Hej

Är det en dålig idé att planera fasadmålning i september? Svårt att få till nu under augusti, solen står på varje dag nästan på den fasaden som ska målas.
Något speciellt man ska tänka på?

En annan fråga, hur lång tid tror ni det tar att tvätta skrapa o måla 22kvm fasad?
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Ja, det är troligen ett problem men det beror på vädret. Har du tur är det soligt och inte gråmulet och regn men...

Du har både morgondagg och kvällsdagg. D v s alla ytor utomhus blir blöta från kväll till morgon. Den vattenburna färgen måste ha torkat innan kvällsdaggen kommer. Så även vid bra väderlek så är det få timmar att måla på, vanligen fm efter att morgondaggen har torkat upp till de första timmarna på em.
 
22kvm? En förmiddag.

en halvtimma efter lunch också om du ska måla två gånger.

Måla nu, det är ju gjort på nolltid.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack för snabba svar. Två frågorntill, är det viktigt att veta om fasaden är av slamfärg eller något annat sedan tidigare eller kvittar det? Tänkte nämligen köpa falu vapen fasadfärg och den verkar inte bara slamfärg. Har ni något annat tips på fasadfärg som är billig men bra? Behöver inte räcka i 10 år då jag vill sälja huset inom 5.

Är det dåligt att måla i direkt solljus? Jag har tyvärr inte annat val än att göra det och solen träffar den väggen hela dagen, kan chansa o måla när det är mulet men då finns det risk för regn.
 
Ja du måste veta vad det är målat med sedan tidigare för att kunna välja rätt färg.

ingen vägg har sol hela dagen. Har du en vägg i söderläge, börja måla 0800 så är färgen nästan helt torkad innan solen kommer.

söderläge och målning mitt på dagen är dåligt eftersom färgen torkar för snabbt då. Och du blir svettig.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja du måste veta vad det är målat med sedan tidigare för att kunna välja rätt färg.

ingen vägg har sol hela dagen. Har du en vägg i söderläge, börja måla 0800 så är färgen nästan helt torkad innan solen kommer.

söderläge och målning mitt på dagen är dåligt eftersom färgen torkar för snabbt då. Och du blir svettig.
Rekommenderar du någon specifik färg, som sagt behöver inte hålla i mer än 5 år
 
Boss89 Boss89 skrev:
Rekommenderar du någon specifik färg, som sagt behöver inte hålla i mer än 5 år
Nej det vill jag inte göra. För egen del målar jag med Alrcos Stugfärg/Bestå men om den passar på din fasad har jag ingen aning om. Närmaste färghandel kan hjälpa dig med det. Blandar du fel sorters färg med varandra kommer du få problem inom 5 år så det lönar sig att göra rätt.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.