Jag håller på och renoverar ett hus från -68 (platta på mark med uppreglat trägolv, träväggar med "ytskikt" av spånskiva) där det finns markradon i området. Nu när jag ska tapetsera (i två av rummen har jag satt dit nytt gips på de befintliga spånskiveväggarna) och lägga nya golv så har jag tätat mellan golv och vägg samt i hörn (upp längs hela väggen) med latexfog. Finns det någon fara att göra detta vad gäller problem med fukt? Kan jag även täta mellan vägg och tak eller är det bara onödigt arbete?
 
Vad har du för ventelation i dag?

Enklaste sättet att se om du har för dåligt med ventelation är om det blir imma på fönstern vintertid. Då behöver man göra något åt det.

Täta mellan vägg & tak är väll inte dumt.. Då hinndrar du fukt att ta den vägen uppåt (varmluft stiger, varmluft kan innehålla mera fukt änn kall).. Dock så måste ju fukten ut iallfall, vilket ska skötas av den vanliga ventelationen..
 
Det är självdrag idag. Ventilationen är väl lite undermålig redan eftersom grannar har berättat att det särskilt vintertid blir lite fuktigt inne.

Tanken med tätningen är främst för att motverka markradon att ta sig in i rummen.
 
Personligen tror jag att om du har uppreglat trägolv, så kommer gasen att läcka igenom detta oavsett om du tätar ute i kanterna. Dvs ur radonperspektivet tror jag att du går plus minus noll.
Eller missförstod jag dig?

Däremot, ur fuktperspektivet så är ju uppreglade trägolv är ju i sig en riskkonstruktion, och tätar du mer, så ökar ju risken. Har du tagit upp golvet och kikat hur reglarna ser ut i de värst utsatta områdena?
 
Det uppreglade golvet består av spånskiva + en plastmatta. På vissa avplastmattorna kommer jag att lägga nytt golv. Jag antog att plastmattan stoppar genomträngningen av radongasen hjälpligt. Därför tänkte jag täta i skarvarna mellan golv och vägg där springorna var allt från någon millimeter till nästan en centimeter.

Det är just ur fuktsynpunkt jag är lite fundersam till detta. Jag vill inte bygga in någon mögelhärd i golvet.
 
Min åsikt (jag är bara en amatör med egna radonbekymmer!) är att det är meningslöst att försöka täta mot radon på det sätt du beskriver. Däremot är det nog rätt troligt att du skaffar dig nya bekymmer i form av fukten. Jag baserar denna ståndpunkt på att jag själv har försökt täta ett rum i källaren utan någon som helst framgång. Det är ju gas som trycks upp, så... Hade jag vetat vad jag vet idag, hade jag lagt alla resurser på att borra hål i plattan och montera radonsug från början, det är egentligen enklare än att försöka hitta på sätt täta.
Skall dock tillägga, att jag bara hade något förhöjd nivå av radon, måhända kan det ju hjälpa att täta om man har mycket förhöjd radonhalt?

Och även om uppreglade trägolv är en riskkonstruktion, så behöver det ju inte vara ett problem i ditt fall. Beror ju på hur mycket fukt det finns under huset.
 
En utmärkt sammanfattning kring det faktiska läget. Det ger väldigt liten effekt i praktiken med plast o liknande i avsikt att stoppa radongas, däremot är det lätt att orsaka fuktproblematik.
Vad man däremot kan och bör göra är att täta alla synliga sprickor i plattan och i skarvarna vägg/golv samt att täta eventuella rörgenomföringar, typ vatten avlopp etc.


vespaman skrev:
Min åsikt (jag är bara en amatör med egna radonbekymmer!) är att det är meningslöst att försöka täta mot radon på det sätt du beskriver. Däremot är det nog rätt troligt att du skaffar dig nya bekymmer i form av fukten. Jag baserar denna ståndpunkt på att jag själv har försökt täta ett rum i källaren utan någon som helst framgång. Det är ju gas som trycks upp, så... Hade jag vetat vad jag vet idag, hade jag lagt alla resurser på att borra hål i plattan och montera radonsug från början, det är egentligen enklare än att försöka hitta på sätt täta.
Skall dock tillägga, att jag bara hade något förhöjd nivå av radon, måhända kan det ju hjälpa att täta om man har mycket förhöjd radonhalt?

Och även om uppreglade trägolv är en riskkonstruktion, så behöver det ju inte vara ett problem i ditt fall. Beror ju på hur mycket fukt det finns under huset.
 
Ja, Humulus ger samma bild om jag fått.
Täta synliga sprickor, kolla större genomförningar och inte minst se till att alla brunnar har vatten i vattenlåsen, dvs att de inte bara står.
Gör en ny mätning vintertid och bestäm sedan om du behöver skaffa bättre luftventilation, radonbrunn eller annat.

Vad gäller spånskiva och plastmatta på en betongplatta från -68 .... riktigt dåligt.
 
Hel korrekt, bortsett från att radonbrunn alldrig är aktuellt för enskilda småhus - där gäller radonsug som den vanligaste åtgärden mot markradon.


Price skrev:
Ja, Humulus ger samma bild om jag fått.
Täta synliga sprickor, kolla större genomförningar och inte minst se till att alla brunnar har vatten i vattenlåsen, dvs att de inte bara står.
Gör en ny mätning vintertid och bestäm sedan om du behöver skaffa bättre luftventilation, radonbrunn eller annat.

Vad gäller spånskiva och plastmatta på en betongplatta från -68 .... riktigt dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.