Hej,

Har sökt svar gällande att använda biledare (=skärm?) som jord, men alla trådar har handlat om "små kablar där biledare i många fall inte haft rätt storlek"....

Nu råkar jag ha en stor trumma med 4+1 kabel, allt 16mm2 och koppar (tror biledare är koppar), ska kolla upp exakt modell när jag kan.

Är det I detta fall ok och tillåtet att använda biledaren för skydsjord, typ ersätta en 5Gx6mm2 kabel t.ex? Det blir ju såklart lite "overkill" I dimension och kanske mer rationellt att sälja 16mm2 och köpa "rätt", men låt oss strunta i det nu...
 
4x16+16 är en utmärkt dimension som med råge kan ersätta en 5g6. Den koncentriska ledaren kan användas dels som jord och dels som PEN (vid tex 3x16+16) OM den är 10mm2 eller grövre
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
4x16+16 är en utmärkt dimension som med råge kan ersätta en 5g6. Den koncentriska ledaren kan användas dels som jord och dels som PEN (vid tex 3x16+16) OM den är 10mm2 eller grövre
Följdfråga blir då; kan man betrakta och använda denna (biledare) som en fullgod ersättare för en 5G x 16mm2? Eller är det tom så det är tänkt "från början", jag kan ju se en viss poäng med att jorden ligger runt hela kabeln istället för en separat kabel.....
 
På kablar avsedda att ligga i mark är det vanligt att skärmflätan är just avsedd att användas till jord eller PEN-ledare. Det är inte fråga om en biledare i det fallet.
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Följdfråga blir då; kan man betrakta och använda denna (biledare) som en fullgod ersättare för en 5G x 16mm2? Eller är det tom så det är tänkt "från början", jag kan ju se en viss poäng med att jorden ligger runt hela kabeln istället för en separat kabel.....
Alla kablar av den typen 4 x S + S kan du använda som ersättare till 5 G S och areor > 1.5 mm2 inga konstigheter om du använder "biledaren" som PE.
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.