Hur hade ni löst inkoppling av en thermopanel i detta fall?

Gamla 16mm rören kommer som synes i golvet. Tyvärr blir det för tight om gipsskivan skall på så jag kommer behöva ta bort rören som sticker upp ur golvet. Under närmsta råsponten finns en koppling så där kommer jag åt R10 gänga (alternativt kapar jag under golvet och skarvar med vatettes röda plasthylsa).

På elementet tänkte jag sätta 2 avstängningsventiler (6606019) so landar väl då i en utvändig M22. Tidigare har jag alltid gått över till rörgänga här, men nu funderar jag på att använda halvkoppling (tex 6609044).

Enklaste tycker jag då verkar att ta ett 15mm prisol eller kopparrör och bocka till. så att det kommer upp på rätt ställe. Rätt tänkt eller finns det något bättre/enklare/snyggare alternativ?
 

Bästa svaret

Krilleman
Har du en lättillgänglig gängång på dina stålrör så använd denna! Det är säkrast och enklast. Tätna skarven med lin+locher.

På den gängan drar du i en klämringskoppling från Vatette till dina kopparrör.

Bocka upp i rätt längd från vägg till din aktuella termopanel.

RSK: 6609044 är rätt väg att gå!

Klart.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
Tack!

Så får det bli då. Rör och bockare inhandlat och radiatorn+övriga kopplingar beställda (R10-15mm klämring var omotiverat dyr, men jag köpte den ändå för att minimera antalet skarvar.

Lin är en självklarhet! Lite bökigt att hålla på med men jag har aldrig lyckats få en koppling att läckaoch det känns ju stabilt när det skall byggas in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.