Hej, vi köpte ett hus och håller på renovera det innan inflyttning. Huset är byggt 1982. Ovanför fönster har de lagt nån form av träskiva (spånskiva?) bredvid gipsskivorna. Där finns det en skarv som förra ägarna hade vikt in tapeten i. Får vi spackla där eller är glipan för att trät ska kunna röra på sig? Jag lägger upp en bild.

Tack för hjälpen på förhand.
 
  • Väggmötet vid ett fönster med synlig fukt- och mögelskada samt delvis borttagen tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Muhanad Kadi1
  • Laddar…
Egentligen eftersträvar man att gipsa som ett upponer L för annars är det stor risk (nästan säkert) att det kommer uppstå sprickor där. Så varför de har hittat på denna lösning är svårt att säga. Fönstret kanske är bytt eller tillkommit i efterhand?

lite mer jobb än du tänkt dig men inte jättesvårt är att ta ner skivorna på sidorna och sätta ny enligt denna bild
Illustration av korrekt gipsskivor installation vid en dörröppning i ett L-format mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: välkommen hit förresten
 
  • Gilla
Magnoras och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Egentligen eftersträvar man att gipsa som ett upponer L för annars är det stor risk (nästan säkert) att det kommer uppstå sprickor där. Så varför de har hittat på denna lösning är svårt att säga. Fönstret kanske är bytt eller tillkommit i efterhand?

lite mer jobb än du tänkt dig men inte jättesvårt är att ta ner skivorna på sidorna och sätta ny enligt denna bild
[bild]

Edit: välkommen hit förresten
Tack för svaret. Det blir nog ett svårt jobb eftersom man måste då ta bort takpanelerna också. Vi är också oroliga att det kommer skada ångspärren.

Ska se om vi orkar göra jobbet ordentligt. Tack så mycket för svaret.
 
M Mohammad Ayham Kadi skrev:
Tack för svaret. Det blir nog ett svårt jobb eftersom man måste då ta bort takpanelerna också. Vi är också oroliga att det kommer skada ångspärren.

Ska se om vi orkar göra jobbet ordentligt. Tack så mycket för svaret.
Förstår. Har själv så här på ett par ställen i mitt hus där de varit lata en gång i tiden. På vissa ställen har det spruckit och på andra hållet det så svårt att säga hur det blir. Ska ni ha tapet så är det ju lättare att få det att hålla men glöm i alla fall inte att remsa skarven när ni spacklar
 
Ja vi får nog prova och se. Är det en bra idé och ha grovspackel istället för lättspackel de första lagren?
 
Rickard.
Spackla spånskiva är svårt att få bra och vill gärna spricka och bete sig. Det bästa man kan göra är att gipsa över det, antingen med 6mm renoveringsgips eller om man har plats vanligt gips.

Sånna här får vi på ett par ställen där vi ännu inte gipsat över spånet.
Spacklad spånskiva med spricka under vit kantlist innan gipsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard. Rickard. skrev:
Spackla spånskiva är svårt att få bra och vill gärna spricka och bete sig. Det bästa man kan göra är att gipsa över det, antingen med 6mm renoveringsgips eller om man har plats vanligt gips.

Sånna här får vi på ett par ställen där vi ännu inte gipsat över spånet.
[bild]
Kommer det synas så här även om det är tapet över?

Om man lägger på renoveringsgips måste inte man då gipsa hela väggen igen? Och då måste man justera fönsterfoder för att passa. Plus att vi har element under fönstren som vi inte har demonterat heller så det blir nog jättesvårt och nygipsa väggen.
 
Rickard.
M Mohammad Ayham Kadi skrev:
Kommer det synas så här även om det är tapet över?

Om man lägger på renoveringsgips måste inte man då gipsa hela väggen igen? Och då måste man justera fönsterfoder för att passa. Plus att vi har element under fönstren som vi inte har demonterat heller så det blir nog jättesvårt och nygipsa väggen.
Det kan jag inte svara på men jag skulle säga att det är en påtaglig risk. Det du ser på bilden är spånskiva, spackel med pappersremsa, tapet och kalkfärg men vi har inte sprickor på varje skarv.

Gipsar man måste man såklart gipsa hela väggen men man kan skippa under fönsterna om man vill. Det är vanligt att bara ha vitt under fönsterna så man slipper plocka bort element varje gång man målar om eller tapetserar.

Här har du en bild på hur det kan se ut då om man väljer den lösningen. Det är gips under tapeten men inte under fönstret.
 
  • En hörndel av ett rum med tapetserad vägg, vitmålad fönsterbräda och radiator utan gips under fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Så här ser det ut hos oss på ett par fönster. Vi har bredspacklat
Vertikal spricka i vägg ovanför träfönsterkarm i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har slutat störa mig :)

på ett par fönster där jag varit och fixat annat så har jag sågat bort gipset om ett halva L typ. Dvs en bit ovanför fönstret men inte hela vägen ner till golvet men så jag ändå fått L varianten på skivan. Där har jag inga sprickor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.