Hej,

Efter flera års lurkande i skuggorna är det dags att äntligen skapa ett inlägg och kanske få lite direkt assistans, dock inte till mig utan sambons föräldrar

Kort bakgrund:
Svärmor och svärfar bor i ett hus från början 1900 talet, 120 kvm på 1,5 våning + källare, svärfar har varit extremt duktig på många saker men efter en bilolycka några år sen har han fått lite varierande problem och har svårt att ta tag i saker. Jag hjälper till med lite allt möjligt och har väl planer på att bli husägare själv i framtiden

Husets värmesystem:
I dagsläget finns det installerat en luftvärmepump på första våningen, vedeldning från källare för tappvatten och radiatorer samt en 6kw elpatron som går på sommaren.
Detta resulterar i ganska höga elräkningar och värmekostnader och nu när hela helsiket bryter ut i vinter känner vi att det måste förbättras lite men är inte säker på hur en effektivisering ska ske..
Ett av dem stora problemen verkar vara saknaden av accumulatortank, för tillfället måste dem konstant elda för att hålla värmen och då går det åt en hel del ved (15kubik stjälpt förra vintern)

Meeen accumulatortankar är en djungel och innan vi ringer dit en rörmokare försöker jag förstå hur hela systemet ska fungera för optimal verkan och vilken av alla tankar som passar bäst (om det ens räcker med 1)

För att underlätta tillvaron ska såklart en tank som värmer både tappvatten och radiatorslingan sättas dit, men hur stor behöver den vara? Pannan är från 90 talet och jag hittar inte en enda märkning på den så vet inte vad det är för brännarvolym eller något annat egentligen heller om den

Jag har tittat på denna laddotank:
https://ulma.se/sv/tillbehor/ackumu...i-2-med-tappvarmvattenslinga-och-vaermeslinga
men försöker sätta mig in lite mer i hur mycket pengar den faktiskt kan spara hushållet

I februari eldade dem ved och använde 1100 kW, i mars tog veden slut och då landade det på 3000kW, patronen jobbade hårt, dem hade bundet elabbonemang och låg på runt 70 öre/kWh

Finns det billigare alternativ?
Det finns inga planer för solfångare eller andra investeringar för tillfället även fast det hade varit perfekt till somrarna, men så långt har jag inte kommit i planeringen än

Alla svar uppskattas, detta forum är ett av dem bästa ställena på nätet :D

Vänliga hälsningar Simon
 
Om huset på 120 kvm + källare drog 3000 kWh i februari skulle jag börja kontrollera om luftluftvärmepumpen fungerar som den ska, är lämpligt placerad och är rätt inställd. Den borde hålla nere förbrukningen. Låter också som husets isolering behöver ses över. Mer takisolering brukar t.ex. vara ett snabbt sätt att minska energiförbrukningen en del.
 
15 kubikmeter ved är ingen speciellt hög förbrukning för ett hus på 120 kvadratmeter.

Enkla, snabba lösningar för att minska elförbrukningen:
Installera en elektrisk varmvattenberedare! I nuvarande system verkar elpatronen som värmer varmvatten även vara inkopplad på radiatorkretsen, vilket betyder att det är vatten som värms helt i onödan på sommaren. En elektrisk vvb kan monteras i serie med pannberedaren, så att pannberedaren ger uppvärmt vatten till den elektriska vvb:n under eldningssäsongen.

Stäng av elpatronen! Om varmvatten behövs får elektriska vvb:n fixa det, om det behövs mer värme i bostaden får värmepumpen fixa det.

Se över inställningarna på luft/luftvärmepumpen inför vintern! Där finns också energi att spara.
 
Hej,

Roger that! Ska läsa på lite om luftvärmepumpen och dess olika inställningar!


J Josth skrev:
Om huset på 120 kvm + källare drog 3000 kWh i februari skulle jag börja kontrollera om luftluftvärmepumpen fungerar som den ska, är lämpligt placerad och är rätt inställd. Den borde hålla nere förbrukningen. Låter också som husets isolering behöver ses över. Mer takisolering brukar t.ex. vara ett snabbt sätt att minska energiförbrukningen en del.

