Jonas Persson
El har blivit löjligt dyrt, så till den grad att den kraftigt påverkar vår ekonomi. Detta innebär att alla nu kraftigt försöker att sänka sin elförbrukning för att minska elräkningen.

Men vad händer då med nätavgiften som delvis baseras på förbrukningen? Nätavgiften används för underhåll, avkastning och utbyggnad av Sveriges elnät. Jag tolkar det som att man bestämt hur många miljarder man måste få in per år och dividerat det beloppet med förbrukningen för att få fram nätavgiften per kWh.

Men om vi nu minskar elförbrukningen så kommer intäkterna att också minska. Detta blir ett problem då underhållet inte varierar med förbrukning samtidigt som vårt elnät behöver moderniseras och förstärkas.

Så, kommer nätavgifterna att höjas så att el blir ännu dyrare och vi ännu fattigare? Eller kommer Energimarknadsinspektionen att sänka kraven på utbyggnad alternativt olika investerare tillföra kapital? Man kan också hoppas at staten sänker skatt och moms, men det hjälper inte nätägaren som behöver sin inkomst.

Vi har Ellevio och det ser ut så här för oss i Stockholm:
Skatt 45 öre /kWh
Fast avgift 450kr
Nätavgift 28,13 öre /kWh
Huvudsäkring 16-25A har i princip samma kostnad och vi kan inte sänka.

Hur jag än vänder och vrider på frågan så återkommer jag till att den rörliga delen på idag 28,13 öre förr eller senare kommer att höjas så att intäkten för Ellevio blir samma som innan elen blev dyr och vi minskade vår förbrukning, gissningsvis nästa år. Det rör sig inte om enorma belopp 20 000kWh per år innebär ca 5600kr.

Tänker jag fel?

http://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/elkostnader/natavgifter/
 
Redigerat:
Därför kommer fler elnätsbolag går över till effektavgift istället för avgift per kWh eftersom effektavgiften bättre speglar kostnaden för elnätet. Minskar deras intäkter höjer de tariffen så de får in det antal miljoner de tycker det behöver och regler tillåter. Har varit uppe i domstol och de har hyfsat bra möjligheter att höja taxan med några procent varje år även om Energimarknadsinspektionen protesterade.
 
Du tänker fel. Avgiften kommer behöva höjas mycket mer för att dels modernisera föråldrad infrastruktur som inte ersätts i tid och dels för att byggas ut och öka överföringskapacitet och hantera förändrad konsumtion/produktion mm.

Dock kommer den totala konsumtionen i samhället inte minska, elektrifieringen gör att alla prognoser pekar skarpt uppåt, även om ditt hus kanske förbrukar mindre. Men infrastruktur är dyrt och cashen ska in. Lägg på lite inflation på det så...
 
Jonas Persson
J Josth skrev:
Därför kommer fler elnätsbolag går över till effektavgift istället för avgift per kWh eftersom effektavgiften bättre speglar kostnaden för elnätet. Minskar deras intäkter höjer de tariffen så de får in det antal miljoner de tycker det behöver och regler tillåter. Har varit uppe i domstol och de har hyfsat bra möjligheter att höja taxan med några procent varje år även om Energimarknadsinspektionen protesterade.
Då stämmer mitt antagande; de kommer att kompensera för kostnadsbortfallet pga minskad förbrukning. Hur de gör det hjälper inte oss konsumenter.
 
Jonas Persson
H Hans G2 skrev:
Du tänker fel. Avgiften kommer behöva höjas mycket mer för att dels modernisera föråldrad infrastruktur som inte ersätts i tid och dels för att byggas ut och öka överföringskapacitet och hantera förändrad konsumtion/produktion mm.

Dock kommer den totala konsumtionen i samhället inte minska, elektrifieringen gör att alla prognoser pekar skarpt uppåt, även om ditt hus kanske förbrukar mindre. Men infrastruktur är dyrt och cashen ska in. Lägg på lite inflation på det så...
Skrev jag att de inte kommer att behöva höja över tidigare nivåer? Jag nämnde det motsatta att Energimarknadsinspektionen sänker kraven för att rädda ekonomin (ett önsketänkande). Men som du skriver, hur ska vi ta oss ur detta utan att investera ännu mer och hur finansieras det?

Så el kommer att bli ännu dyrare. Det går bra för Sverige...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.