Tänkte bara dela med mig av lite info om vår nyinstallerade solcellsanläggning på huset om det kan vara av intresse för någon :)

Började skissa i början på april hur en lösning skulle kunna se ut på vårt hus. Har ett kanonbra tak i sydläge med ca 38 graders lutning. Kom fram till att liggande installation ger fler paneler så det blev ett krav.
Började ta in offerter från olika leverantörer slutet av april men valet blev i slutändan Windon. Varför?
  • Dom löste liggande installation utan några extra kostnader/krångel vilket inte alla kunde, vissa kunde inte lösa det alls.
  • Ytligt bekant som för ett par år sedan installerade anläggning från dom och han var jättenöjd och han är rätt insatt i detta så lokal referens.
  • Lokal kontaktperson som jobbar för Windon samt lokal byggfirma och elektriker som jag känner till som Windon använde vid installationen.
  • Leveranstider: De flesta andra aktörer var framme i oktober/november tidigast. Windon kunde ha anläggningen på plats innan semestern.
  • Pris/kvalitet/garanti tyckte jag vid jämförelse var bra.
Anläggningen består av:
30 st paneler (Windon Effecta 370Wp+) liggande installation. (11,1 Kw paneleffekt)
Kostal Piko 12kW (blev lite överdimensionerad pga leveranstider)

Uppsättning paneler gjordes v27 av byggfirman. Eljobbet v28 och sen var det elnätsägaren som pga semestertider dröjde en vecka extra innan anläggningen kunde tas i drift men nu är den igång sedan den 28 juli och allt har ändå gått väldigt bra utan några krångel.

Vädret inte varit det bästa för bra produktion men bifogar lite statistikbilder so far samt installationsbilder.

Kan tillägga att jag har inte morgonsol eller middagssol på panelerna , idag börjar skuggning från grannens träd ca 1630 (får hitta en plan för det.. :thinking: )

Kör med Tibber och spotpris vilket innebär att jag säljer till samma pris som jag köper (exkl skatt och moms då)
Har säkert missat en massa men då får ni fråga :D

//Nybliven microproducent
Installation av solpaneler på taket av ett vitt hus med orange tegeltak och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåvåningshus med solpaneler på taket omgivet av grönska och en staketomgärdad trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral och omvandlare installerade på husvägg för solpanelssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapeldiagram som visar självförbrukning, batteriladdning och matning till nätet för augusti 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapeldiagram som visar elproduktion för juli 2022 med självkonsumtion, batteriladdning och matning till nätet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Var i landet kan ju vara intressant för de som bor i "närheten".

I övrigt: Najs välkommen i klubben
 
M MrDizzy skrev:
Var i landet kan ju vara intressant för de som bor i "närheten".

I övrigt: Najs välkommen i klubben
Tackar! Västra Värmland i Arvika (y)
 
Funkar Kostal-inverten med Tibber? Har en sån till min anläggning, men hittade den inte på Tibbers lista över kompatibla märken...
 
D Dr zebra skrev:
Funkar Kostal-inverten med Tibber? Har en sån till min anläggning, men hittade den inte på Tibbers lista över kompatibla märken...
Nej det gör den inte. Får in faktan timme för timme i tibberappen och ser med min watty hur mkt som säljs i realtid. Har skrivit till Tibber och som sa att det nog kommer och han la in ett önskemål till utv teamet. Har inte riktigt blivit vän med interfacet kostal har än.. vart och hur läser du av? Vilken vxl riktare har du?
 
Hej !

Hur ser anslutningen ut med kablarna ifrån solpanelerna ? Går dem runt vindskivorna och ned/in mot väggen igen ? För de borrar väl inte under pannorna ?

mvh Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.