N
B Bengt65 skrev:
Tänkte minska priset och dra kabel själv innan elektriker. Skall installera en sådan här luft/luft värmepump.

[länk]

Vill egentligen ha denna kabel

[länk]

Men då 50 meter blir alldeles för mycket hittar jag bara denna

[länk] surfaces&gclid=Cj0KCQjwxb2XBhDBARIsAOjDZ36UgT9ReWhS7HKl3DpLt8JfsxNG86j2QPp74N32oi8yNz7Y1PTLyS0aAuPlEALw_wcB

Vad tycker ni som använt denna är den lika bra som draka kabeln?
Jag är ingen expert på området men vad skulle Draka ge dig för fördelar jämfört med kabeln från Clas Ohlson?
 
N Nalleman64 skrev:
Jag är ingen expert på området men vad skulle Draka ge dig för fördelar jämfört med kabeln från Clas Ohlson?
Tänker att det är ett mer använt märke. draka kabeln känns väldigt bra har tittat på den på Bauhaus men i fel dimension.
 
N
B Bengt65 skrev:
Tänker att det är ett mer använt märke. draka kabeln känns väldigt bra har tittat på den på Bauhaus men i fel dimension.
Jag tror inte märket har någon avgörande betydelse men som sagt jag är ingen expert på området (finns många andra här på forumet,).
Vi har dock använt kabel från såväl Clas Ohlson som Biltema utan några som helst problem även under lång tids användande.
Sedan kanske faktorn hur kabeln skall förläggas (nergrävd o.s.v.) kan ha en viss betydelse?
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Bägge är välkända fabrikat som fyller sin uppgift bra. Men ska du anlita en elektriker så kanske du ska köpa kabeln av honom så får du betala för den längd som behövs.Sedan finns ju alltid risken att ingen elektriker vill befatta sig med en kabel du själv har spikat upp, ingen är väl speciellt intresserad av att koma och görs ett jobb som kanske inte ens tar en halvtimme . Så först av allt kom överens med elektrikern hur ni ska göra.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag tror inte märket har någon avgörande betydelse men som sagt jag är ingen expert på området (finns många andra här på forumet,).
Vi har dock använt kabel från såväl Clas Ohlson som Biltema utan några som helst problem även under lång tids användande.
Sedan kanske faktorn hur kabeln skall förläggas (nergrävd o.s.v.) kan ha en viss betydelse?
Nej den skall inte grävas ner skall sitta på en vägg under tak till ett uterum.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
E elmont skrev:
Bägge är välkända fabrikat som fyller sin uppgift bra. Men ska du anlita en elektriker så kanske du ska köpa kabeln av honom så får du betala för den längd som behövs.Sedan finns ju alltid risken att ingen elektriker vill befatta sig med en kabel du själv har spikat upp, ingen är väl speciellt intresserad av att koma och görs ett jobb som kanske inte ens tar en halvtimme . Så först av allt kom överens med elektrikern hur ni ska göra.
Sant så du menar att man betalar ungefär samma för kabel via elektriker. Låter som ett bra tipps, jag tänkte bara att det skulle underlätta ifall kabeln var på plats när han kommer.
 
B Bengt65 skrev:
Sant så du menar att man betalar ungefär samma för kabel via elektriker. Låter som ett bra tipps, jag tänkte bara att det skulle underlätta ifall kabeln var på plats när han kommer.
Det kommer inte underlätta. Han kan lika gärna vägra ansluta din kabel.
Du får inte spika upp en kabel som elektrikern sedan ska ansluta, det är inte lagligt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
B Bengt65 skrev:
Sant så du menar att man betalar ungefär samma för kabel via elektriker. Låter som ett bra tipps, jag tänkte bara att det skulle underlätta ifall kabeln var på plats när han kommer.
Fråga om pris INNAN du beställer jobbet så vet du vad det kommer att kosta och slipper bli "upprörd" senare. Det är ju lite mer än en snutt kabel du ska betala, den utgör bara en mindre del. troligtvis har han en minimitaxa som inkluderar några timmar, så troligen blir det lika dyrt om han är hos dig i 10 minuter som om det tar 2 timma och det med eller utan kabel.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.