Funderar på att bygga en kompost, och undrar över mått, idéer, framförallt några frågor som;
- ska den ligga på marken eller upphöjd en decimeter eller liknande? Min tanke är marduk o betongplattor under.
- tänkte täcka den på insidan i nätt för att förhindra orm & möss, hur påverkar det?
- täckt(mot regn) eller inte?
Gärna bilder o skisser.
Tack på förhand
 
B
Är det för matrester eller trädgårdsavfall?

För matrester är det inte helt enkelt att få till en bra konstruktion som håller möss borta. Då skulle jag rekommendera greenline master 375.

För trädgårdsavfall har jag byggt ihop med lastpallar några. I direktkontakt med marken, inga plattor. Där lägger jag inte matrester så inga problem med möss. Kopparorm älskar den, och snok har jag sett där med. Men ormar är inga problem som jag ser det.

Jag har en presenning som jag beroende på fukthalt i komposten har av eller på. Presenningen används ibland för att förhindra avdunstning, och ibland för att förhindra att det blir för fuktigt. Det ska ju vara lagom fuktigt i den. På våren kan det ibland krävas lite extra bevattning med, om man är mån om att hålla maximal nedbrytningstakt.
 
Cirka en kubikmeter stor, luftig, markkontakt, öppen uppåt.
 
Trädgårdsavfall exklusiv, nästan. En hel del buskage och trädbeskärning, gräs, som skall in, därtill storleken, tänkte tre st. fack 120*120*120.
Nätet är tänkt för att håla bort orm, oavsett sort (ormfobi i familjen).
Tack:)
 
Jag är tråkig och säger två till tre stycken färdiga behållare för köksavfall. Då är det ormsäkert och man har någonstans att lägga köksavfall på samma gång. Två stora fördelar är att de är (köp den typen) isolerade och därför håller igång längre under vintern och att blandningen köksavfall och trädgårdsavfall mulltnar snabbare än bara trädgårdsavfall.

Fast ännu tråkigare är att låna/hyra/köpa en kompostkvarn och köra riset till täckmaterial och på sätt vara säker på att två behållare räcker.
 
F FSP skrev:
Funderar på att bygga en kompost, och undrar över mått, idéer, framförallt några frågor som;
- ska den ligga på marken eller upphöjd en decimeter eller liknande? Min tanke är marduk o betongplattor under.
- tänkte täcka den på insidan i nätt för att förhindra orm & möss, hur påverkar det?
- täckt(mot regn) eller inte?
Gärna bilder o skisser.
Tack på förhand
För trädgårdsavfall är det inte direkt en nackdel att den har kontakt med både marken och regnet. En helt torr kompost stannar upp.

Sedan beror det väldigt mycket på dina förutsättningar. Jag tycker att det är trevligt att kunna backa in åkgräsklipparen direkt i komposten eller att kunna fylla och lasta med maskin.
 
Lite inspirationsbilder. Jag tvingades kompromissa bort överliggaren (som inte syns i bild ser jag nu, men tänk in en överliggaren ovanpå stolparna) pga grannsämja, men av funktion hade jag gärna haft den kvar. tre fack.
Trädgårdsprojekt med en stege bredvid ett nyligen byggt trästaket och kompostfack i en sluttande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkompost med tre fack utan överliggare, omgiven av löv och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klu Rig
  • Laddar…
MaxHugo
Mitt första experiment när jag flyttade till huset ett par år sen. Har inget att jämföra med, men sköter sig själv.

4 Eu kragar står på en ca 60cm ställning men gallen i botten så jorden inte faller igenom. Sen jorden i bottnen är "klar", så faller det igenom gallret och redo att användas.

Blåmålad kompostbehållare med gallergolv och jord, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord kompost i 4 Europa-pallkragar med galler och växande växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.