Hej
Har kollat igenom forumet men inte riktigt hittat svar.
Är i färd att börja montera 17 st Rehau pvc fönster vilka dom flesta är öppningsbara och ganska stora (118x168cm).
Har därför bestämt mig för att borra och sedan skruva igenom karmen men vilka skruv ska jag välja? Bör skruven vara gängade hela vägen eller räcker det med vanliga träskruv säg 60x90mm?
 
  • Gilla
Malena12
  • Laddar…
B
Vad säger monteringsanvisningen? Finns även varianten som monteras med clips som roteras 90 grader.

Jag har vid några tillfällen monterat med fogskum också...

Jag har för mig att jag använde mig av dessa skruvar på några pvc fönster:

https://www.hornbach.se/shop/Betong...x112mm-100-pack/5721305/artikel-detaljer.html

Tycker 90mm låter lite kort, men jag vet inte hur tjock karm du har eller vilken drevmån du har heller.
 
  • Gilla
Pompadom
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Vad säger monteringsanvisningen? Finns även varianten som monteras med clips som roteras 90 grader.

Jag har vid några tillfällen monterat med fogskum också...

Jag har för mig att jag använde mig av dessa skruvar på några pvc fönster:

[länk]

Tycker 90mm låter lite kort, men jag vet inte hur tjock karm du har eller vilken drevmån du har heller.
Fick med clips men dom tillåter ju en viss rörelse så jag är rädd att iaf dom större fönstren kan sätta sig efter några år om jag använder dom. Kollat runt lite på monteringsanvisningar för pvc-fönster och en del tillverkare rekommenderar skruv genom karm på tyngre fönster.

Tanken är att förborra med borr anpassat efter vald skruv rakt genom karmen och sedan förborra med 14mm borr genom karmens första lager. Då försänks skruven i karmen och kan nypa an aluminiumskenan som finns i fönstren. Sedan pluggas 14mm hålet med vanliga plastlock.

Enligt ritning över profilen borde skruven isf hamna ca 15mm från karmens utsida och så blir det ca 10-15mm drevmån på det också innan skruven kan gå in i väggen.
Blir isf ca 60mm av skruven som går in i väggen. Bör jag gå upp i längd?

Men kanske är bäst att gå upp i längd från 90mm för att vara på den säkra sidan?
Tog en titt på Essve's vanliga karmskruv för att få något att gå på och tror dom längsta var 90mm så jag tänkte det skulle räcka.

Men får bli en sväng till Hornbach idag för skruven du länkade till är nog precis vad jag är ute efter. Hittade inget liknande när jag var på Bauhaus igår så tack för tipset :)
 
Redigerat:
B
Jag har stora fönster, 2.2 x 1.4 som sitter med bara clips. Inga problem ännu i alla fall. 3år sedan montering. Men under dem står de invägda på kilar från vart håll, så det blir ingen tyngd på clipsen. Däremot blir det väl en del kraft från vindar på clipsen.

6cm skruv in i väggen borde vara tillräckligt, jag antar att regeln bara är 45mm i alla fall, eller har du förstärkt upp extra på sidorna av fönstret?
 
  • Gilla
Pompadom
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag har stora fönster, 2.2 x 1.4 som sitter med bara clips. Inga problem ännu i alla fall. 3år sedan montering. Men under dem står de invägda på kilar från vart håll, så det blir ingen tyngd på clipsen. Däremot blir det väl en del kraft från vindar på clipsen.

6cm skruv in i väggen borde vara tillräckligt, jag antar att regeln bara är 45mm i alla fall, eller har du förstärkt upp extra på sidorna av fönstret?
Sitter allt från vanlig regel till timmer i väggarna runt fönstren.
Hade tänkt väga av med några kraftiga skruvar att ställa fönstren på, franska träskruv eller liknande.
Hur mycket av skruven bör gå in i väggen?
Gör det något om skruven är för lång?
 
B
Jag vägde av på sådana här kilar,

https://www.byggmax.se/plastkil-p21...JmHpxhCcsJDJmpFRAhSyYaAmzGEALw_wcB#1253=56688

En från vart håll ovanpå varandra, knackade in lagom långt för höjdjustera när fönstret var på plats. Tog bort det som stack ut på sidan när man var klar. Jag är inte helt säker på hur du tänkte väga av med en fransk skruv. Men det är ju mycket tyngd i ett fönster, man bör nog ha ett antal kvadratcm2 att fördela tyngden på mot underliggande regel, så det inte sjunker eller skadar plasten på lång sikt.

Har lite svårt att tro att för lång skruv kan vara ett problem.

Beror nog en del på väggen hållfasthet hur mycket skruven måste in. I lättbetong har jag dragit riktigt långa skruvar. Små fönster i källaren i (som är ibetonghålsten) skippade jag skruv helt och lät fogskummet fixera fönstret.
 
  • Gilla
Pompadom
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag vägde av på sådana här kilar,

[länk]

En från vart håll ovanpå varandra, knackade in lagom långt för höjdjustera när fönstret var på plats. Tog bort det som stack ut på sidan när man var klar. Jag är inte helt säker på hur du tänkte väga av med en fransk skruv. Men det är ju mycket tyngd i ett fönster, man bör nog ha ett antal kvadratcm2 att fördela tyngden på mot underliggande regel, så det inte sjunker eller skadar plasten på lång sikt.

Har lite svårt att tro att för lång skruv kan vara ett problem.

Beror nog en del på väggen hållfasthet hur mycket skruven måste in. I lättbetong har jag dragit riktigt långa skruvar. Små fönster i källaren i (som är ibetonghålsten) skippade jag skruv helt och lät fogskummet fixera fönstret.
Ja jag kanske kör med både hängsel och livrem här, hade ju tänkt skumma runt också.

Dom små fönstren på 60x120 cm får clips och skum.
Idén med att väga av med skruv har jag fått från andra trådar här och franska träskruv har ganska stora skallar som dessutom kan justeras från sidan även efter man ställt på fönstret. Tänkte att 4-5 st sådana i botten borde fördela tyngden hyffsat och man får dessutom bra isolerat runt skruven om man jämför med traditionell pallning.

Monterade ett fönster i vårat badrum får några år sedan och använde då kilar och brickor, var då tvungen att med stämjärn jacka ur ett jämnt underlag för brickorna eftersom timmret blev grovt avjämnat med yxa en gång i tiden. Blev ett extra moment och därför fastnade jag för skruvidén istället.
Charmigt äldre hus man bor i men inget är rakt. :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.