S
Jag tänkte börja bygga en bod på min tomt som förråd. Jag tänkte
att det kunde vara bra att isolera den när jag ändå är på den...
Den ska stå på plintar...

Bygger man så här?
 
  • grund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska du isolera ett föråd?

Få upp byggnaden så det inte blir rötskador, några centimeter så det blir ventilerat. Om jag förstår bilden rätt :p
 
Japp, i princip riktigt. Några synpunkter bara:
Isolering som sagt, är bara meningsfull om du tänker värma upp förrådet.
Lite högre upp från marken än vad det ser ut på bilden.
I stället för att spika på två tunna lister på var sida om golvregeln kan du spika en bräda på undersidan av den. Då skyddar du regeln mera.
I stället för asfaboard använder du trossbottenmasonite. Den håller bättre och är i rätt bredd från början.
 
S
andersmc skrev:
Japp, i princip riktigt. Några synpunkter bara:
Isolering som sagt, är bara meningsfull om du tänker värma upp förrådet.
Lite högre upp från marken än vad det ser ut på bilden.
I stället för att spika på två tunna lister på var sida om golvregeln kan du spika en bräda på undersidan av den. Då skyddar du regeln mera.
I stället för asfaboard använder du trossbottenmasonite. Den håller bättre och är i rätt bredd från början.
Har hört att när man bygger en friggebo ska man alltid isolera golvet utifall man ska ha den till något annat. Sen vill jag ha lite ombonat så panelväggar på insidan går bort. Så skaJändå gipsa så kan jag lika bra dra in isolering. Om jag håller 10 grader på vintern så håller boden bättre väl?
Brädan eller läkten som man sätter under för masoniten/asfaltboarden bör den vara tryckt?
Jag har råkat gå händelserna i förväg och köpt afaltsboard för 350kr. Är jag helt fel på det, är asfaltsboard inte till för detta eller är det dåligt? Bör jag köpa det andra trots 350 kr?

Ligger plasten och allt annat rätt på ritningen?
Ritningen är bara en skiss, avstånd till mark blir en 5 cm, räcker det?
 
Asfaboarden du har kan du väl sätta i väggarna.
Du har ingen luftspalt i väggen. Det ska vara luftspalt mellan ytterpanelen och tex asfaboarden.
5 cm höjd låter lite. Jag tycker det ska vara så pass högt att man kan inspektera undersidan.
Plasten i golvet kan du lägga uppe på golvspånet. Under förutsättning att lägger in någon innergolv (som laminat).
 
S
andersmc skrev:
Asfaboarden du har kan du väl sätta i väggarna.
Du har ingen luftspalt i väggen. Det ska vara luftspalt mellan ytterpanelen och tex asfaboarden.
5 cm höjd låter lite. Jag tycker det ska vara så pass högt att man kan inspektera undersidan.
Plasten i golvet kan du lägga uppe på golvspånet. Under förutsättning att lägger in någon innergolv (som laminat).
Varför ska jag inte ha plasten direkt under spånskivan? Blir inte spånskivan fuktig om ingen plast är ivägen för fukt från jorden? Jag ska ha typ laminatgolv....

Angående asfaltsboarden är det...
Okej så här eller så här?
 
  • grund2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • grund3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elio Correa
  • Laddar…
Plasten brukar sitta innaför isoleringsen, som du ritat. Att ha den mellan spånskivan och isoleringen har jag inte hört talas om, även om jag antar att den kan funka.

Den sitter ju där för att förhindra fuktig och varm inomhusluft från att tränga in i isoleringen och försämra isoleringens egenskaper.

På en friggebod (spec ouppvärmd) hade jag nog utelämnat alla plast dock. Det är bättre om fukten får vandra. Har du inte uppvärmt periodvis så kommer annars det att finnas en risk att fuktig varm utomhusluft kondenserar inuti isoleringen (tec på våren då huset inuti opfta kommer kunna vara kallare änu vad det är ute) eftersom fukten inte kan vandra in i huset pga plasten. Och då kan fukten/kondensen fångas där och orsaka fuktskador.

