N Nikorasu skrev:
Japp, det är det jag är igång med nu, för att pröva upplägget. Varmvattnet är kollat, det funkar fint med 4h värmning per dygn. Klurigare att test golvvärmen, jag försöker dra upp pannan Max, men är inte säker på att jag kan få den att dra hela dess 6.5kW nu i augusti.
Man kan ju börja med en teoretisk övning. Ta reda på vilka förbrukare som ligger på varje fas. Räkna sedan samman lasterna. Ev. kan det behövas jämna ut lasten mellan faserna.
 
N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?
Du har ju en FLVP som har programvara för att göra just detta! Slå på "Smart Pice Adaption" och konfigurera i vilket elprisområde du befinner dig.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Fråga till kunniga; har IVT bergvärme sedan 2002 och hustru samt dotter skall envisas med att duscha runt kl 7-9 varje dag trots mina påpekanden att priset för duschandet är dyrt då ,värmepumpen går in och värmer varmvatten strax efter.Kan jag styra om varmvattenuppvärmning till senare tidpunkt när priset på elen är lägre
Pumpen heter IVT Greeenline C7.Beskriv gärna hur jag går tillväga,Tack
 
N Niclas8811 skrev:
Jag har hört flera använda detta argumentet. Hade det varit fel hade automatiken för att göra det inte funnits i moderna pannor. Det lönar sig att värma med billig el och låta plattan svalna under de dyra timmarna.
Hej Niclas8811

Det behövs ”approximativt” samma mängd energi från elnätet om du värmer upp en ”kropp” (plattan) under en kort tid och sedan använder den som en energiackumulator (värmebatteri) och sedan tar ut värmen under resten av dygnet.

TS (Nikorasu) har tanken ”att pannan bara går 4 Tim per dygn.” mitt på natten när elkraften är som billigast. I inlägg #256 och inlägg #57 beskrev jag mina betänkligheter mot att ta ut husets uppvärmningsbehov för ett dygn (24 timmar) genom ett högt effektuttag under 4 timmar, lagra den värmen (använda en energiackumulator) och sedan ta ut den under resten av dygnet.

Elmarknaden avreglerades 1996, men eftersom förändringar på den marknaden gällande t.ex, elgenerering, transmission och eldistribution går långsamt (normalt 6 - 17 år om inga protester etc. inträffar, då tar det längre tid), så håller marknaden fortfarande på att ”anpassa sig”.

Desto mer vi förstår hur elsystemet fungerar (t.ex. villkoren för att elsystemet fungerar eller inte fungerar) desto lättare har vi att ”planera framåt” när vi som elanvändare gör åtgärder t.ex. i vårt värmesystem, som ofta har största effekt och energibehovet.

Sedan 1996 har både vi elanvändare och elproducenter succesivt anpassat oss till elmarknadens villkor. De prismodeller som erbjuds idag är bl.a. ett resultat av den utvecklingen.

Att elpriset stiger vid en bristsituation i t.ex. elgenerering eller elöverföring är en naturlig konsekvens av avregleringen (marknadsvillkoren). Desto med konstant elanvändning, som vi elanvändare har (som grupp), desto mindre påverkar vi elanvändarna att elpriset stiger.

Uppvärmningsbehovet ökar naturligt då temperaturen sjunker t.ex. på vintern. Detta innebär att behovet av eleffekt ökar och därmed debiteras man mer elenergi (som är effekt gånger tid) på sin elräkning (fler kWh/månad)

Genom att installera olika system med värmepump kan vi sänka elbehovet för uppvärmning men det är då viktigt att välja en värmepump som inte behöver stöd av ”direktel” när det är som kallast och elpriset är som högst.

För de som har valt luft/luft eller luft/vatten värmepump är detta som tydligast. Förutom att elanvändningen ökar vid kyla så minskar dessutom COP (verkningsgraden) vid ökad kyla.

Det blir en dubbel prishöjning vid ökad kyla. Antalet kWh ökar både genom ett större värmebehov till huset samtidigt som värmepumpen ger sämre ”vinst” COP genom att (värme)källan luften blir kallare. Till slut behöver dessutom värmepumpen stöd av direktel och i vissa fall så slås värmepumpen ifrån och man är tillbaka på att värma huset genom direktel.

