Efter ett mögelangrepp i min inneenhet på min luftluft-värmepump, 2 år gammal bara använd till kyla (har fjärrvärme), så har jag svårt att få bort alla mögelrester från bladen på det cylindriska fläkthjulet. Fläkthjulet är bortmonterat.

Resterna sitter som en tunn torkad hinna och syns först bra när hjulet torkat och är torrt. Det finns cirka 300 enskilda små fläktblad på varje fläkthjul.

Har testat:
O Jula luftvärmepumpsrengöringsspray

O https://www.cillitbang.se/products/hygien/cillit-bang-super-cleaning-bleach/
ihop med en liten flaskborste (enormt arbetskrävande, 1-2 timmars jobb och det blev ändå inte rent)

O Ångtvätt med ångstråle med Kärcher SC 5 i starkaste läget med VapoHydro aktiverat, med powermunstycke monterat, ingen mekanisk nötning.



Idéer på saker att testa:
O Mikrofibertrasa på skruvmejsel, enligt:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=75076.0

O https://www.cillitbang.se/products/badrum/cillit-bang-ultra-cleaning-foam/

O https://www.cillitbang.se/products/hygien/cillit-bang-black-mould-moegelborttagning/
nej det är nog inte svartmögel jag har, men en chansning är att de är effektivt mot flera typer av mögel

O Ångtvätt ovan med små runda borstar, den stora runda borsten, eller den stora "dukhållarborsten" så man samtidigt ångar och bearbetar mekaniskt, det finns även en som skall oscillera de små runda huvudena automatiskt via ångtrycket:
https://www.kaercher.com/se/tillbehoer/aangturboborste-28631590.html

O Koka fläkthjulet

O Avfettningsmedel

O Något speciellt mögeldödande och mögellösande medel?

O Högtryckstvätt, med någon kemikalie?

O Ultraljudsrengöring i industristorlek

O Lägga hjulet i vatten några dagar så det intorkade möglet löses upp.

O Köpa nytt fläkthjul eller inneenhet.

Helst vill jag använda en metod som inte bygger på mekanisk nötning då fläkthjulets utformning gör det dels mycket tidskrävande och dels mycket svårt att komma åt överallt, speciellt längst inne i hjulet.

Möglet skall i första hand alltså dö, om jag inte åstadkommit det ännu, men även helst försvinna, t.ex. lösas upp så det enkelt kan sköljas bort.

Vad tror du är bästa metod för att få bort mögelresterna?



Och vad tror du om att ställa in och köra hög värme ibland för att döda mögel i inneenheten? Dvs även på sommaren då man inte har värmebehov.



Jag vill i övrigt tipsa om den bästa "rengöringsfilmen" för hela luftvärmepumpen jag hitta:
Ductless Cleaning and Maintenance Start to Finish
Att ha på våtdammsugare samtidigt som man sprutar in rengöringsvätskan (och senare vatten) med dräneringstråget monterat är smart, för då gör man även rent dräneringsröret. Se bara upp så att inte rengöringsvätskan antänder våtdammsugaren! Om du likt mig får en flöjteffekt så kan du behöva hörselkåpor!
 
Tryckluft+användande av tandborste eller diskborste. Mer behövs inte för att få bort smuts och dammpartiklar på fläktbladen.

Tycker du går till överdrift i ditt rengörande.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Sen ska det påpekas att mögel dör så fort förutsättningarna för mögel är fixat. Då torkar det ut och det svarta som blir kvar är mest kosmetiskt. Så även om du har spår på nånting, att något är missfärgat betyder inte att det lever och kommer att sprida något. Det ska dessutom påpekas att luften omkring oss innehåller mögelsporer konstant som bara väntar på att kunna bosätta sig någonstans.
Har du tvättat av grejerna på normalt vis och funktionen på delarna är normal så behöver man inte skrubba nå mer. Annars är ättika bra att rengöra mögel med.
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
Claes Sörmland
Möglet är redan garanterat dött efter att sett klorrengöring.
 
E etompau skrev:
Tryckluft+användande av tandborste eller diskborste. Mer behövs inte för att få bort smuts och dammpartiklar på fläktbladen.

Tycker du går till överdrift i ditt rengörande.
Tryckluft hjälper inte då det är tunna fasttorkade saker. Hålen är så smala att man i princip inte får in en vanlig tandborste med alla borsten bortklippta. Med en diskborste kan man sticka in borst i hålen, men de ligger då inte an mot ytorna. Samtidigt får man inte rent den i mitten.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
Tack för tipset!

Tror du att det kan lösa upp möglet också, inte bara döda det?

Som med alla kemikalier undrar man även hur det blir när man sedan skall gå att andras in resterna när fläkten fläktar in i bostaden. Hur är lukten etc på produkten?
 
S Stefan1972 skrev:
Sen ska det påpekas att mögel dör så fort förutsättningarna för mögel är fixat. Då torkar det ut och det svarta som blir kvar är mest kosmetiskt. Så även om du har spår på nånting, att något är missfärgat betyder inte att det lever och kommer att sprida något. Det ska dessutom påpekas att luften omkring oss innehåller mögelsporer konstant som bara väntar på att kunna bosätta sig någonstans.
Har du tvättat av grejerna på normalt vis och funktionen på delarna är normal så behöver man inte skrubba nå mer. Annars är ättika bra att rengöra mögel med.
Ja, mögelsporerna finns överallt. Det är väl därför man måste rengöra typ 2 gånger varje kylsäsong.

Tror du ättikan kan lösa upp intorkat mögel?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Möglet är redan garanterat dött efter att sett klorrengöring.
Det kan nog vara dött, men hur är det med sporer etc? Dessutom, om det finns olika beläggningar på fläktbladen är det lättare för nytt mögel att börja växa där.
 
A
garanterat inget mögel utan damm som torkat
sitter det så hårt så är det bara elbowgrease som hjälper--gnugga--
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
H Husbuggy skrev:
Det kan nog vara dött, men hur är det med sporer etc? Dessutom, om det finns olika beläggningar på fläktbladen är det lättare för nytt mögel att börja växa där.
nja det fungerar inte så......finns det förutsättningar får nåt att mögla så gör det det oavsett om det inte har möglat eller har möglat där tidigare.
Varför har det möglat från första början? Ingen som rengjort och sen var den avslagen en längre tid eller vad?
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nja det fungerar inte så......finns det förutsättningar får nåt att mögla så gör det det oavsett om det inte har möglat eller har möglat där tidigare.
Varför har det möglat från första början? Ingen som rengjort och sen var den avslagen en längre tid eller vad?
Jag fick dålig lukt från systemet väldigt tidigt efter installationen. Dräneringen var feldragen initialt etc.
 
Tomture61
När du använder din LLVP för kyla är det viktigt att köra den med enbart fläktläget , dvs. ingen kyla/värme , efter du slutat att kyla .
Detta för att få bort ev. fukt i maskinen .
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.