Status
Inte öppen för fler kommentarer.
makhno_ makhno_ skrev:
Men hörru jag har ju förklarat att solidaritet inte är välgörenhet eller moralism utan en form av kollektiv egennytta.

Det finns ingen egennytta överhuvudtaget i att hjälpa höginkomsttagare till en större del av kakan. Tvärt om faktiskt.
Vi ska heller inte glömma att när höginkomsttagaren är sjuk eller föräldraledig så är det tak på sjukpenning och föräldrapenning. Så han betalar mer i skatt och han får ut mindre när han utnyttjar den offentliga funktionen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, konfiskation är aldrig solidaritet.
Tror du att pengar du tjänat på något sätt representerar vad som evigt, praktiskt och moraliskt bör vara ditt precis i ögonblicket när arbetsköpare eller kund skickat pengarna till dig?

Tänk efter lite i så fall. Är du säker att du betalt helt korrekt pris för generationer av människors arbete som skapat den infrastruktur och jord du beror av i ditt yrke och privatliv. Är du säker att dina skulder sen födseln är avbetalda helt korrekt med allt taget i beaktning miljoner år bakåt i tiden.

Tror du kanske att det är rimligt att bortse från hela verkligheten och tänka att just dessa pengar är precis vad jag skall ha. Skära av allt runt omkring och låtsas som transaktionen i sig är perfekt. Börjar och slutar där i stället för att vara en evigt komplext nät av sociala relationer som sträcker sig över jordklotet och över historien.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi ska heller inte glömma att när höginkomsttagaren är sjuk eller föräldraledig så är det tak på sjukpenning och föräldrapenning. Så han betalar mer i skatt och han får ut mindre när han utnyttjar den offentliga funktionen.
Men det är ju för att han (jag) får för mycket i lön!
 
Krilleman
makhno_ makhno_ skrev:
Men det är ju för att han (jag) får för mycket i lön!
Nej, (läs alla) får för mycket i lön.
Vilken underbar värld va?

Familjepizza varje kväll!

#mys
 
makhno_ makhno_ skrev:
Tror du att pengar du tjänat på något sätt representerar vad som evigt, praktiskt och moraliskt bör vara ditt precis i ögonblicket när arbetsköpare eller kund skickat pengarna till dig?

Tänk efter lite i så fall. Är du säker att du betalt helt korrekt pris för generationer av människors arbete som skapat den infrastruktur och jord du beror av i ditt yrke och privatliv. Är du säker att dina skulder sen födseln är avbetalda helt korrekt med allt taget i beaktning miljoner år bakåt i tiden.

Tror du kanske att det är rimligt att bortse från hela verkligheten och tänka att just dessa pengar är precis vad jag skall ha. Skära av allt runt omkring och låtsas som transaktionen i sig är perfekt. Börjar och slutar där i stället för att vara en evigt komplext nät av sociala relationer som sträcker sig över jordklotet och över historien.
Konfiskation är fortfarande aldrig solidaritet.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De är tillräckligt lata för att inte skaffa sig en eftergymnasial utbildning. Ja, jag tror på sikt att alla arbetarjobb kommer ersättas av automation. Som sagt det kommer bli en ny samhällsklass, arbetarna kommer ersättas av någon form av arbetsoförmögen klass. Kommer bli ett stort problem för samhället att lösa.
Finns många som är allt annat än lata, men de lata, de som inte vill fortbilda sig, de osolidariska, de ovilliga, de missunsamma osv är för många, där borde facket gå in och elda på och inspirera dessa, istället görs annat helt ovidkommande saker för företaget och den enskilde........ och motarbetar de flitiga som inte är med i facket, jag har blivit utsatt för vidriga saker..........
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De pratar solidaritet men att skatta ihjäl höginkomsttagare har de inget problem med
Så det är därför höginkomsttagare bor i hyreskaserner och inte har råd med bil.
Det var bra att få lite perspektiv på hur stackars höginkomsttagare har det
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Finns många som är allt annat än lata, men de lata, de som inte vill fortbilda sig, de osolidariska, de ovilliga, de missunsamma osv är för många, där borde facket gå in och elda på och inspirera dessa, istället görs annat helt ovidkommande saker för företaget och den enskilde........ och motarbetar de flitiga som inte är med i facket, jag har blivit utsatt för vidriga saker..........
Ja självfallet är det så. Jag tänkte mer på dem som en grupp. Finns såklart jättedriftiga arbetare. :)
 
Är det inte någon mer än jag som känner att det är dax att sluta mata trollet?