I den situation vi är nu är, det tydligare att se att vi bör undvika att basera vår uppvärmning på system som visserligen sänker effektuttaget när det inte är så kallt men närmar sig direktel när det är kallast och elpriset (kWh) samtidigt stiger.

För några år sedan (när många bytte uppvärmningsform) var det svårt att förklara detta med ”den dubbla prishöjningen”. Idag ser många det tydligare på sin elräkning, och metoder som att ”binda elpriset” för att mildra prisrusningen erbjuds i allt mindre omfattning.

Att byta värmesystem är både kostsamt och tidskrävande Det är ingen lätt uppgift att nu ordna en ”Quick fix” för de som hamnat i ”kläm”.
 
Redigerat:
V mutalisken skrev:
Det kommer att balansera priset
kommer det verkligen det? Industrier är igång på dagtid och hjälper till att driva upp priserna. På natten finns ju tillräckligt med el. Sedan beror det väl på hur blåsig höst/vinter vi får.
 
D
B BSOD skrev:
Fast det kräver väl att man är kund där?

Just nu är tibber ganska billiga, men jag vet inte om jag skulle vilja bygga in mig i en lösning som är beroende av en viss leverantör.
Jag tror inte du behöver vara kund, du kan tex köpa deras avläsare för elmätaren och hämta data även om du inte är kund. Sen vet jag inte vad du menar med att de är billiga just nu, de har inget påslag på elen, tror du någon kommer att erbjuda el under inköpspriset snart?

Sen finns det väl tillägg till HA som tex hämtar nordpolspriser utan Tibber, om du vill undersöka det.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej Niclas8811

I den situation vi är nu är, det tydligare att se att vi bör undvika att basera vår uppvärmning på system som visserligen sänker effektuttaget när det inte är så kallt men närmar sig direktel när det är kallast och elpriset (kWh) samtidigt stiger..
Håller inte helt med, det kan vara dyrt att köpa upp VP-effekt för situationer som kanske inte ens händer varje år. Då kan det många gånger vara förnuftigare att antingen ta kostnaden vid dessa korta och ovanliga tillfällen, acceptera en dipp i temperaturen inomhus, eller stötta med annan värmekälla.
 
B
D djac skrev:
Jag tror inte du behöver vara kund, du kan tex köpa deras avläsare för elmätaren och hämta data även om du inte är kund. Sen vet jag inte vad du menar med att de är billiga just nu, de har inget påslag på elen, tror du någon kommer att erbjuda el under inköpspriset snart?

Sen finns det väl tillägg till HA som tex hämtar nordpolspriser utan Tibber, om du vill undersöka det.
Tack för info om tibber! Jag får gräva lite mer i deras api. Är inte kund där nu, men gillar deras upplägg.

Jag tänkte främst på den fasta månadsavgiften. Den vet man ju aldrig vart den tar vägen om några år.

Det brukar alltid vara nån elleverantör som kör kampanjer osv, så det lönar sig ofta att byta elbolag, så jag vill inte bygga upp nån hemautomation som är bunden till att man är kund hos en leverantör.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Magnus E K
Bor själv och sover redan i samma rum som LLVP:n så att bara hålla resten av huset frostfritt (inklusive kök och toalett; får ta på ytterkläder vid besök där) är ett realistiskt alternativ. Även testat tidigare att inte duscha på flera veckor. Behöver nog inte jobba och kan resa bort (till bekanta med fjärrvärme eller vedeldning) i värsta fall. Annat som bör förberedas:

1. Köpa större lager av kalsonger så man inte behöver tvätta på flera veckor.
2. Köpa en värmefilt; drar ström men ger troligen vinst om den gör att man står ut med 8 grader i enda rummet.
3. Läsa på om hur man helt kallställer ett hus utan att det tar skada, dvs tappa ur vatten ur radiatorer (har vattenburet som sällan används) etc. Hur löser man det med inkommande vatten? Klarar det sig om det rinner lite eller fryser avloppet så man kommer hem till skridskobana i källaren? Ifall att det blir så dyrt att inte ens åtgärderna ovan räcker för att hålla kostnaden på en rimlig nivå eller om värmepumpen rasar.
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
D djac skrev:
Håller inte helt med, det kan vara dyrt att köpa upp VP-effekt för situationer som kanske inte ens händer varje år. Då kan det många gånger vara förnuftigare att antingen ta kostnaden vid dessa korta och ovanliga tillfällen, acceptera en dipp i temperaturen inomhus, eller stötta med annan värmekälla.
Hej djac

Jag försökte skriva kortfattat och då inrymmer jag naturligtvis inte, i beskrivningen, alla olika typer bostadsformer, boplatser, ålder på bostäder etc.

