Vad gör man i detta fallet ?
Rörfirma genomför arbete, fakturerar arbetet 28/12 med ROT till skatteverket på 1200 kr ( ingen stor summa). Fakturan till rörfirman betalas givetvis direkt.

Från skatteverket kommer ett brev som meddelar avslag på firmans ROT ansökan.
Motiv : De har skickat in ansökan för sent dvs senare än 31/1 nästkommande år. DVS avslag p.g.a. firmans oförmåga att hantera sina egna fakturor.

Givetvis står det i i fakturan " Skulle Skatteverket avslå ansökan om skattereduktion faktureras ni återstående del av arbetskostnaden."

Gäller detta även fast det är firman som slarvat. Man kan tycka att de får stå sitt kast.

Undrande
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R RUNNIL skrev:
Vad gör man i detta fallet ?
Rörfirma genomför arbete, fakturerar arbetet 28/12 med ROT till skatteverket på 1200 kr ( ingen stor summa). Fakturan till rörfirman betalas givetvis direkt.

Från skatteverket kommer ett brev som meddelar avslag på firmans ROT ansökan.
Motiv : De har skickat in ansökan för sent dvs senare än 31/1 nästkommande år. DVS avslag p.g.a. firmans oförmåga att hantera sina egna fakturor.

Givetvis står det i i fakturan " Skulle Skatteverket avslå ansökan om skattereduktion faktureras ni återstående del av arbetskostnaden."

Gäller detta även fast det är firman som slarvat. Man kan tycka att de får stå sitt kast.

Undrande
Jag skulle vilja påstå att den klausulen gäller om du är ansvarig för att det blir avslag. Att det inte finns utrymme kvar tex.

Avvakta vad firman gör. Sannolikt tar de på sig misstaget.
 
  • Gilla
quispiam och 5 till
  • Laddar…
Betalning ska vara företaget tillhanda det år rut/rot ska dras av på. Det blir alltid problematiskt på slutet av året om man abslutar jobb där, men jag har alltid en dialog med kunderna så de vet.

Företaget har sen hela januari på sig att ansöka.

När var företaget klara med jobbet, när kom fakturan och när betalades den?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Deras fel, deras ansvar, killen från kontoret kommer ha ett samtal med sin chef...
 
  • Gilla
Småbrukaren och 3 till
  • Laddar…
Det är en intressant fråga, när betaldes fakturan? För företaget får inte begära utbetalning av ROT pengarna från skatteverket, förrän fakturan det baseras på är betald. Det räcker inte att den är utskickad. Får man då en faktura någon av de sista dagarna av året, sån finns ju en avsevärd riak att man lägger den i högen av fakturor som skall betalas vid nästa månads slut.
 
  • Gilla
Tribus
  • Laddar…
Står ju att ts betalt fakturan direkt
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag har i dagarna också fått besked från skatteverket om nekat Rotavdrag pga leverantörens försenade inlämning. Räknar krasst med att jag inte behöver betala men vi får se - är leverantör jag anlitar årligen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag hamnade i den här sitsen och ringde för att kolla vad som gäller.

Enligt Skatteverket, samt villaägarnas jurister så är du som kund skyldig att betala rent juridiskt.

I mitt fall tog företaget smällen, vilket jag är tacksam för då det i mitt fall handlade om 48k.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Vad har skatteverket med avtalet mellan hantverkare och kund att göra?

Om det är hantverkaren som inte gjort sitt jobb så ser jag det som självklart att det är där smällen hamnar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
R RUNNIL skrev:
Vad gör man i detta fallet ?
Rörfirma genomför arbete, fakturerar arbetet 28/12 med ROT till skatteverket på 1200 kr ( ingen stor summa). Fakturan till rörfirman betalas givetvis direkt.

Från skatteverket kommer ett brev som meddelar avslag på firmans ROT ansökan.
Motiv : De har skickat in ansökan för sent dvs senare än 31/1 nästkommande år. DVS avslag p.g.a. firmans oförmåga att hantera sina egna fakturor.

Givetvis står det i i fakturan " Skulle Skatteverket avslå ansökan om skattereduktion faktureras ni återstående del av arbetskostnaden."

Gäller detta även fast det är firman som slarvat. Man kan tycka att de får stå sitt kast.

Undrande
Självklart så har de själva kastat pengarna i sjön!

Dessvärre så i svensk tingsrätt kan det gå hur som helst och troligast är att du hamnar i fängelse på grund av deras slarv det finns säkert en rättvis lag som ger 6 månader för försenat intygande.
Så säkrast är att förneka att du har haft med den firman att göra, ta en rörtång eller grilltång håll mot vvs prylarna tag en selfi se stolt ut och ropa högt att detta har jag fixat själv. Ps håll grilltången ihopklämd så att det inte ser amatörmässigt ut. Lycka till.
 
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Jag hamnade i den här sitsen och ringde för att kolla vad som gäller.

Enligt Skatteverket, samt villaägarnas jurister så är du som kund skyldig att betala rent juridiskt.

I mitt fall tog företaget smällen, vilket jag är tacksam för då det i mitt fall handlade om 48k.
Även om avtalet föreskriver att jag som kund skall betala ifall inte Skatteverket godkänner avdraget. Så kan man hävda att firman är skadeståndsskyldig för sin försummelse. Så det tar ut sig.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Enl lag måste du betala hantverkaren det som inte Skatteverket ersätter, även om det skett pga företagarens slarv...
Har för mig att det redan finns en tingsrättsdom på liknande, då just som i ditt fall, företagaren har missat redovisa i rätt tid. Har inte sparat länken så googla.
De flesta seriösa företagare tar på sig skulden o avskriver kravet, men de måste inte!
 
Vilken lag syftar du på då?
 
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilken lag syftar du på då?
Konsumentköplagen o Avtalslagen, att du måste betala för utfört arbete
 
R rottisar skrev:
Konsumentköplagen o Avtalslagen, att du måste betala för utfört arbete
Men arbetet är ju inte (rätt) utfört om inte redovisning mot Skatteverket sker i tid.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.