Skulle det gå att själv fylla gasol från en typ p 19 till en blå campingflaska?Jag har nödvändiga kopplingar men får man i någon gas med bara flasktrycket i den stora flaskan?
Jag har två gamla höga blåflaskor som är jättebra till strumplampa då de är lite högre så ljuset sprids bra?
 
Gasol är i vätskefas i flaskan och måste i så fall hällas över mellan flaskorna. Det går att göra, men det är farligt då det är stor risk att hälla över för mycket. Flaskan som fylls måste i så fall vägas för att få i rätt mängd.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Vill minnas att min far brukar hälla över från en p11 till mindre glaskor som används i segelbåten, för att spara några hundralapar. Exakt procedur känner jag tyvärr inte till.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Det går utmärkt.
Vänd givarflaskan upp å ner så du får ut vätska. Håll högre temperatur på givarflaskan och lägre temperatur på mottagarflaskan, då blir tryckbalansen rätt så gasen flyter över.
Läck ur lite gas ur slang och koppling så du inte får in luft och syre i gasolen.
Håll koll så du inte fyller 100% fullt. Runt 80% tror jag är max. Väg tuben om du är osäker.
 
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Men!! Det får absolut inte vara sånna blåa engångsflaskor med butan i. De exploderar om man kör i propan. Riktiga propanflaskor ska det vara!
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Men!! Det får absolut inte vara sånna blåa engångsflaskor med butan i. De exploderar om man kör i propan. Riktiga propanflaskor ska det vara!
Låter lite svårt..får rigga upp blåflaskan i bagagevåg..vad hä der om man fyller för mycket blir den blå inte bara full eller riskerar jag spränga den?Vore ju bra om det gick då jag har en p 19 som går ut 2024 och kommer inte hinna använda gasen innan dess.
 
Redigerat:
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Fast bara för att datumet gått ut betyder det bara att den inte får fyllas innan inspektion.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Fast bara för att datumet gått ut betyder det bara att den inte får fyllas innan inspektion.
Ok så jag får byta utan problem?
 
Alltså:p 19 uppochner utan reducerventil men med slang och armatur med vred som passar på den blå och fylla den vikt som anges typ 2 kg,får ta taravikt plus 2 kg.Minns nån gasolmängd i de gamla höga blå flaskorna?
 
Rickard.
S sagan1 skrev:
Alltså:p 19 uppochner utan reducerventil men med slang och armatur med vred som passar på den blå och fylla den vikt som anges typ 2 kg,får ta taravikt plus 2 kg.Minns nån gasolmängd i de gamla höga blå flaskorna?
Vilken flaska pratar vi om? P2000 som är den smala som man ofta sätter jetbrännare/klickbrännare på tar ≈0.3kg. Sen finns det två 2000nånting där den mindre tar drygt ett kg och den tjockare tar 2kg.
 
Redigerat:
Det ska stå vikter instämplat i flaskan.
Fyller man fullt riskerar man övertryck vid expansion pga värme. Då löser sprängblecket ut och innehållet blåser ur.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
S sagan1 skrev:
Ok så jag får byta utan problem?
Jag har blivit nekad, eller de ville ha provtryckningsavgift, men då har jag bytt nån annanstans istället. Bara krångel en gång tror jag.

Ibland har jag fyllt på känn utan våg. Kännt att det skvalpar lagom mycket i flaskan, men då fyller jag nog bara 60-70% för att vara på säkra sidan.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Ska vi prata risker så är en sak att gasol i vätskeform blir väldigt kall när den läcker ut trycklöst. Utan att kolla vill jag minnas -57° eller nått sånt. Så handskar, glasögon och försiktighet är bra.
 
  • Gilla
sagan1 och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Vilken flaska pratar vi om? P2000 som är den smala som man ofta sätter jetbrännare/klickbrännare på tar ≈0.3kg. Sen finns det två 2000nånting där den mindre tar drygt ett kg och den tjockare tar 2kg.
B Bjober skrev:
Ska vi prata risker så är en sak att gasol i vätskeform blir väldigt kall när den läcker ut trycklöst. Utan att kolla vill jag minnas -57° eller nått sånt. Så handskar, glasögon och försiktighet är bra.
Jag
B Bjober skrev:
Det ska stå vikter instämplat i flaskan.
Fyller man fullt riskerar man övertryck vid expansion pga värme. Då löser sprängblecket ut och innehållet blåser ur.[/QUOTE
Jag menar en typ som inte säljs längre inte 2000 el 2012 den är smalare men tre gånger högre än en 2012 användes mest till belysning då lampan kom upp en bit jmf 2012.Man bländas rätt bra om man har en 2012 med glödstrumpa på bordet,med den jag menar kommer ljuskällan upp en bit.
 
S sagan1 skrev:
Jag
Jag menar en typ som inte säljs längre inte 2000 el 2012 den är smalare men tre gånger högre än en 2012 användes mest till belysning då lampan kom upp en bit jmf 2012.Man bländas rätt bra om man har en 2012 med glödstrumpa på bordet,med den jag menar kommer ljuskällan upp en bit.
Primus 2010.
En fin sak man ska vara rädd om.
Utgången sedan 1983 ungeffär.

Lägger till denna info då jag själv letade länge efter flaskan på nätet men inte hittade den. Hittade dock 2 livs levandes exemplar i farsans gömmor.

Gammal blå Primus gasflaska från 1983 med sliten etikett, hålls upp av en hand mot en väggbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sliten Primus 2010-gasbehållare med synlig logotyp, repor och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.