Hej,
Har en lvvp CTC Ecoair 622M och en Ecozenith i550 pro installerat 2019.
Huset är från 1935 och ligger i Lund så zon 4.
Uppvärmd yta är ~400kvm.
Huset är 2.5 plan med källare plus uppvärmt garage.
Tegelstomme och välisolerad vind.
Kopplade 2-glasfönster som håller på och renoveras. Bevaringskrav utvändigt.
Ingen golvvärme utan bara radiatorer.
Funderar på att ställa in en hög grundinställning som kör på natten dvs 00-06 för att sedan köra en ordentlig nattsänkning på dagen. Detta tillsammans med att gå över till timpris.
VVC avstängd på dagen under arbetsdagar och på nätterna.
Har 35A huvudsäkring.
Är ju generellt sett kallare på natten så elpatronen kommer få jobba mer. Tror förbrukningen kommer öka men genom att styra merparten till natten så hoppas jag elkostnaden totalt blir lägre.
1.Tror ni detta kan funka trots avsaknad av golvvärme eller har jag gjort någon tankevurpa?
2. Kan detta förfarande förkorta livslängden på värmepumpen?
Har en lvvp CTC Ecoair 622M och en Ecozenith i550 pro installerat 2019.
Huset är från 1935 och ligger i Lund så zon 4.
Uppvärmd yta är ~400kvm.
Huset är 2.5 plan med källare plus uppvärmt garage.
Tegelstomme och välisolerad vind.
Kopplade 2-glasfönster som håller på och renoveras. Bevaringskrav utvändigt.
Ingen golvvärme utan bara radiatorer.
Funderar på att ställa in en hög grundinställning som kör på natten dvs 00-06 för att sedan köra en ordentlig nattsänkning på dagen. Detta tillsammans med att gå över till timpris.
VVC avstängd på dagen under arbetsdagar och på nätterna.
Har 35A huvudsäkring.
Är ju generellt sett kallare på natten så elpatronen kommer få jobba mer. Tror förbrukningen kommer öka men genom att styra merparten till natten så hoppas jag elkostnaden totalt blir lägre.
1.Tror ni detta kan funka trots avsaknad av golvvärme eller har jag gjort någon tankevurpa?
2. Kan detta förfarande förkorta livslängden på värmepumpen?
Redigerat:
Med tanke på att man får cop 3(?), så bör man ju undvika att ställa för stor "nattsänkning" (på dagen). Det krävs rätt stor diff mellan elpris inkl skatt och nätavgifter innan elpatronen slår värmepumpen ekonomiskt. Man tappar ju även en del i prestanda på värmepumpen om man kör en kort tid med hög effekt/hög temp, jämfört med lägre framtemp och dellast.
Beror ju på hur du kan ställa in elpatronen med, kan man manuellt slå av den helt en period och se om det blir för kallt inne, så kan du nog vara mer aggressiv i inställningarna för nattsänkning. Då vet du ju att du inte får elpatron. Svårare på vintern att klara sig med elpatron av.
Golvvärme är trögare och lättare att få till komforten, trots lite nattsänkning. Men radiatorer går också att köra så.
Enklaste är kanske att köpa en ngenic och slippa palta med inställningarna? Det är en varvtalsstyrd anläggning du har, så den kan man egentligen styra lite mer smart än vad en nattsänkning gör.
Beror ju på hur du kan ställa in elpatronen med, kan man manuellt slå av den helt en period och se om det blir för kallt inne, så kan du nog vara mer aggressiv i inställningarna för nattsänkning. Då vet du ju att du inte får elpatron. Svårare på vintern att klara sig med elpatron av.
Golvvärme är trögare och lättare att få till komforten, trots lite nattsänkning. Men radiatorer går också att köra så.
Enklaste är kanske att köpa en ngenic och slippa palta med inställningarna? Det är en varvtalsstyrd anläggning du har, så den kan man egentligen styra lite mer smart än vad en nattsänkning gör.
Det borde gå bra. Du har ett stort hus med mkt massa iom tegelstommen.
Allt handlar om ifall bvp orkar hämta igen allt under natten eller ej.
De flesta dagar kommer den säkert att göra det. De riktigt kalla dagarna får du stödelda eller köra med elpatron på natten istället.
Allt handlar om ifall bvp orkar hämta igen allt under natten eller ej.
De flesta dagar kommer den säkert att göra det. De riktigt kalla dagarna får du stödelda eller köra med elpatron på natten istället.
