Jag är företagare och kan väl säga att det är högt tryck i Stockholm sedan pandemin. Många jobbar än hemifrån och väljer att få saker gjorda till det finare i sitt hem.

Dessa punkter du nämner tar kanske 4-6 timmar beroende på kunskaper, däremot finns det troligen inget företag som inte skulle debitera dig för en heldag.

Jag brukar rekommendera mina kunder att köpa visst material själva, för att det spar tid för hantverkaren. Restiden i Stockholm kan vara krävande.

Lycka till med arbetet oavsett om du gör det själv eller får hjälp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Floating_Cow Floating_Cow skrev:
Hej,

Jag inleder med att säga att jag inte är händig och inte har erfarenhet med vare sig snickeri eller hur man anlitar hantverkare - total nybörjare med andra ord.

Jag har ett par mindre saker som behöver göras hemma hos mig och som egentligen inte kräver någon hantverkare alls. Men eftersom jag är ofantligt ohändig och har försökt och misslyckats med vissa av sakerna tänkte jag ändå bita i det sura äpplet och betala för att få det gjort snyggt. Jag har alltså lagt parkettgolv med klick i två rum och behöver hjälp med avslut på det.

Det som ska göras är
  • Montering av tröskel
  • Montering av kvartsstav längs golvsockeln för att täcka expansionsutrymmet (5m, gering av fyra hörn)
  • Montering av rörmanschetter i trä på tre radiatorer
  • Fogning av glipor mellan golv och vägg där det inte kan täckas med list eller trösklar
  • Kapning/hyvling av innerdörrar och garderobsdörrar så att de inte kommer i kontakt med det nylagda golvet
  • Bygga/montera en liten kryddhylla framför köksfläkten
Jag uppskattar (utan vidare kunskap) att en erfaren yrkesperson skulle kunna flyga igenom den listan på en arbetsdag men jag kan väl sträcka mig till att det kanske tar två arbetsdagar om man ska vänta på att färg eller lim torkar osv.

Jag har två frågor till er att tycka till om:

1. Är detta arbete för lite i omfång? Jag har vänt mig till ett par snickerifirmor, samt typ Veteranpoolen och ingen har varit intresserad av arbetet. Jag förstår väl att mastiga totalrenoveringar ger störra vinstsummor och belägger hantverkare för längre tidsperioder men kan det inte vara smart att ha småjobb tillgängliga som man kan använda mellan sina stora jobb för att få saker att gå runt?

2. Den enda firman som nappade gav mig en offert på 21 000 kr med moms och ROT inräknat i det priset. Tröskeln skulle gå på ca 3000 kr, täcklisten på 4000 kr och kapning/hyvling av innerdörrar på 8500 och manschetterna på 2500 kr. Känner ni att de summorna är befogade? Jag ställde frågan om priserna kommer som följd av timkostnaden eller av andra orsaker och där var svaret att de är projektkostnader satta enligt fast pris - vilket inte sade mig någonting. Mitt intryck är att även denna firma inte är intresserad och signalerar det till mig genom att ha högre priser, vad tycker ni?

Inte kul att som hantverkare komma in och fixa ett halvdåligt arbete där det stora jobbet är gjort av kunden. Du skulle lejt för hela jobbet och förmodligen fått det gjort för samma summa. Ingen snickare vill ha som eftermäle till andra presumtiva kunder glipor som skall fogas. eller kvartsstav emot lister..
 
Redigerat:
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
Floating_Cow Floating_Cow skrev:
Hej,

Jag inleder med att säga att jag inte är händig och inte har erfarenhet med vare sig snickeri eller hur man anlitar hantverkare - total nybörjare med andra ord.

Jag har ett par mindre saker som behöver göras hemma hos mig och som egentligen inte kräver någon hantverkare alls. Men eftersom jag är ofantligt ohändig och har försökt och misslyckats med vissa av sakerna tänkte jag ändå bita i det sura äpplet och betala för att få det gjort snyggt. Jag har alltså lagt parkettgolv med klick i två rum och behöver hjälp med avslut på det.

