Vad är ekorren utan sitt hjul?
 
  • Gilla
EMIL Emil
  • Laddar…
Vilken feedback!! Jo, det du säger stämmer.

Jag måste göra en ordentlig analys av situationen och ta reda på vad jag verkligen vill i det långa loppet tillsammans med min fru.

Stort tack!!
 
Z Zorn skrev:
Vad är ekorren utan sitt hjul?
Vilsen kanske? :rofl: måste nog ha ett ekorrhjul på något sätt. Frågan är bara vilket.
 
Ett alternativ är om du har möjlighet att gå ner i arbetstid under en period?

T ex jobba halvtid och jobba med fastigheterna halvtid. Då har du möjlighet att testa om du trivs samtidigt som du har en viss lön och ett jobb du kan gå tillbaka till om du ångrar dig.


/Krille
 
  • Gilla
EMIL Emil
  • Laddar…
EMIL Emil EMIL Emil skrev:
Vilsen kanske? :rofl: måste nog ha ett ekorrhjul på något sätt. Frågan är bara vilket.
Kollegor som valt att sluta sitt kneg och start eget, tenderar att lägga mer tid på sitt arbete än vad dom gjorde som anställda.

Jag tycker du ska göra det vill. Människor som tar risker och satsar skapar värde och ger oss drönare ett jobb att gå till. Du kanske har egna ekorrar i hjulet om några år.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
EMIL Emil EMIL Emil skrev:
Vilken feedback!! Jo, det du säger stämmer.

Jag måste göra en ordentlig analys av situationen och ta reda på vad jag verkligen vill i det långa loppet tillsammans med min fru.

Stort tack!!
EMIL Emil EMIL Emil skrev:
Viktig feedback! Tack!! Ni kanske har rätt. Vår si tuation är lite speciell dock. (Så tänker alla. Haha ;))

Tanken är att bedriva det i liten skala och i egen regi. Satsa på att vara familjefar i första hand och fastigjetsfixare som nr.2.

Hyr ut en lägenhet sedan många år och det fungerar rätt smärtfritt. Tar dock in företag som screenar hyresgäster och hjälper till att lösa tekniska problem. Tar även borg för att täcka skador och slitage och så fixar jag en del. Funderar på att skippa de tjänsterna dock eftersom det ändå blir en del jobb för oss.

Kommer hyra ut ytterligare en lägenhet från och med nästa år. Eftersom det är ägandelägenheter utomlands är månadskostnaderna mycket låga. Så siktar på runt 2500 euro i vinst i månaden för båda lägenheterna efter alla omkostnader räknats av. Vilket vi anser är bra. Skatten på vinsten är inte heller säskillt hög så säg 2200 euro efter skatt.

Året därpå kommer vi kanske hyra ut vår sommarvilla i Spanien till semesterfirare på något vis. Börjar nog med att hyra ut till vänner och bekanta för att se om vi gillar det.

Det blir ju inga kolossala vinster. Men ändå en betydande inkomst. Kanske runt 3000- 3500 euro efter skatt i månaden i alla fall när alla tre hyrs ut.

Tanken är att köpa en till lägenhet till beståndet. Kanske få in 1200 euro till i månaden i vinst och sen nöja sig med detta. Grow no more.

Tanken är att min fru, som har ett mycket bra jobb och redan nu tjänar fyra fem gånger mer än mig, fortsätter med detta och att jag tar mer ansvar för familjen och sidoinkomsterna.
Eftersom hon tjänar så mycket mer än mig känns det bättre att jag jobbar mindre och stödjer henne genom att ta mer familjeansvar mm. Bättre för familjen, ungarna och livet i sin helhet, liksom.
Kan du ta ett sabbatsår från jobbet och känna efter? Kanske har du föräldraledighet att ta ut eller så hör du dig för om möjligheten att ta tjänstledigt. Kanske gå en fastighetsförvaltarkurs på distans?
Att bryta ekorrhjulet behöver inte betyda att man slutar jobbet, samma mål kan uppnås genom att lägga om livet, om än bara för ett tag.
 
  • Gilla
EMIL Emil
  • Laddar…
Det viktiga är så klart att man trivs och man ska följa sina drömmar, men fundera trots det på om inkomsterna räcker till, för en comeback i arbetslivet kan bli svår efter ett tag.

Du kommer inte längre ha en inkomst utan behöver själv sätta av tillräckligt till en rimlig pension och för att hantera om du blir långvarigt sjuk. Utan skattad inkomst står du utanför socialförsäkringssystemet.

Äger du dessa fastigheter själv, eller gör ni det tillsammans? Vad händer om det otänkbara inträffar och ni går isär?
 
  • Gilla
EMIL Emil och 2 till
  • Laddar…
M
EMIL Emil EMIL Emil skrev:
Kommer hyra ut ytterligare en lägenhet från och med nästa år. Eftersom det är ägandelägenheter utomlands är månadskostnaderna mycket låga. Så siktar på runt 2500 euro i vinst i månaden för båda lägenheterna efter alla omkostnader räknats av. Vilket vi anser är bra. Skatten på vinsten är inte heller säskillt hög så säg 2200 euro efter skatt.
Hur lyckas du med det? Är du bosatt i Sverige så är du obegränsat skattskyldig här, och du kan visserligen hyra ut skattefritt för 50 000kr om året på resten måste du betala 30% skatt för kapitalinkomst. Frågan är hur många lägenheter du kan hyra ut innan skatteverket anser att det är dold näringsverksamhet och kräver att du flyttar det till ett företag. Då du får betala arbetsgivaravgifter och inkomstskatt på det du tar ut och då blir förtjänsten rätt liten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Måste nog också tillägga att det finns en del frågetecken kring den ekonomiska situation gällande uthyrningen? Bäst att kontrollera om ni betalar rätt skatter och avgifter på uthyningen samt fyndera på hur det påverkar t ex pension och sjukpenning.

/Krille
 
  • Gilla
EMIL Emil
  • Laddar…
K materii skrev:
Kan du ta ett sabbatsår från jobbet och känna efter? Kanske har du föräldraledighet att ta ut eller så hör du dig för om möjligheten att ta tjänstledigt. Kanske gå en fastighetsförvaltarkurs på distans?
Att bryta ekorrhjulet behöver inte betyda att man slutar jobbet, samma mål kan uppnås genom att lägga om livet, om än bara för ett tag.
Mycket bra idé!
Prova sig fram lite och kanske upptäckta kombinationer och möjligheter som passar en bättre. T.ex jobba 50%, eget 25%, 25% familjefar.
Tack för idéerna!!
 
M mnils skrev:
Hur lyckas du med det? Är du bosatt i Sverige så är du obegränsat skattskyldig här, och du kan visserligen hyra ut skattefritt för 50 000kr om året på resten måste du betala 30% skatt för kapitalinkomst. Frågan är hur många lägenheter du kan hyra ut innan skatteverket anser att det är dold näringsverksamhet och kräver att du flyttar det till ett företag. Då du får betala arbetsgivaravgifter och inkomstskatt på det du tar ut och då blir förtjänsten rätt liten.
Utomlands är skatten annan.
 
Bara om du inte bor i Sverige. Bor du i Sverige (skattskriven här) så måste du skatta för dina utländska hyresinkomster i Sverige.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.