Jo min tanke är att försöka låna en värmekamera till vinter för att faktiskt se vart huset släpper ut värme, glömde nämna att dem bytte pannor och lukten förra året men tror inte det blev mer isolerat

Skall läsa på mer om inställningarna på lvp, den installerades för runt 5 år sen av något företag, brukar man behöva ställa in dem med ett visst intervall?

Vh Simon
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
15 kubikmeter ved är ingen speciellt hög förbrukning för ett hus på 120 kvadratmeter.

Enkla, snabba lösningar för att minska elförbrukningen:
Installera en elektrisk varmvattenberedare! I nuvarande system verkar elpatronen som värmer varmvatten även vara inkopplad på radiatorkretsen, vilket betyder att det är vatten som värms helt i onödan på sommaren. En elektrisk vvb kan monteras i serie med pannberedaren, så att pannberedaren ger uppvärmt vatten till den elektriska vvb:n under eldningssäsongen.

Stäng av elpatronen! Om varmvatten behövs får elektriska vvb:n fixa det, om det behövs mer värme i bostaden får värmepumpen fixa det.

Se över inställningarna på luft/luftvärmepumpen inför vintern! Där finns också energi att spara.
Bra tänkt med VVB, får inhandlas till nästa år för att täcka upp sommarhalvåret.

I dagsläget tror jag svärfar stänger av radiatorslingan på sommaren för att inte slösa värme dit
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S Sier skrev:
Skall läsa på mer om inställningarna på lvp, den installerades för runt 5 år sen av något företag, brukar man behöva ställa in dem med ett visst intervall?
Det viktiga är att ställa ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når så man utnyttjar fulla kapaciteten i LLVP. Man tappar 1°-2° värme per dörrpost som ska passeras så det behöver vara lite varmare där innerdelen sitter och man får acceptera lite svalare rumstemperatur i andra rum. Blir det riktig köldknäpp kan man behöva finjustera värmen och tillfälligt höja vissa termostater beroende på hur långt den LLVP'n klarar hålla värmen.
 
När det gäller storlek på acctank är svaret så stor som möjligt. Man får räkna på hur stor man har råd med helt enkelt.
Vad gäller pannan så är det ingen självklarhet att den blir mycket effektivare med acctank. Är det en olämplig panna kan istället rökgastemperaturen bli orimligt hög när man eldar hårt mot en tank.
Så pannan vill vi veta mer om.
Hur ser familjens kapacitet ut att hantera ved i framtiden? Med en bra panna får man ut mycket värme men visst går det åt ved. Säkert mer än nuvarande 15kubik om man verkligen börjar nyttja den nya investeringen man gjort i vedpanna och tank.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hej,

Så forumet tror mer på att fokusera kraften på llvp än avc tank? Som sagt har vi relativt billig ved, för dem
B Bjober skrev:
När det gäller storlek på acctank är svaret så stor som möjligt. Man får räkna på hur stor man har råd med helt enkelt.
Vad gäller pannan så är det ingen självklarhet att den blir mycket effektivare med acctank. Är det en olämplig panna kan istället rökgastemperaturen bli orimligt hög när man eldar hårt mot en tank.
Så pannan vill vi veta mer om.
Hur ser familjens kapacitet ut att hantera ved i framtiden? Med en bra panna får man ut mycket värme men visst går det åt ved. Säkert mer än nuvarande 15kubik om man verkligen börjar nyttja den nya investeringen man gjort i vedpanna och tank.
Hej,
Och just pannan är min största svaghet! :p Jag tog ett gäng bilder och ni kanske har bättre koll. Ett av projekten svärfar har nämnt ett flertal gånger är isolera pannan, så långt har han inte kommit än iaf

Vedeldningen verkar vara den billigaste lösningen om den gamla pannan går att fortsätta använda tillsammans med kanske en acctank och en liten vvb, ved kommer väl jag släpa in och stapla tills svågerns ungar tar över om någonsin ^^
Sålänge inte vedpriserna spårar ur eller staten förbjuder vedeldning ska det nog gå bra alltså!

