Ska måla om huset och garaget inom kort och har en fundering kring huruvida nuvarande färg är faluröd eller om det bara råkar vara väldigt matt röd färg som bleknat med åren (ev orginalfärg från -83).

Rödmålad trävägg på hus med fönster och vit hörnlist, samt del av trädgårdsmöbler i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rödmålad träfasad med en svart utomhuslampa monterad, vit dörrkarm synlig, under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gnuggar jag på panelen så blir det lite blankare yta och det blir rödfärg på trasan.

Här nedan ser ni ett parti där det suttit en termometer. Ser blankare ut just där.

Närbild på rödmålad träpanel med träets ådring synlig och ljusskugga i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var ganska säker att det var slamfärg först. Men ju mer jag kollar runt så börjar jag misstänka att det bara är väldigt sliten färg som mattats av med tiden och då borde gå att måla över med ny icke slambaserad färg.

Någon som kan hjälpa mig reda ut detta?
 
Ganska säker på slamfärg,kanske med lite linolja i.
 
Det som även är lite märkligt är att merparten av huset har en blankare röd yta.
Kan de då ha målat om dessa partier med en annan färg ovanpå slamfärgen?

Rödmålad husvägg med blankare röda nyanser, vita fönster och solskuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kritar färgen av sig mycket? Dra tummen mot färgen lite lätt, Det gör slamfärg när den har suttit uppe några år
 
Hojte Hojte skrev:
Kritar färgen av sig mycket? Dra tummen mot färgen lite lätt, Det gör slamfärg när den har suttit uppe några år
Jag behöver gnugga ganska mycket med ex en trasa för att det ska färga av sig. Jag blir inte röd om fingrarna om jag drar dem över fasaden så att säga.
 
... Jag tänker att eftersom det är blankt under där termometern suttit så borde det kanske inte vara så självklart att det är slamfärg? Borde inte även den ytan varit väldigt matt som är karaktäristiskt för slamfärgen?
 
Känns inte som slamfärg.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Känns inte som slamfärg.
Nej jag tycker inte det heller. Samtidigt så vore det ju tråkigt att slänga på ny färg för att se det flagna av om något år eller två, så man vill ju vara helt säker.


Någon som vet om det är möjligt att få ut målare som är kunniga som kan inspektera och avgöra mer noggrannt? Eller kan man oftast vända sig till färgbutikerna för hjälp eller hur kan man ta det vidare?

Jag kollar parallellt om jag kan få information från den som byggde huset. Det är grannens bror och han kanske kommer ihåg vad han målade med.
 
Skrapa av färg och ta med till en färgbutik som kan analysera färgen
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Skrapa av färg och ta med till en färgbutik som kan analysera färgen
Tack. Det skulle jag kunna göra. Jag har även behov av att byta ut en fasadbräda så jag skulle ju då likagärna kunna ta med en bit av brädan in.
 
Gnugga en trasa med T-sprit mot väggen. Om det löser färgen så är det någon form av latexfärg, tex akrylat. Om den varken kritar sig eller löses av sprit så är det troligen alkydoljefärg eller linoljefärg. (Alkydoljefärg är betydligt vanligare än linoljefärg.)
 
P pennybridge skrev:
Det som även är lite märkligt är att merparten av huset har en blankare röd yta.
Kan de då ha målat om dessa partier med en annan färg ovanpå slamfärgen?
Olika sidor tar olika mycket stryk av väder och vind. Södersidan slits exempelvis mycket fortare än norrsidan. Så är sydsidan mest sliten är det säkert därför, är någon annan sida mer sliten har man kanske bara målat om det mest slitna med samma färg.

Även jag är skeptisk till att det är slamfärg, men har du ändå en trasig bräda så ta med lite av den till färgaffären.
 
Tänkte låna tråden och fråga om någon kanske vet om detta är linolja eller slamfärg, norra sidan, antar att det är väldigt gammalt med tanke på rötskador i vissa plankor (ändor).
 
  • Vit träyta med skuggor, lutande perspektiv, detalj av byggtextur, solljus, krackeleringar och grov struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sebbebygger och 1 till
  • Laddar…
Jojan111 Jojan111 skrev:
Tänkte låna tråden och fråga om någon kanske vet om detta är linolja eller slamfärg, norra sidan, antar att det är väldigt gammalt med tanke på rötskador i vissa plankor (ändor).
Ser inte ut som slamfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.