/K
 
DanielF skrev:
Varför ska jag inte ha plasten direkt under spånskivan? Blir inte spånskivan fuktig om ingen plast är ivägen för fukt från jorden? Jag ska ha typ laminatgolv....
Det är inte fukten från jorden som plasten ska stoppa, det är fukten innifrån. Men som sagt, det här med plastens vara eller icke vara blir ganska svårbedömt i ett hus som inte är regelbundet uppvärmt.
En fördel med att inte ha plasten under golvspånet är att du kan limma spånskivorna mot reglarna, vilket ger ett mycket stadigare golv.
 
Snailman
Jag vill här framföra min åsikt, att det visst är menigsfyllt att isolera icke uppvärmda byggnader, jag har ett dubbelgarage/verkstad som är isolerad men ej uppvärmd, och det går där utmärkt att förvara verktyg och sådant som i ett icke isolerat förråd skulle ha rostat, isoleringen gör att temperaturen ändrar sig mycket långsammare än om det inte varit isolerat, om temperaturen ändras hastigt från varmt till kallare (som det gör i ett icke isloerat hus), så kan det bildas kondens som gör att järn rostar. Det är även bra på sommaren då det annars lätt blir så varmt att man inte kan vistas inomhus mitt på dagen.

Så det beror nog helt på vad man ska använda huset till om man har nytta av att det isoleras eller ej.
 
S
Snailman skrev:
Jag vill här framföra min åsikt, att det visst är menigsfyllt att isolera icke uppvärmda byggnader, jag har ett dubbelgarage/verkstad som är isolerad men ej uppvärmd, och det går där utmärkt att förvara verktyg och sådant som i ett icke isolerat förråd skulle ha rostat, isoleringen gör att temperaturen ändrar sig mycket långsammare än om det inte varit isolerat, om temperaturen ändras hastigt från varmt till kallare (som det gör i ett icke isloerat hus), så kan det bildas kondens som gör att järn rostar. Det är även bra på sommaren då det annars lätt blir så varmt att man inte kan vistas inomhus mitt på dagen.

Så det beror nog helt på vad man ska använda huset till om man har nytta av att det isoleras eller ej.
Jag kommer ha verktyg och sådant. Men ska jag ha plast och isåfall var?
Bör jag värma upp stugan under vintern, typ 10 grader?
 
S
DanielF skrev:
Varför ska jag inte ha plasten direkt under spånskivan? Blir inte spånskivan fuktig om ingen plast är ivägen för fukt från jorden? Jag ska ha typ laminatgolv....

Angående asfaltsboarden är det...
Okej så här eller så här?
Någon som vet vilket alternativ som är rätt sätt att bygga väggen på?
 
  • grund2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • grund3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DanielF skrev:
Men ska jag ha plast och isåfall var?
Jag hade definitivt skippat plast i en byggnad av den typen. Dels för att det inte tillförs några stora mängder fukt inifrån, och dels för att det kommer finnas tillfällen då det är varmare ute än inne, framför allt på våren. Då gör plasten mer skada än nytta.
 
DanielF skrev:
Jag kommer ha verktyg och sådant. Men ska jag ha plast och isåfall var?
Bör jag värma upp stugan under vintern, typ 10 grader?
Jag skulle också skippat plast. Och att ha uppvärmt till 10 grader för några verktygs skull (om du inte förvarar ngt som skall vara frostfritt dvs) känns som slöseri både på miljön och ekonomiskt...

/K
 
DanielF skrev:
Någon som vet vilket alternativ som är rätt sätt att bygga väggen på?
Heller asfan utanpå golvspånet än att det slutar ovanför. Men du kan ju ha asfa och panel hela vägen ner över de yttre golvreglarna. De behöver inte vara synliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.