Hej!

första inlägget här, så detta blir spännande ursäktar på förhand då jag är novis.
Köpt mig en 1600 L mjölktank i rostfritt stål med isolering (tungt as) som jag ska ha till kallbad. Den kommer stå ute ett bra tag men vill flytta in den senare till vårt framtida spa. Någon som har bra koll hur jag kan få den att hålla vattnet på en temp på 3-5 grader? Vad för kylsystem kan tänkas vara bra för inte alltför dyr peng? Det närmaste jag hittat är kylsystem för bryggeri med spiralrör men kan de kyla vattnet så lågt?
 
Vad har du för värmesystem idag?

kör du med bergvärme så ta kylan från borrhålet via en värmeväxlare å sedan in i manteln på badet
 
  • Gilla
Swecon84
  • Laddar…
wrang wrang skrev:
Vad har du för värmesystem idag?

kör du med bergvärme så ta kylan från borrhålet via en värmeväxlare å sedan in i manteln på badet
Installerade bergvärme i februari. Vem ska jag prata med för att få hjälp med det du beskriver? Låter sjukt avancerat
 
Din mjölktank är den med en yttermantel som man kör kallt vatten i så att mjölken hålls kyld eller är det en vanlig tank med isolering utanför.


Nä det är inte så avancerat :)
får bara bygga om det lite men kommer funka bra sedan

Kollektor slangen som går ner i hålet kopplar man om så den går vi en värmeväxlare och en trävägsventil.

såg en tråd om detta på FB en som gjort detta
 
wrang wrang skrev:
Din mjölktank är den med en yttermantel som man kör kallt vatten i så att mjölken hålls kyld eller är det en vanlig tank med isolering utanför.


Nä det är inte så avancerat :)
får bara bygga om det lite men kommer funka bra sedan

Kollektor slangen som går ner i hålet kopplar man om så den går vi en värmeväxlare och en trävägsventil.

såg en tråd om detta på FB en som gjort detta
Tror den är isolerad bara då ytterhöjlet är bockad rostfritt som är popnitat.

Ok! Det får jag kika mer på, tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.