Har tyvärr ingen kamin eller vedpanna så får bli elpatron som får kämpa hårt.K karlmb skrev:
Skillnaden nu mellan dag o natt är nästan en faktor 100 på spotpriset. Kanske inte helt relevant för vintern dock.B BSOD skrev:Med tanke på att man får cop 3(?), så bör man ju undvika att ställa för stor "nattsänkning" (på dagen). Det krävs rätt stor diff mellan elpris inkl skatt och nätavgifter innan elpatronen slår värmepumpen ekonomiskt. Man tappar ju även en del i prestanda på värmepumpen om man kör en kort tid med hög effekt/hög temp, jämfört med lägre framtemp och dellast.
Beror ju på hur du kan ställa in elpatronen med, kan man manuellt slå av den helt en period och se om det blir för kallt inne, så kan du nog vara mer aggressiv i inställningarna för nattsänkning. Då vet du ju att du inte får elpatron. Svårare på vintern att klara sig med elpatron av.
Golvvärme är trögare och lättare att få till komforten, trots lite nattsänkning. Men radiatorer går också att köra så.
Enklaste är kanske att köpa en ngenic och slippa palta med inställningarna? Det är en varvtalsstyrd anläggning du har, så den kan man egentligen styra lite mer smart än vad en nattsänkning gör.
Tittat lite på ngenic tidigare och får nog ta en titt igen.
Vore såklart gött att ha en lösning som anpassade sig automagiskt efter elpriserna.
Om du har spotpris på 20 öre/kWh under natten, så blir det 1.2kr/kWh med skatt, moms och 40öre/kWh rörlig nätavgift (ex moms). Med en cop på 3 måste ju elpriset på dagen vara över 2.15kr/kWh för att det ska gå jämnt ut.B Bissemannen skrev:
Det är ofta en dålig affär att köra elpatron pga att värmepumpen inte räcker till. Så man bör vara noga med att nattsänkning inte ger en massa extra elpatrondrift.
Bor i Trelleborg med nästan samma förutsättningar, och under förra vintern sänkte jag innetempen när vi åkte bort över julen och det tog nästan en månad att få upp värmen igen. Jag tror att besparingen för oss är att minska innetemp med någon grad istället.
Under denna vintern kommer det snarare se ut så här:B BSOD skrev:Om du har spotpris på 20 öre/kWh under natten, så blir det 1.2kr/kWh med skatt, moms och 40öre/kWh rörlig nätavgift (ex moms). Med en cop på 3 måste ju elpriset på dagen vara över 2.15kr/kWh för att det ska gå jämnt ut.
Det är ofta en dålig affär att köra elpatron pga att värmepumpen inte räcker till. Så man bör vara noga med att nattsänkning inte ger en massa extra elpatrondrift.
1kr/kWh under natten
+8kr/kWh under dagen
Sorry
Ja det är det jag är lite rädd för också dvs att tar lång tid att öka värmen så pass att man kan minska värmeproduktionen de dyra timmarna. Går snabbt åt andra hållet dock vilket vi märkt bär det strularC Carl Johansson skrev:
Ingen isolering i väggarna att tala om och merparten av fönstrena behöver nya tätningslister.
Förra vintern så minskade vi innetempen till drygt 19 grader och stängde av värmen i ett antal rum och det kommer vi nog behöva göra i år idag.
Det gav ordentlig effekt gick från 5500kWh i december till 3500 i januari.
Tror inte vi kan komma mycket lägre i förbrukning men skulle gärna producera mera av värmen när priset är lägre.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Jaså det var llvp..B Bissemannen skrev:
Med min fråga undrade jag vad vp är dimensionerad mot för DUT.
Men det sällan känt.
Jaja, den ger inte mycket vid -16. (eller vid -10 För den delen)
Men värmer den huset bra vid 0?
Det är trots allt få dagar det är kallare där nere.
Redigerat:
Jo fast tycker att elpatronen kör oftare än den borde behöva redan vid 0. Trodde den inte skulle behövas förens under -5 typ.K karlmb skrev:
Vi har ingen isolering i vindsbjälklaget så övervåningen är mycket kallare än resten av huset, familjen har börjat acceptera att det är det är så. Om VP står på 20/21 grader kan ovanvåningen svänga mellan 15 och 19 dom kallaste dagarna. Förbrukade ca 2300kwh under både december och Januari, inklusive hushållsel.B Bissemannen skrev:Ja det är det jag är lite rädd för också dvs att tar lång tid att öka värmen så pass att man kan minska värmeproduktionen de dyra timmarna. Går snabbt åt andra hållet dock vilket vi märkt bär det strular
Ingen isolering i väggarna att tala om och merparten av fönstrena behöver nya tätningslister.
Förra vintern så minskade vi innetempen till drygt 19 grader och stängde av värmen i ett antal rum och det kommer vi nog behöva göra i år idag.
Det gav ordentlig effekt gick från 5500kWh i december till 3500 i januari.
Tror inte vi kan komma mycket lägre i förbrukning men skulle gärna producera mera av värmen när priset är lägre.