Han skulle nog behöva använda sin tid till att få företaget att dra in lite mer stålars än en genomsnittlig glesbygdselektriker....

Blir lite skevt att se ner på folk som tjänar mer pengar ..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Är det inte någon mer än jag som känner att det är dax att sluta mata trollet?


Han skulle nog behöva använda sin tid till att få företaget att dra in lite mer stålars än en genomsnittlig glesbygdselektriker....

Blir lite skevt att se ner på folk som tjänar mer pengar ..
Låter klokt.
Roligt att du nämner glesbygdselektriker. I vår by startade en elektriker firma 2018. Förra året gjorde firman 1.4 miljoner i resultat och har nästan 4 miljoner i tillgångar.

Så när det kommet till att tjäna pengar som företagare har Malgren mycket att lära av arbetarna på landsbygden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Låter klokt.
Roligt att du nämner glesbygdselektriker. I vår by startade en elektriker firma 2018. Förra året gjorde firman 1.4 miljoner i resultat och har nästan 4 miljoner i tillgångar.

Så när det kommet till att tjäna pengar som företagare har Malgren mycket att lära av arbetarna på landsbygden.
En företagare kan per definition aldrig vara arbetare. Det missförståndet måste avbrytas direkt, kan inte vara så svårt att förstå tycker jag.

Det är som när tidningarna i Trumppaniken analyserade hans väljare och kom fram till att de var arbetarklass. I själva verket var den statisktiskt stora gruppen (viktat på antal) de som var rikast i fattiga områden. Dvs egenföretagare. Fascismens klassiska bas.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De är ju en viktig röst när Maggan vill ta bort 3 12 och döda företagsamheten
Så du vill alltså inte att ”3 12” tas bort?

Det var överraskande…
 
makhno_ makhno_ skrev:
En företagare kan per definition aldrig vara arbetare. Det missförståndet måste avbrytas direkt, kan inte vara så svårt att förstå tycker jag.

Det är som när tidningarna i Trumppaniken analyserade hans väljare och kom fram till att de var arbetarklass. I själva verket var den statisktiskt stora gruppen (viktat på antal) de som var rikast i fattiga områden. Dvs egenföretagare. Fascismens klassiska bas.
Nu snackar vi om en gubbe utan eftergymnasial utbildning som jobbat kanske 15 år som anställd elektriker innan han startade firman 2018. Så nog har han varit arbetare alltid.
 
N nybyggarn3 skrev:
Nu snackar vi om en gubbe utan eftergymnasial utbildning som jobbat kanske 15 år som anställd elektriker innan han startade firman 2018. Så nog har han varit arbetare alltid.
Utbildning, bakgrund etc är irrelevant. Kommer din inkomst till större delen från kapital, hyra, företag är du per definition borgare (kapitalist, om än knappt) inte arbetare. Det säger ingenting om dig som person eller dina åsikter och är ingen moralisk dom.

Det bara är så att du inte är en arbetare om du är företagare.Sen är ju klass såklart väligt ointressant på individnivå om man inte gillar skvallerliknande spekulationer. Säger sig självt att det är ett begrepp för att analysera klasser dvs abstraherade grupper.

Simples
 
Redigerat:
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Utbildning, bakgrund etc är irrelevant. Kommer din inkomst till större delen från kapital, hyra, företag är du per definition borgare (kapitalist, om än knappt) inte arbetare. Det säger ingenting om dig som person eller dina åsikter och är ingen moralisk dom.

Det bara är så att du inte är en arbetare om du är företagare.

Simples
Jag tänkte mer på bakgrund och det faktum att arbetare, den kategori som Malmgren uttrycker förakt mot, många gånger är betydligt mer framgångsrika när dom ger sig på att starta företag.

Men visst är det en företagare i dag. Inte alls misslyckad hellrer. Är ju bara att kolla bokslutet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.