Hej

Ett par frågor som ni kunniga i detta för mig nyupptäckta område. Mina förutsättningar är: Dubbelgarage med fyra befintliga mindre el-element och med bottenyta om 55 m2. Behov av att hålla detta på ca 10-12 grader eller så. Dessutom med en vattentank om ca 300 liter (för tvättmaskin och dusch samt matlagning). (...och för info med luftvärmeuppvärmd boendevåning ovanför).

* fråga 1: kan det löna sig med en solarventi 14 (pris enl deras hemsida ca 8 kkr)

* fråga 2 (& 3): kan man få energibidrag från regeringen på en dylik installation? Vad kan det ge?

* fråga 4 (& 5): är det idé att koppla på denna på befintlig vattentank, och är det över huvud taget möjligt?

// Dund
 
Mina svar- kanske får du andra besked av andra forummedlemmar:

1. Elelementen får du behålla om du vill ha en konstant temperatur även nätter och mula dagar. Det är inte många soltimmar från säg mitten av november till och med januari. Tveksamt om det är lönsamt (beror på hur du själv definierar lönsamt) - du kan rimligen räkna hem investeringen på max 10 års sikt med dagens elpris på c:a 1 kr/kWh. Men det är bara en kvalificerad gissning. Allt beror på antal faktiska soltimmar där du monterar luftsolfångaren och dess effekt. Dessutom har du ingen nytta av det tillskott du får på sommaren när luftsolfångare ger som mest värme. Du kanske ska bygga en egen? Kul och inte särskilt komplicerat. Materialet kan du fixa för kanske 500 - 1500 kr beroende på konstruktion.

Luftsolfångare är i första hand ett bra sätt att skapa ett bra inomhusklimat (sänka den relativa fuktigheten) i ouppvärmda mindre byggander (sommarstugor och liknande isolerade utrymmen) och i andra hand ett *komplement* till andra värmekällor som bortsett från grundinvesteringen ger gratis kompletteringsvärme.

2. Nej, tyvärr inte. Bidrag ges endast till SP-testade solfångare med vatten som värmebärare (både plana och vakumrörsolfånagre).

3. Solarventi är en renodlad luftsolfångare och kan inte konverteras till en vattenburen solfångare. Du kan bygga egna plana solfångare med vatten som värmebärare men då pratar vi en annan nivå på budget och systeminstallation.
 
Hm, tack för ett mycket utförligt svar!

Varför inte bygga eget skriver du, det låter klart intressant och som en rolig utmaning!

Jag antar att det finns tusen trådar i ämnet och kanske någon byggritning och Bill of Material?

Dund
 
Gracias!

Dund
 
SolarVenti ha en modell SV30 Hybrid som värmer upp 100 l vatten till ca. 60 grader. Titt in på SolarVentis hemsida eller www.hylt.se så hittar du mera info!
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.