Jag har köpt en bit tomt av grannfastigheten som ägs av ett aktiebolag. Det är en remsa nere vid sjön inklusive en bit ut i sjön. Nu vill jag göra en fastighetsreglering för att lägga ihop den biten med min nuvarande tomt (som alltså inte innefattar markremsan längst nere vid sjön även om jag med muntligt avtal och under alla år nyttjat den som del av tomten). Jag har fått höra att LM kan vara lite griniga när det gäller att sammanlägga fastigheter utan att man har nåt annat syfte än att just utöka sin tomt lite grann, och i det här fallet med en strandremsa och en bit av sjön.

I LMs blankett för ansökan om fastighetsreglering finns ett avsnitt där man just ska ange syftet med den önskade förändringen. Ett alternativ där är att "öka eller minska storleken på en privatägd fastighet (utan att bygga ny bostad)", men man kan också skriva in "annat - vad?". Är det nån som vet nåt om vad man kan skriva där för att öka chanserna att få igenom regleringen? Kanske finns det nåt man absolut inte ska skriva?

Tacksam för alla förslag.
-- Jocke
 
O OppfinnarJocke skrev:
Jag har köpt en bit tomt av grannfastigheten som ägs av ett aktiebolag. Det är en remsa nere vid sjön inklusive en bit ut i sjön. Nu vill jag göra en fastighetsreglering för att lägga ihop den biten med min nuvarande tomt (som alltså inte innefattar markremsan längst nere vid sjön även om jag med muntligt avtal och under alla år nyttjat den som del av tomten). Jag har fått höra att LM kan vara lite griniga när det gäller att sammanlägga fastigheter utan att man har nåt annat syfte än att just utöka sin tomt lite grann, och i det här fallet med en strandremsa och en bit av sjön.

I LMs blankett för ansökan om fastighetsreglering finns ett avsnitt där man just ska ange syftet med den önskade förändringen. Ett alternativ där är att "öka eller minska storleken på en privatägd fastighet (utan att bygga ny bostad)", men man kan också skriva in "annat - vad?". Är det nån som vet nåt om vad man kan skriva där för att öka chanserna att få igenom regleringen? Kanske finns det nåt man absolut inte ska skriva?

Tacksam för alla förslag.
-- Jocke
Att utöka en bostadsfastighet är i regel inga problem om det är inom rimlig storlek. Om det rör sig om tex ett par ha eller mer och det är skog eller åkermark bör du ha ett syfte, ex veduttag, hobbyodling eller mindre djurhållning.

Är det däremot strandskyddat område du vill överföra, och din fastighet är en bostadsfastighet så är den korta versionen att det inte är tillåtet.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Här hände något intressant när kommun skulle ta fram detaljplan i området. Mellan två villatomter(sjötomter) gick det en remsa av väg ner till en strand. Denna väg/strand ägdes fortfarande av stamfastigheten, så då tänkte kommunen göra allmän platsmark av detta såklart.

Medan arbetet på detaljplan fortgick i några år, så hände det sig att den ena grannen köpte ut denna remsa av stamfastigheten, och reglerade in den i sin villatomt. Snopet för kommunen! :)

(är inte 100 på alla detaljer men jag vet att det var någon väg ner där och att den nu inte finns längre)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.