Vh Simon
 
  • Bild av en äldre värmepanna med synligt märke, omgiven av rörinstallationer och ventiler i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termometer med märkningen 'RELEX Prakt 48' på en gammal vedpanna i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vedpanna i källare med olackade väggar och synliga rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre vedpanna i ett pannrum med synliga rör och anslutningar, samt grönt trädgårdsslang upphängt framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild på komplexa kopparledningar och ventiler i en pannanläggning som ser äldre och oisolerad ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en äldre värmepannans röranslutningar med kopplingar och en cirkulationspump i ett dammigt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla vedpannan i källare med rörledningar, nära en tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Det viktiga är att ställa ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når så man utnyttjar fulla kapaciteten i LLVP. Man tappar 1°-2° värme per dörrpost som ska passeras så det behöver vara lite varmare där innerdelen sitter och man får acceptera lite svalare rumstemperatur i andra rum. Blir det riktig köldknäpp kan man behöva finjustera värmen och tillfälligt höja vissa termostater beroende på hur långt den LLVP'n klarar hålla värmen.
Skulle vara en bra lösning att stänga av 2/3 av övervåningen på vintern, sambons gamla rum och "datorrummet" står oanvänt året om sen hon flyttade ut men svärföräldrarna är rädda för vindsmögel, vet inte ifall det räcker med värmen från murstocken för uppvärmning av vind? (kanske inte om man kör acctank och bara eldar en gång om dagen?)
 
Om man eldar en gång om dagen borde absolut skorstensstocken hålla sig varm. Men är man osäker på vinden kan man installera Trygghetsvakten Vind som hela tiden håller koll på fuktigheten och ventilerar vinden vid rätt väderförhållanden.
 
  • Gilla
Sier
  • Laddar…
S Sier skrev:
Hej,

Så forumet tror mer på att fokusera kraften på llvp än acc tanken för denna vinter? det befintliga elavtalavet når sitt slut i november och då antar jag också att det kommer bli dyrt med allt som går på el. Vet inte om det påverkar era tankar.

Brännvolym på panna:
Måtten på brännarrummet. var: 36 cm djup, 16 cm bred och 62 cm hög


Hej,
Och just pannan är min största svaghet! :p Jag tog ett gäng bilder och ni kanske har bättre koll. Ett av projekten svärfar har nämnt ett flertal gånger är isolera pannan, så långt har han inte kommit än iaf

Vedeldningen verkar vara den billigaste lösningen om den gamla pannan går att fortsätta använda tillsammans med kanske en acctank och en liten vvb, ved kommer väl jag släpa in och stapla tills svågerns ungar tar över om någonsin ^^
Sålänge inte vedpriserna spårar ur eller staten förbjuder vedeldning ska det nog gå bra alltså!

Vh Simon
 
J Josth skrev:
Om man eldar en gång om dagen borde absolut skorstensstocken hålla sig varm. Men är man osäker på vinden kan man installera Trygghetsvakten Vind som hela tiden håller koll på fuktigheten och ventilerar vinden vid rätt väderförhållanden.
Smart! I dagsläget är det självdrag på vinden men är extremt billigt att slänga upp en Govee hygrometer som skvallrar om tempen genom wifi! :D
Då kan man stänga av delar av övervåningen och ändå hålla koll på fukten väldigt smidigt :)

Vh Simon
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Sätta in en ackumulatortank eller två kan man absolut göra, men den mest relevanta bilden för att kunna säga ja eller nej till det saknas:
Vad står det på pannans typskylt, hur hög effekt ( enhet kW) har den?
 
Jag kan tyvärr inget om den pannan.
Får man inte fram någon info så får man titta invändigt hur den är konstruerad och hur rökgångarna ser ut.
Jag gissar att det är en överförbränningspanna och då eldas den troligen effektivast med startbrasa och sedan 1-2 rejälare vedträn med 20-30minuters mellanrum. Knökar man fullt så går mer oförbrännt ut i skorstenen.
Man kan inte elda (effektivt) på samma sätt som i en modernare underförbränningspanna.
 
Med den pannan kan man direkt ge upp försöken kring acktankar det blir inget vettigt av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.