Låter det troligt att det är godkänt att göra ett 8cm djupt hål i 25cm bärande vägg? Bor i bostadsrätt. Eller ska jag direkt ge upp planerna på mitt projekt? Inväntar svar från föreningen men om de nekar vill jag kunna motargumentera en lösning.
Jag vill installera en inbyggnadsblandare (vola) i köket.

Edit: måtten av väggen 16->25
https://youtu.be/JPWBlIeoUJw

Tack
 
Redigerat:
Ta in en konstruktör som kan göra en bedömning och intyga att din lösning inte skadar byggnadens bärighet.
 
  • Gilla
chali405
  • Laddar…
Är lösningen godkänd, med dolda kopplingar på det sättet?
 
M Masthugg skrev:
Ta in en konstruktör som kan göra en bedömning och intyga att din lösning inte skadar byggnadens bärighet.
Obs, kolla först med styrelsen om det är vad de vill. Som styrelse representerar man alla medlemmar och dina andra föreningsmedlemmar har i princip inget att vinna på att godkänna nåt avvikande.
 
  • Gilla
chali405
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Är lösningen godkänd, med dolda kopplingar på det sättet?
Enligt videon?
I kök är det vad jag förstår inget krav på våtrum I dagsläget. så att göra hålet, montera blandaren, och koppla allt under vasken synligt som idag låter väl inte helt orimligt? Är ju kopplat med softpex idag på en blandare
 
Inte säker alls, fått för mig att inga kopplingar ska vara inbyggda nu för tiden, att allt ska vara inspekterbart. Här hamnar ju lite skarvar inbyggda i väggen med den blandaren. Tänkte bara att det kunde vara värt att forska lite i!
 
  • Gilla
chali405
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Inte säker alls, fått för mig att inga kopplingar ska vara inbyggda nu för tiden, att allt ska vara inspekterbart. Här hamnar ju lite skarvar inbyggda i väggen med den blandaren. Tänkte bara att det kunde vara värt att forska lite i!
Finns säkerhetsboxar från ex joramark, man sätter själva blandaren i den så ska det troligtvis vara godkänt hos försäkringsbolaget, då kan man upptäcka innan större läckage, men inväntar föreningens svar om jag ska lägga ner det eller köra
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Finns ju även olika lösningar att bygga på väggen för att få plats med inbyggnadsboxen.
 
  • Gilla
chali405
  • Laddar…
3D-rendering av köksbänk med uppsättning för PEX-röranslutning till blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tänker enligt bilden och under diskbänken så är det öppet där man kopplar PEX-rören in i blandaren. Återkommer hur detta slutar
 
Uppdatering
Ändrade planerna och valde istället en ”bänskiva-monterad” blandare. minst lika coolt, inbyggnadsblandaren får bli i framtiden i huset.

Rivit kakel, monterat marmorskiva, spacklat, målat, återstår en del småsaker som fog och glasskiva bakom hällen, mer än nöjd

#Vola #marmor #cararra #bänkskiva
 
  • Köksbänk i marmorlook, infälld rostfri diskho, modern köksblandare, neutrala färger, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök, vita skåp, marmormönstrad bänkskiva, induktionshäll, ugn, trägolv, neutralt, rena linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med rostfritt ståldiskho, två blandare, grått skåp och arbetsbänk, belyst av taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö med sladdar, vit apparat på väggen, papp på golvet, renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök, öppna skåp och lådor, rörig, reparation eller rengöring pågår, köksutrustning utspridd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person borrar i köksvägg medan han skyddar bänken med kartong. Renovering, hemförbättring, tatuerade armar, hörselskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök, vita skåp, mörk bänkskiva, soligt, öppna lådor och skåp, parkettgolv, diskho, undermontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.