Rätt besviken på makita då min började ryka och lukta bränt. Bara 2 år gammal men eftersom jag nu har batterierna så borde det enklaste väl vara att köpa ny makita. Eller kan man laga den tror ni? Behöver den dock rätt så omgående så gärna något som finns i affär.

Så vad kan ni tipsa om för 18v modell?

den som ”brann” är en DDF482 som kom i bundelpaket från Bauhaus med slagsskruvdragare. Har dock aldrig förstått mig på slagsskruvdragaren… (kan man borra och skriva ”vanligt” med den?)
 
Tror inte det går att borra med slagskruvdragarn, finns ioförsig borr med sexkantsfäste men det är ju inte syftet med maskinen...
Tror att du kanske har sabbat borrmaskinen med för grova skruvar.. Här är slagskruvdragarn utmärkt att använda.
 
Makita är ganska duktiga på reservdelar (innan världsläget ändrades) köpte delar till en välanvänd multisåg och inte särskilt dyrt.
Men det beror på vad som är fel på den
 
Finna ett par trådar om just 482:an, en riktig budget maskin från Makita.
Köpt 2st själv (en kom i kombo med slagskruvdragare ) och båda har "brunnit".
Har en kvar som efter kolbyte funkar kortare tid.

Tips som åxå näms i flera trådar är ddf484, en riktigt bra och allsidig maskin...

En slagskruvdragare är avsedd att skruva med, för grövre skruv enl somliga, men jag använder mina till det mesta även mindre montering.. Fördelen är att när det drar tugnt så slår den in skruven och du spar handleden.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Tror inte det går att borra med slagskruvdragarn, finns ioförsig borr med sexkantsfäste men det är ju inte syftet med maskinen...
Tror att du kanske har sabbat borrmaskinen med för grova skruvar.. Här är slagskruvdragarn utmärkt att använda.
Den gav upp när jag skulle köra 32mm centrumborr genom tryckt regel, kändes ändå som det skulle varit ok men visst. Kanske legat på gränsen tidigare.
 
Mazen Mazen skrev:
Finna ett par trådar om just 482:an, en riktig budget maskin från Makita.
Köpt 2st själv (en kom i kombo med slagskruvdragare ) och båda har "brunnit".
Har en kvar som efter kolbyte funkar kortare tid.

Tips som åxå näms i flera trådar är ddf484, en riktigt bra och allsidig maskin...

En slagskruvdragare är avsedd att skruva med, för grövre skruv enl somliga, men jag använder mina till det mesta även mindre montering.. Fördelen är att när det drar tugnt så slår den in skruven och du spar handleden.
hittade någon tråd nu. Trist. Och den är inköpt 2020-08-01 så annars hade jag nog bråkat om den för visst borde man ha 2 års reklamationsrätt på den. Känns som många haft bekymmer med den. Men tack för tipset om 484
 
O olofh skrev:
hittade någon tråd nu. Trist. Och den är inköpt 2020-08-01 så annars hade jag nog bråkat om den för visst borde man ha 2 års reklamationsrätt på den. Känns som många haft bekymmer med den. Men tack för tipset om 484
Om du har köpt den i egenskap av privatperson har du 3 års reklamationsrätt.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
screamin-daemon screamin-daemon skrev:
Om du har köpt den i egenskap av privatperson har du 3 års reklamationsrätt.
ja absolut har jag det. Är det till Bauhaus eller makita jag vänder mig? Den är ju rätt så väl använd i och för sig men jag tycker nog det ska hålla
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Tror inte det går att borra med slagskruvdragarn, finns ioförsig borr med sexkantsfäste men det är ju inte syftet med maskinen...
Tror att du kanske har sabbat borrmaskinen med för grova skruvar.. Här är slagskruvdragarn utmärkt att använda.
För mindre dimensioner på borr är slagskruvdragare bra att borra med iom högt varvtal. Slaget går inte heller in vid låg belastning. Grövre flatborr funkar också fint om hålfinishen inte är viktig.
Enda nackdelen är att en hex-borr ger en aning glapp, borret går att vicka en aning i maskinen, men om det inte är kritiskt för applikationen så..
 
  • Gilla
långtjock
  • Laddar…
Har tidigare bara kört med skruvdragare pga momentimställningen. Men prövade slagskruvdragaren vid något annat tillfälle och nu är det bara den jag kör med. Om det inte är skivor där man vill ha skallen millimetern under.

slagskruvdragaren köttar ju igenom allt hittills. Helt underbar och den är smidigare då den är mycket mindre.
 
Vi är många som sett 482'or lämna ifrån sig den magiska röken... Min återuppstod efter renblåsning med tryckluft, men köpte en ersättare "för säkerhets skull" (481, mycket tyngre och stabilare) då jag har många andra maskiner från dom...
 
K
Sållar mig också till ledet som kastat bort 482! Den borde ingen hobbysnickare som skruvar oftare än 1 gång i månaden ha. 32mm borr låter ändå som att det är i övre gränsen för 482, lite beroende på hur hårt man kört den innan. Men lite väl hårt att döma ut hela Makita efter att ha kört deras sämsta maskin kan jag tycka, men har viss bias i ämnet också ska jag erkänna…

Som sagts tidigare är 484 en mycket bra om kompenent maskin som täcker de absolut flesta behoven. Borstfri så kommer inte brinna upp. Och låter som att ditt användande behöver minst 484.
 
Kommer beställa en 84a men sjuka är att nu har jag kört en del med slagskeuvdragaren, 13mm hål för spaltventiler i fönsterkarmen och den tycker jag också börjar lukta lite bränt. Har alltid förvarats (2år) i makpaken och använts typ 1-2 ggr. Men kör lite lugnt nu med den och hoppas den håller ihop
 
O olofh skrev:
Någon som vet skillnaden på makitas modeller, bara ett b i slutet på modellbeteckningen för denna 84a, skulle kunna stå för black?

[länk]
ZB = svart
Z = standard "makita blå/grön"
Ingen skillnad i övrigt, bara färgen alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.