D Daniel 109 skrev:
Men jag begriper inte vad du menar. Hur kan den värma vatten väl bra för en tank?
Är acktanken kall så tar det en stund innan laddomaten börjar ladda ordentligt, den cirkulerar mer eller mindre bara vattnet i tanken. Så man får mer eller mindre fiselda i bröjan annars kokar pannan. Jag antar att nyare fläktstyrda pannor har bättre reglering för sånt.
 
Nej, så fungerar inte en laddomat. Få du det fenomenet det något annat fel, tex en olämplig driftstermostat till laddomaten.

Under uppstart cirkuleras vattnet enbart runt i pannan, inte alls i tanken. När temperaturen är uppe i laddtermostatens temperatur blandas kallt vatten från tanken in i pannvattnet och motsvarande mängd hetvatten laddas till tanken.

Så din beskrivning är helt fel.
 
  • Gilla
exerg och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, så fungerar inte en laddomat. Få du det fenomenet det något annat fel, tex en olämplig driftstermostat till laddomaten.

Under uppstart cirkuleras vattnet enbart runt i pannan, inte alls i tanken. När temperaturen är uppe i laddtermostatens temperatur blandas kallt vatten från tanken in i pannvattnet och motsvarande mängd hetvatten laddas till tanken.

Så din beskrivning är helt fel.
Sorry tänkte fel och vände på det. Men laddomaten är ju till för att blanda upp vattnet så att man inte får tillbaka för kallt vatten tillbaka in i pannan så om tanken är kall och pannan är för varm så laddas knappt tanken alls och pannan går i kok, så har jag uppfattat att det funkar i alla fall.
 
Då har du missuppfattat. Om du får pannan i kok beror det sannolikt på att pumpen i laddomaten inte går. ”Moderna fläktstyrda pannor” startar pumpen så fort du drar igång fläkten.

Om tanken är kall håller laddomaten pannan på konstant temperatur typiskt runt 70grader.
 
M Mukensson skrev:
Varmvattnet för sig i en elberedare. Denna går bara ut i radiatorerna ( feta jävlar :D ). Huset är på 90 kvm rätt bra isolerat. Tittar man på liknande gamla pannor exempelvis Norah 300 med en eldyta på 1,4 som har en effekt på 16.8kw borde väl denna ha ungefär samma tänker jag och kunna klara i alla fall en 750liters tank?
Hej,

Har samma spis i ett torp och undrar om du satt dit en ackumulatortank? I så fall hur gick det?

Tacksam för svar



M Mukensson skrev:
Hej jag har en gammal rackare till kökspanna från 64 som värmer upp huset med ett självcirkulationssystem. Går i tankarna att skaffa en ackumulatortank för att kunna lagra värmen så jag har varmt i alla fall ett dygn och även kunna reglera temperaturen ut i huset. Är det möjligt med en sån här panna och system? Någon som vet vilken modell det är som kan ge lite information så som vilken effekt den har. Google kan inte ge mig några svar här.
Ser ut som det står Norrhults kombination på den över dragluckan. Tacksam för svar!
[bild][bild]
 
Hej.

18 veckors leveranstid på acktank med vvb så har låtit en firma bygga efter ritning. Lustigt nog blev det billigare än att beställa på nätet. Återkommer när allt är inkopplat om ca 3 veckor är det tänkt
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
E Erstavik skrev:
Hej.

18 veckors leveranstid på acktank med vvb så har låtit en firma bygga efter ritning. Lustigt nog blev det billigare än att beställa på nätet. Återkommer när allt är inkopplat om ca 3 veckor är det tänkt
Intressant!
E Erstavik skrev:
Hej,

Har samma spis i ett torp och undrar om du satt dit en ackumulatortank? I så fall hur gick det?

Tacksam för svar
E Erstavik skrev:
Hej,

Har samma spis i ett torp och undrar om du satt dit en ackumulatortank? I så fall hur gick det?

Tacksam för svar
Nej jag gjorde aldrig det. Tankarna går mer åt att sätta in nån modernare vedpanna i källaren men mycket som kommit i mellan. Nu ligger det verkligen i tiden ju..
Kul att du har samma panna! Blir intressant att se din lösning. Du kör fortsatt självcirkulation då antar jag? Vad blev det för volym på tank?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.