Var kommer de ifrån? Kan det vara ventilationen i köket? Får man stänga igen den? Bor i lgh. Finns det filter att köpa? De är absolut inte från sopor, de har jag koll på.

Närbild på vitmålad vägg med ett eluttag och grå kökslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit målad dimmerknapp på vägg i hörn med synlig kabelkanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En zoomad bild på en vit vägg med en liten brun fläck eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en rostfri kökskran och diskho med vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har du sett flugorna komma ut där ?? Det där är frånluft, så om det är rätt drag ska ingen fluga komma ut där.
Är det vanliga husflugor, eller de blå-gröna spyflugorna ??
Husflugor finns där det finns mat/sopor/avlopp/levande djur typ hästar o kor.
Spyflugorna dyker upp när det finns nått dött djur i närheten, tex död mus, död fågel i skorstenen etc
 
Nä, har inte sett att de kommer därifrån. Det är små flugor typ ca 2 mm. Har lgh på vång 2, kan de komma in från fönstret? Har alltid öppet. Inbland är det stora flock som far runt i köket. Sopor är jag noga med, knyter allt i små påsar och slänger dagligen.
I vasken har jag hällt klorin och kokhett vatten i omgångar då det är nog inte därifrån. Jag blir tokig.

Isakare Isakare skrev:
Har du sett flugorna komma ut där ?? Det där är frånluft, så om det är rätt drag ska ingen fluga komma ut där.
Är det vanliga husflugor, eller de blå-gröna spyflugorna ??
Husflugor finns där det finns mat/sopor/avlopp/levande djur typ hästar o kor.
Spyflugorna dyker upp när det finns nått dött djur i närheten, tex död mus, död fågel i skorstenen etc
 
BirgitS
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Det är små flugor typ ca 2 mm.
Stämmer det med utseendet på sorgmyggor?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sorgmygga
Där står också vad de lever av,
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Har lgh på vång 2, kan de komma in från fönstret? Har alltid öppet.
Naturligtvis kan flygande insekter komma in via ett fönster. Det finns insekter högt upp i luften där tornseglare och svalor flyger.
 
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Nä, har inte sett att de kommer därifrån. Det är små flugor typ ca 2 mm. Har lgh på vång 2, kan de komma in från fönstret? Har alltid öppet. Inbland är det stora flock som far runt i köket. Sopor är jag noga med, knyter allt i små påsar och slänger dagligen.
I vasken har jag hällt klorin och kokhett vatten i omgångar då det är nog inte därifrån. Jag blir tokig.
Kan ju även vara nån granne som har nått gott som drar till sig flugor.
Bodde tidigare 50 meter nordost om en hästhage, vindarna från vanligtvis sydväst drev in stora mängder flugor.
När det blåste åt nått annat håll var det lugnare.
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
A
du har väl marsvin eller motsvarande?
 
Va? Nej varför? Jag har inga husdjur förutom dessa flugor.

electroluxaren skrev:
du har väl marsvin eller motsvarande?
 
A
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Va? Nej varför? Jag har inga husdjur förutom dessa flugor.
då har jag ingen ytterligare idé
 
De kan bo i någon krukväxt.
 
Kan de? Det kan jag tänka mig att de gör faktiskt. Det har jag funderat länge på. Och mina blommor dör en efter en. Käkar dessa flugor rötter??

raveper raveper skrev:
De kan bo i någon krukväxt.
 
dom äter rötter ja. Gammalt husmorsknep var ju att sätta ner tändstickor i blomkrukan med svavlet uppåt. Sen om det funkar eller inte vågar jag inte svara på.
 
BirgitS
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Kan de? Det kan jag tänka mig att de gör faktiskt. Det har jag funderat länge på. Och mina blommor dör en efter en. Käkar dessa flugor rötter??
Se inlägg 4.
I ikeo skrev:
Gammalt husmorsknep var ju att sätta ner tändstickor i blomkrukan med svavlet uppåt. Sen om det funkar eller inte vågar jag inte svara på.
De trivs i krukväxtjord som är fuktig och aldrig får torka upp och inte heller blir ordentligt genomvattnad så när jag har fått in mycket sorgmyggor börjar jag med att ställa krukorna i vattenbad någon timme så att jorden blir genomblöt. Det bör dränka larverna. Därefter får krukorna torka upp väldigt mycket innan jag vattnar nästa gång.

Kan behöva upprepas om äggen överlever ovanstående behandling.

Så här års bör man kunna minska mängden flugor genom att ha fönster bredvid blommorna öppna.
 
Jag tycker generellt att det just nu är en jäkla massa flugor här också.......säkert nåt med vädret och perfekta omständigheter för något. Brukar försvinna då det blir lite kallare framöver.
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
Det ser ut som sorgmyggor. Köp Nemablom i någon trädgårdsbutik. Det är ett medel med nematoder i som käkar upp sorgmyggornas larver som bor i jorden. Bara att hälla i vattenkannan. Väldigt effektivt och smidigt. Eventuellt behöver du upprepa processen efter några veckor.
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
Tack för tipset!!!!

Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
Det ser ut som sorgmyggor. Köp Nemablom i någon trädgårdsbutik. Det är ett medel med nematoder i som käkar upp sorgmyggornas larver som bor i jorden. Bara att hälla i vattenkannan. Väldigt effektivt och smidigt. Eventuellt behöver du upprepa processen efter några veckor.
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.