Om du t.ex. bor i ett hus med en eller två eldstäder, har gott om ved och tid att ägna dig åt vedhuggning och vedeldning, etc. etc. så kan naturligtvis en luftvärmepump vara den lösning du har bästa ekonomiska utbytet av. Men är inte där som ”skon klämmer”. Det är inte dessa hus jag skriver om.

Det ser ut som om många just nu sitter i en besvärlig situation, med ett elpris som är högt denna vinter och möjligen flera vintrar framöver. När man inte hunnit ta höjd, inte förstått hur man skall förbereda sig eller undvika de kostnadsökningar som rimligen kommer med högre elkostnader då är läget besvärligare.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A Andhi skrev:
kommer det verkligen det? Industrier är igång på dagtid och hjälper till att driva upp priserna. På natten finns ju tillräckligt med el. Sedan beror det väl på hur blåsig höst/vinter vi får.
Som sagt. Om behovet på dagen minskar och behovet på natten ökar så balanserar det priset. Balansera betyder inte 1:1. Det betyder bara att differensen minskar. Det kan minska med 0.0000001 och räknas ändå som balansering. Balansering är relativt.
 
D
B BSOD skrev:
Tack för info om tibber! Jag får gräva lite mer i deras api. Är inte kund där nu, men gillar deras upplägg.

Jag tänkte främst på den fasta månadsavgiften. Den vet man ju aldrig vart den tar vägen om några år.

Det brukar alltid vara nån elleverantör som kör kampanjer osv, så det lönar sig ofta att byta elbolag, så jag vill inte bygga upp nån hemautomation som är bunden till att man är kund hos en leverantör.
Nu har du ingen bindningstid hos Tibber så det är lugnt ur det perspektivet, de tjänar ju pengar på annat så jag tror inte de kommer ändra den, med noll i påslag är där ju dessutom att ta av isf.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Jag försökte skriva kortfattat och då inrymmer jag naturligtvis inte, i beskrivningen, alla olika typer bostadsformer, boplatser, ålder på bostäder etc.

Om du t.ex. bor i ett hus med en eller två eldstäder, har gott om ved och tid att ägna dig åt vedhuggning och vedeldning, etc. etc. så kan naturligtvis en luftvärmepump vara den lösning du har bästa ekonomiska utbytet av. Men är inte där som ”skon klämmer”. Det är inte dessa hus jag skriver om.

Det ser ut som om många just nu sitter i en besvärlig situation, med ett elpris som är högt denna vinter och möjligen flera vintrar framöver. När man inte hunnit ta höjd, inte förstått hur man skall förbereda sig eller undvika de kostnadsökningar som rimligen kommer med högre elkostnader då är läget besvärligare.
Förstår, min kommentar gäller iaf, man ska inte få panik om tillskottet går lite vid extremsituationer, det ser värre ut än vad det är, jämför med hårdvaruinvesteringar så kan det vara rent av helt ok.
 
N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?
Inte läst hela tråden, men glöm inte kolla att du har ett elavtal där du verkligen betalar elpris enl de timmar du använder elen. Läste i tidningen förra veckan att många tror att de har det men i själva verket betalar ett snittpris oavsett när elen används, inkl jag själv antagligen :)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Torkskåp är inte särskilt effektivt. Tumlare är bättre, ännu bättre tork på lina utomhus.
Håller med. Jag har en vanlig torkställning på väggen och en väggfläkt som suger luft från rummet intill. Det gör att den fuktiga luften i tvättstugan ventileras ut i annat rum och ersätts med torr luft. Förbrukningen på väggfläkten är försumbar jämfört med ett torkskåp. Fläkten sitter så att luften kommer ut precis under kläderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.