Bygger en carport och har fått följande i mitt bygglov som komplementbyggnad:
Utstakning och lägeskontroll utförs som egenkontroll.

Och för slutbesked krävs:
Byggherrens bevis om lägeskontroll

(Bild finns)

Nu till själva frågan:
Bevis om lägeskontroll kan det tänkas vara bara skicka in papper/ritningarna på färdig byggnation. Eller krävs något annat?

Jag behöver ta ett par beslut idag och kan inte invänta svar från kommun, så hoppas erfarenheten här kan hjälpa :)

Takutsticket får vara 50 cm, vad kan konsekvenserna bli om det blir 70 eller 100 cm tro?
 
  • Skärmdump av dokument med byggregler och markerade textavsnitt om slutbesked och lägeskontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägeskontroll är väl att nybyggnationen koordinater stämmer med lantmäteriet koordinater för tomten.
Logga in på lantmäteriet hemsida och skriv ut din tomtritning med mått och koordinater.
Leta upp gränsmarkeringar och mät från.

När jag byggde uterum, kom kommunen ut med en GPS mätaren och kontrollerade mina koordinater.

Förmodligen bara en txt som skrivs så du inte bygger på ett annat ställe på tomten när du fått bygglov.
 
  • Gilla
ForeverJung
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Lägeskontroll är väl att nybyggnationen koordinater stämmer med lantmäteriet koordinater för tomten.
Logga in på lantmäteriet hemsida och skriv ut din tomtritning med mått och koordinater.
Leta upp gränsmarkeringar och mät från.

När jag byggde uterum, kom kommunen ut med en GPS mätaren och kontrollerade mina koordinater.

Förmodligen bara en txt som skrivs så du inte bygger på ett annat ställe på tomten när du fått bygglov.
Jag har skickat in en tomtkarta från lantmäteriet där jag ritat in byggnaden. Hoppas det räcker med den igen och en bekräftelse på att byggnaden står där den skall :)
 
På en lägeskontroll ska som regel framgå antingen inmätta koordinater på samtliga hörn, eller byggnadens färdiga mått samt minsta avstånd (vinkelrätt) från minst två gränser.

Lite ovanligt i mina ögon att det får göras som egenkontroll, men det är väl bara att ta fram måttbandet och mäta, skriva in måtten på en ritning och skicka in.
Du ska ju bara intyga hur det blev byggt, så att det följde lovet. (Om det visar sig att de mått du uppger sedan inte stämmer, kan det eventuellt bli efterverkningar.)

Och om takutsprånget blir mer än 50 cm, ska takutsprånget räknas in i byggnadens area! Dvs, risken att du då överstiger tillåten byggyta är stor, och du kan behöva riva (eller få en sanktionsavgift, eller åtminstone behöva ett ändringslov)
 
  • Gilla
ForeverJung och 1 till
  • Laddar…
lägeskontroll innebär nog att du faktiskt måste mäta att verkligheten stämmer med kartan.

Men om "bevis" för lägeskonttroll räcker att du själv har mätt, eller om du behöver något mätprotokoll från certifierad firma, borde du fråga kommunen om.
 
  • Gilla
ForeverJung
  • Laddar…
H hempularen skrev:
lägeskontroll innebär nog att du faktiskt måste mäta att verkligheten stämmer med kartan.

Men om "bevis" för lägeskonttroll räcker att du själv har mätt, eller om du behöver något mätprotokoll från certifierad firma, borde du fråga kommunen om.
Bäst är att inte fråga.
 
L Leif i Skåne skrev:
Bäst är att inte fråga.
Det är jag inte så säker på. OM det visar sig att de kräver certifierad mätning, så kan det bli jobbigt att få slutbeviset.
 
I min kommun får man hyra in aningen kommunens mät avd eller någon som är godkänd av kommunen att göra lägeskontroll. De skriver sedan ett intyg på att bygget följer din utsättning på kartan.

Detta brukar man göra innan man gjuter plattan eller när man ställt ut pintarna.
 
  • Gilla
LaszloToth och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.