Lägger man normalt inte primer på väggarna? Om så, varför? Använder Maxits produkter och det står inget om Primer på väggarna och den enda primer de har i sitt sortiment heter golvprimer. Hur är det med andra märken?
 
Det är olika. Normalt krävs inte primning på ny gips, men på andra ytor. Tror knappast att det finns ett särskilt skäl att inte prima, men det kan vara onödigt ibland.
 
Kan det vara sämre att prima på väggarna då eftersom det inte står att man ska göra det? Det gäller nya gipsskivor.
 
Jag har svårt att tro att det skulle vara sämre. Det brukar stå att det inte behövs, jag har aldrig sett att man inte skulle få.
 
K
Beror på vilket system du använder. Det rollade eller folie? Rollade, så är "primern" Serpo 550 och det står klart och tydligt i monteringsanvisningen att den ska rollas på hela väggarna.
 
Använder iofs Dietermann så det är det Dietermann DSF som är primern. Frågan var här om man skulle använda den vanliga primern, MD16 eller 4716. För mig är Dietermann DSF och Superflex 1S tätskikten. Missförstånd mellan mig och svärfar helt enkelt. :)
 
K
Ingen 4716. Det är en golvprimer. DSF och 1S är det ända du ska ha. Som du själv skriver: DSF är primern!
 
Och inget annat på golvet heller? Bara DSF?
 
K
DSF (primer) och Superflex 1S (tätgucka). Kolla monteringsanvisningen om du är osäker.
 
Okej då har jag förstått rätt, tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.