Hej har ett tegel/sten/putshus som på garagedelen fått sprickor i ytterväggen mot takfoten.

när vi flytta in här 2019 fanns inga sprickor, men nu har det blivit och ända skillnaden är att jag satt upp elfa hyllor år 2019, klarar inte väggen den lilla belastningen?

Huset är byggt 1965 och blev inga sprickor förens mellan 2019 och 2022…

frågan är, är det farligt? Kan garaget rasa? Ska jag ta väck hyllorna? Har det ens med hyllorna att göra?


Som ni ser på bilden så är det spricka både på in och utsida


frågorna är många
 
  • Vit hyllvägg med en stor spricka, verktyg och en borr på hyllorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i gipstaket med synliga träreglar och isolering, stor spricka nedåt på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spreck i vit putsad vägg under ett träelement, tecken på potentiell byggnadsstress.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du kollar noga på den sista bilden så ser du att det inte är en ny spricka. Den har lagats minst en gång.
Du har en helt annan struktur i putsen där den är lagad innan väggen målades om senast.

Gissningsvis, baserat på det så är det nog ingen större fara. Hus får sättningar och puts är oflexibelt.

Vad är det för typ av hus? Är det vi ser i en källare eller ovan mark?
Vad är det för typ av mark som huset är byggt på.
Har det skett några ändringar i miljön på senare tid?

Hyllorna är däremot helt oskyldiga, och enda orsaken till att plocka bort dem är väl om du vill komma åt bättre för att laga putsen.
 
  • Gilla
Stefan Bengt och 1 till
  • Laddar…
B
Borde inte vara hyllan. Har det hänt ngt med vatten, t.ex. läckande vatten eller avloppsrör som underminerat grunden?

Det brukar närma sig rasrisk när man typ kan få in ett finger i sprickan, som tumregel.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om du kollar noga på den sista bilden så ser du att det inte är en ny spricka. Den har lagats minst en gång.
Du har en helt annan struktur i putsen där den är lagad innan väggen målades om senast.

Gissningsvis, baserat på det så är det nog ingen större fara. Hus får sättningar och puts är oflexibelt.

Vad är det för typ av hus? Är det vi ser i en källare eller ovan mark?
Vad är det för typ av mark som huset är byggt på.
Har det skett några ändringar i miljön på senare tid?

Hyllorna är däremot helt oskyldiga, och enda orsaken till att plocka bort dem är väl om du vill komma åt bättre för att laga putsen.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om du kollar noga på den sista bilden så ser du att det inte är en ny spricka. Den har lagats minst en gång.för typ av mark som huset är



Slog in lite på sprickan för att se materialet
Det är ovan mark ett garage (se bild)


Sand jord, verkar som sprickan är igenom helq bygget, osäker på vad som bär upp takstolarna mellan putsen
 
  • Skada i putsade garagetaket med synlig spricka och utsatt träbjälke, indikerar strukturella problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg på ett garage med en synlig spricka markerad i rött och ett stuprör i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissningsvis "bara" en vanlig sättning. Så länge den inte blir påtagligt större skulle jag inte oroa mig, utan bara åtgärda det kosmetiska.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Gissningsvis "bara" en vanlig sättning. Så länge den inte blir påtagligt större skulle jag inte oroa mig, utan bara åtgärda det kosmetiska.

Ok hoppas det, du tror inte heller på hyllan. Vad finns mellan putset på in och utsida tro?
 
Lättbetong, Siporex.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Lättbetong, Siporex.
Kan också vara betonghålsten...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.