Hej,
Jag skulle vilja jämföra effektåtgång mellan sorbtionsavfuktare och kondensavfuktare. Hur många kW per liter vatten avfuktat (vid olika luft temperaturer). Någon som vet om det finns teven eller någon publicerad jämförelse.

ska avfukta krypgrund och i mitt fall bör båda systemen vara tillämpliga. Med höga elpriser är då effektivitet inte helt ovesäntligt.
 
Energimyndigheten gjorde ett test 2016: https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/luftavfuktare/

Användningsfallet 90% RH vid 15 °C motsvarar nog en oavfuktad uteluftventilerad krypgrund om sommaren i södra Sverige. I det fallet är kondensavfuktare klart effektivast.

Är det kallare i krypgrunden är det inte samma sak, men å andra sidan finns kanske inte samma behov av avfuktning då eftersom den biologiska aktiviteten minskar med temperaturen. Det är alltså bra att veta hur fuktigt det är under året, och temperaturen, i krypgrunden ifråga.

För egen del har jag som minst 6 grader och som mest ca 17 grader i krypgrunden, och använder en kondensavfuktare (Woods DS15) som rullar på sitt tionde år nu.
 
Tack! Sett testet tidigare men missade att man kunde klicka på respektive avfuktare och få fina siffror:rofl:
Kondensavfuktare verkar under gynnsamma förhållanden vara många gånger effektivare. Får bli det, plus en slang ut (för kondensaten) till stenkistan för dagvattnet (på frostfritt djup).

Så till den stora frågan, har du satt igen ventilerna med kondensavfuktare??
 
Ja, jag har tätat alla ventiler med en passande cellplastbit plus fogskum, och skummat på andra ställen där jag såg ljuset komma in. Plus att jag förbättrade plastningen där det behövdes eller saknades.

Gör man inte detta blir det ju ingen ände på avfuktandet...
 
K K1as skrev:
Hej,
Jag skulle vilja jämföra effektåtgång mellan sorbtionsavfuktare och kondensavfuktare. Hur många kW per liter vatten avfuktat (vid olika luft temperaturer). Någon som vet om det finns teven eller någon publicerad jämförelse.

ska avfukta krypgrund och i mitt fall bör båda systemen vara tillämpliga. Med höga elpriser är då effektivitet inte helt ovesäntligt.
Ta bort krypgrunden fyll på med cement problemet löst
 
Då blir det cellplast, fogskum och en Woods SW42FM. Återkommer med fuktkurva före och efter. Nu ligger den relativa luftfuktigheten på stabila 86%
 
K K1as skrev:
Då blir det cellplast, fogskum och en Woods SW42FM. Återkommer med fuktkurva före och efter. Nu ligger den relativa luftfuktigheten på stabila 86%
KÖpte en sw42 efter 1v e fukten borta ligger unde 63%~
 
K K1as skrev:
Då blir det cellplast, fogskum och en Woods SW42FM. Återkommer med fuktkurva före och efter. Nu ligger den relativa luftfuktigheten på stabila 86%
Fukten är borta men lukten kom tillbaks insåg att jag inte plockade ut allt organisk material luktade gammalt potatis förråd en av arbetarna la cement över träet här på bilden försökte plocka borta det själv men det gick inte med verktygen som jag hade. Men jag har iallafall lyckats lokalisera den
 
  • Bild på ett skadat trägolv med rester av cement och organiskt material, samt en hammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.