Hej! Murstocken ska renoveras genom att en slang sätts i och så fylls det runt slangen med vermikulitkulor. Ska ersätta en svåreldad vedspis med en kamin och funderar på vad jag ska välja. Täljsten med en viss värmelagrande effekt eller gjutjärn. Viss blir väl murstocken varm och lagrar värmen ett tag även fast det är vermikulitkulor som isolerar? Rökkanalen är dessutom rätt trång så så mycket kulor går det kanske inte i heller.
 
Är rökkanalen otät, så du funderar på att sätta i rör? Har du övervägt att glidgjuta istället?
Jag tror inte murstocken blir varm öht om du sätter i ett rör och isolerar med vermikulit, det är väl själva tanken.
Varför är spisen svåreldad? Eftersom det är en spis, antar jag att den står i köket, har du funderat på att ersätta med en bättre vedspis?
En riktig täljstensugn med flera hundra kilo täljsten håller värmen fint, precis som en kakelugn. Är det en kamin med lite täljsten på utsidan, är det mest dekoration.
En gjutjärns-/plåtkamin blir rejält varm under eldning och svalnar sedan när brasan slocknat.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är rökkanalen otät, så du funderar på att sätta i rör? Har du övervägt att glidgjuta istället?
Jag tror inte murstocken blir varm öht om du sätter i ett rör och isolerar med vermikulit, det är väl själva tanken.
Varför är spisen svåreldad? Eftersom det är en spis, antar jag att den står i köket, har du funderat på att ersätta med en bättre vedspis?
En riktig täljstensugn med flera hundra kilo täljsten håller värmen fint, precis som en kakelugn. Är det en kamin med lite täljsten på utsidan, är det mest dekoration.
En gjutjärns-/plåtkamin blir rejält varm under eldning och svalnar sedan när brasan slocknat.
Slang är på rekommendation från sotaren. Det är en ganska ojämnt murad murstock så tydligen kunde det bli svårare med glidgjutning. Vedspisen står i nuvarande matplats som ska bli v-rum och egentligen vet jag inte om den är svåreldad men det går ju bara i ett par pinnar och då måsta jag väl lägga i hela tiden. Plus att jag gärna vill se elden. Nu var det ju inte frågan om den skulle vara kvar eller inte. Den ska så småningom få en annan plats men nu ska den ersättas med kamin.
om det inte går i så mycket vermikulitkulor runt slangen så blir det heller kanske inte så mycket isolerat?
 
Kan rekommendera SFS Flex insatsrör från skorstensfolket. Då slipper du isolera bort värmen runt röret med vemeculit.
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.