skall göra ett uppreglat trägolv på ovanpå en gammal betongplatta)

Hur skulle ni andra ha gjort?
 
  • Ackumulatortank.jpg
Den på bilden är exakt den jag har. Det jag menade var att om du har en sådan järnring så kan du fylla järnringen med en tillskuren 145:a. Det lilla läck som blir rätt genom ringen är försumbar under den lilla tid som du har tankbotten fulladdad (vilket är ett undantagsfall). I regel håller tankbotten 30-40 grader i driftläge och det läckaget kan du strunta i.
 
Tack för svaren Slipperman!

Din lösning med mineralull innanför "järnringen" är nog enklast. Just mitt under tanken (ovalen)ryms dock endast några få cm mineralull mot golvet men det läckaget borde vara försummbart.

Järnringen borde ha varit lite högre..
 
Åskar

Har en 3m3 från Tanksvets med.
Lade inget under. Jag har kanske lite lite isolering pga plats brist.
Jag gjorde som så att jag klädde in hela tanken med 100mm Fick dit två lager på toppen.
Sen byggde jag som ett hus runt med reglar och ställde dit isolering sen spånskivor utanpå

20070106005fw6.th.jpg
20070107018ba1.th.jpg
 
Det känns helt rätt att prioritera ovansidan som gadeberg har gjort. Botten är ju kall oftast, skulle tänka mig att man kunde lägga nåt tunt under, typ plywood för att minska värmeöverföringen. Har man plats så kan man ju lägga lastbärande markisolering 40-50mm mellan två plywoodskivor och tanken ovanpå, eventuellt en tunnare plåt mellan tanken och plywooden om man vill ha hängslen och livrem... Kollade på The Dow Chemical Company och solimate 500 klarar 225kPa (!) i långtidsbelastning (2% deformation på 50 år)
 
Tack för bilderna och svaren grabbar..

Jag kommer nog att göra något liknande som skribenten "slipperman" visat på sina fina bilder.

Har i dag börjat att regla upp väggarna. Acktanken kommer att byggas in i en rektangulär "låda" som är 205cm x 205cm x takhöjden. Utrymmet fylls sedan med löslull vilket kommer att innebära ca 35cm isolering som minst på sidorna och ca 65cm ovanpå toppen. Under tanken kommer jag att lirka in, fylla utrymmet under "järnringen" med mineralull så gott det går. På betonggolvet runt tanken kommer jag att lägga två lager 50mm markisolering (frigolit) mest som skydd för mineralullen så att den slipper ligga direkt mot betonggolvet.

Jag hade först tänkt klä väggarna längst ut med frigolit som jag tidigare hört skulle ha bättre isoleringsvärde jämfört med mineralull. Flera i min bekantskapskrets påstår att 10cm frigolit är nästan som 20cm mineralull. När jag i dagarna besökte bygghandeln så såg jag att lambda-värdet (tror det heter så) var försummbart likvärdiga. Någon som kan bekräfta det eller har jag läst fel siffror på förpackningarna? Tror mineralullen hade 0,045 W/m*C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.