Då jag totalrenoverar en lägenhet från 50-talet så funderar jag på om det är värt att komplettera med fler eluttag.
Har senaste 20åren bott i antingen modern villa eller lägenhet och dom är ju strösslade med eluttag, så känslan nu är att det inte finns några alls och vet inte om jag kommer störa mig på det, jag tycker dock att det är rätt trist att ha skarvsladdar kors och tvärs över rummen.

Jag kommer ta dit elektriker men vill få igång mina tankar lite när jag pratar med han så jag inte startar från noll.

Kök kommer rivas ut och när det är planerat så får jag fräsa fram för ev. nya uttag där, eventuellt att spis/häll behöver kompletterande ledningar men det får elektrikern bedömma.

Ritningarna visar ungefär placering av nuvarande uttag.

Planer så här långt:
Eluttaget och centralen i hallen kommer troligtvis täckas av skjutdörr/garderob, så ett tillgängligt uttag försvinner.
Väggarna med rött kryss på NV kommer eventuellt tas bort och kompletteras med pelare då det sitter strömbrytare i det hörnet samt vattenledningar, här skulle ju vara naturligt att sätta ett uttag.

Kan man leva med det här eller ser ni något uppenbart som bör kompletteras?
 
  • Planritning av lägenhet med markerad pelare mellan vardagsrum och trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk ritning av en våningsplanslayout med tre sovrum och ett badrum, inklusive trappa och möblemang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju inte för skojs skull som vi har fler vägguttag idag än vi hade på 50-talet. De flesta har fler elektriska apparater idag. Fundera på rum för rum hur många elektriska prylar du maximalt tror att du vill ha där. Sedan lägger du på lite marginal så har du en bra grund för hur många uttag du behöver. Jag tycker att det ser ganska lite ut som det är. Men räcker det för dig är ju det allt som räknas.
 
Enligt Svensk standard ska det vara ett dubbelt uttag på var 3,5 meter vägg samt på alla möblerbara väggar. Standarden är inget krav men en god fingervisning.
 
  • Gilla
slugger75 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Enligt Svensk standard ska det vara ett dubbelt uttag på var 3,5 meter vägg samt på alla möblerbara väggar. Standarden är inget krav men en god fingervisning.
Super, bra fingervisning att fundera utifrån.
 
A Avemo skrev:
Det är ju inte för skojs skull som vi har fler vägguttag idag än vi hade på 50-talet. De flesta har fler elektriska apparater idag. Fundera på rum för rum hur många elektriska prylar du maximalt tror att du vill ha där. Sedan lägger du på lite marginal så har du en bra grund för hur många uttag du behöver. Jag tycker att det ser ganska lite ut som det är. Men räcker det för dig är ju det allt som räknas.
Ja det är ju dels vad som funkar för mig men vill också höja standarden till vad man förväntar sig idag (inom rimliga gränser) inför en framtida försäljning.
- Bra vägledning från Elmont:s svar.

Alla väggar och golv kommer vara "rena" så det är ju ett bra tillfälle att fräsa in rör.
 
F Fredrik- skrev:
Alla väggar och golv kommer vara "rena" så det är ju ett bra tillfälle att fräsa in rör.
Då är det ju inte så mycket att fundera på. Tänk på var du sätter dem också. Jag har flera gånger gjort bort mig genom att komplettera med fler uttag och sedan inse att de hamnade på fel ställe. Antingen där man vill ha möbler eller där man inte behöver dem. Jag tror att man hellre skall ha några extra än för få. Ett uttag som hamnar bakom en bokhylla gör ingen nytta. Men inte heller någon skada. Och man kan ju möblera om någon gång.
 
  • Gilla
Fredrik-
  • Laddar…
Lite beroende på hur man vill göra dragningen, men om man ändå är igång att fräsa är det kanske inte ens speciellt mycket extrajobb att sätta ett extra uttag. Spåret måste antagligen göras oavsett, så det handlar om att göra ett hål för en dosa, fästa dosan, och montera uttaget. En ren killgissning är 7-800 per extra uttag, om man ändå fräser förbi?
 
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
L
Om du ändå ska sätta upp nya dosor i väggarna så kan du sätta in sk 1,5 modul apparatdosa som in sin tur möjliggör sk lågbyggande eluttag. Då sticker eluttagen bara ut ca 12 mm från väggen. På så sätt kan du "strössla" med uttag och de kommer inte vara lika mycket i vägen om du vill ställa en byrå etc framför ett eluttag som inte används. T ex denna från Scneider: https://www.elbutik.se/product.html...rRXPbJ20LiQXxy2QTP_aoNK03-BwBFx4aAsWuEALw_wcB
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
Absolut skall du göra det. Alla rum i vårt 40-talshus har av mig ett efter ett utrustats med uttag när de har renoverats. Man slipper grenuttagshärvor och kablar som går över golv. I princip är minimum 4 uttag i varje rum, satta så att man kommer åt ström från alla håll. Tänk också på uttag till dammsugare.
 
  • Gilla
Fredrik-
  • Laddar…
D
L Lennart 57 skrev:
Om du ändå ska sätta upp nya dosor i väggarna så kan du sätta in sk 1,5 modul apparatdosa som in sin tur möjliggör sk lågbyggande eluttag. Då sticker eluttagen bara ut ca 12 mm från väggen. På så sätt kan du "strössla" med uttag och de kommer inte vara lika mycket i vägen om du vill ställa en byrå etc framför ett eluttag som inte används. T ex denna från Scneider: [länk]
Jag tycker det där inte är så bra. Uttagen blir utfläkta och syns mer. Om nu det är så att ett vanligt 2-vägsuttag vore ivägen kan det i så fall bytas till ett vanligt 1-vägs -- de bygger ju ut lika lite som 1,5-modulerna.
 
L Lennart 57 skrev:
Om du ändå ska sätta upp nya dosor i väggarna så kan du sätta in sk 1,5 modul apparatdosa som in sin tur möjliggör sk lågbyggande eluttag. Då sticker eluttagen bara ut ca 12 mm från väggen. På så sätt kan du "strössla" med uttag och de kommer inte vara lika mycket i vägen om du vill ställa en byrå etc framför ett eluttag som inte används. T ex denna från Scneider: [länk]
Har inte sett dessa förrut, låter ju bra att dom inte sticker ut så mycket.
Är det några nackdelar med dom gämfört vanliga?
Tolkar det som att vanliga uttag inte passar i dom dosorna men har man väl monterat så lär dom ju sitta åtminstone så länge jag bor där.
 
Tack för all input.
Blir att planera uttag då och snacka med elektrikern.

I vardagsrummet ligger befintligt golv (som ska bytas) på 10cm sand/grus så kanske att rör kan dras i gruset, då är det bara ~20cm som behöver spåras upp på väggen till respektive uttag.

Någon insatt som vet vad regelverket säger, OK med VP eller flexrör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.