Det som ska göras är
  • Montering av tröskel
  • Montering av kvartsstav längs golvsockeln för att täcka expansionsutrymmet (5m, gering av fyra hörn)
  • Montering av rörmanschetter i trä på tre radiatorer
  • Fogning av glipor mellan golv och vägg där det inte kan täckas med list eller trösklar
  • Kapning/hyvling av innerdörrar och garderobsdörrar så att de inte kommer i kontakt med det nylagda golvet
  • Bygga/montera en liten kryddhylla framför köksfläkten
Jag uppskattar (utan vidare kunskap) att en erfaren yrkesperson skulle kunna flyga igenom den listan på en arbetsdag men jag kan väl sträcka mig till att det kanske tar två arbetsdagar om man ska vänta på att färg eller lim torkar osv.

Jag har två frågor till er att tycka till om:

1. Är detta arbete för lite i omfång? Jag har vänt mig till ett par snickerifirmor, samt typ Veteranpoolen och ingen har varit intresserad av arbetet. Jag förstår väl att mastiga totalrenoveringar ger störra vinstsummor och belägger hantverkare för längre tidsperioder men kan det inte vara smart att ha småjobb tillgängliga som man kan använda mellan sina stora jobb för att få saker att gå runt?

2. Den enda firman som nappade gav mig en offert på 21 000 kr med moms och ROT inräknat i det priset. Tröskeln skulle gå på ca 3000 kr, täcklisten på 4000 kr och kapning/hyvling av innerdörrar på 8500 och manschetterna på 2500 kr. Känner ni att de summorna är befogade? Jag ställde frågan om priserna kommer som följd av timkostnaden eller av andra orsaker och där var svaret att de är projektkostnader satta enligt fast pris - vilket inte sade mig någonting. Mitt intryck är att även denna firma inte är intresserad och signalerar det till mig genom att ha högre priser, vad tycker ni?
Clas Ohlson har en tjänst för mindre uppdrag, ClasFixare. Kanske kan vara något?
https://www.clasohlson.com/se/clas-fixare

Veterankraft kanske är ett annat alternativ.
https://veterankraft.se/

Jag har ingen erfarenhet från någon av dom, men koncepten verkar vara enkla jobb riktade mot dem utan egna hantverkarambitioner.

/Höghus
 
Y YuGi skrev:
En dag låter som gott om tid för det jobbet. Lite beroende på om firman ska åka och köpa prylarna och/eller har lång restid till dig. Kan du själv eller någon granne plussa på fler jobb för att få det mer intressant? Kan man få det mer intressant om du erbjuder dem att sticka emellan med dina jobb om de ändå är i närheten och/eller får några timmar över?

Inte för att det hjälper dig egentligen men det är troligen lättare att få ett sådant här jobb gjort om man redan har en relation med en snickare från ett tidigare större jobb, och att de kanske ser potential för kommande.

Offerten du har fått är väldigt dyr. 8h * 500-700 + material är väl rimligt. Du kan ju prova att salta det för att få dit någon kanske? Dubbel timpenning?
Ingen vill lämna offert på sådana småjobb.
Ta in en snickare på löpande räkning.
 
Floating_Cow Floating_Cow skrev:
Tröskeln skulle gå på ca 3000 kr, täcklisten på 4000 kr och kapning/hyvling av innerdörrar på 8500 och manschetterna på 2500 kr.
8500;- för att kapa innedörrar i nederkant, måste vara det dummast jag hört om det inte gäller 10cm tjocka dörrar i gjutjärn.

kapa en trädörr tar ju på sin höjd 15min inkl. nedtagning och återmontering.
 
Höghus Höghus skrev:
Clas Ohlson har en tjänst för mindre uppdrag, ClasFixare. Kanske kan vara något?
[länk]

Veterankraft kanske är ett annat alternativ.
[länk]

Jag har ingen erfarenhet från någon av dom, men koncepten verkar vara enkla jobb riktade mot dem utan egna hantverkarambitioner.

/Höghus
jag avråder starkt från veterankraft o.d. jag har sökt för olika jobb både bygg och städ fick inte ens svar!
 
Absolut, jag håller med!
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Ingen vill lämna offert på sådana småjobb.
Ta in en snickare på löpande räkning.
 
Har skickat dig ett PM, har en brorsa som har ett allserviceföretag i norra sthlm län. Har inte pratat med honom om detta men tror han kan göra det mesta.
 
  • Gilla
Floating_Cow
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
500 kr/timmen får man ingen svensk eller kunnig utländsk snickare för i Stockholm.

Det får man en Litauisk bibliotikarie som säger att han är snickare för.
Vad får man betala för en duktig snickare enligt dig?
 
Jag betalade 600 kr/h förra året för en bra erfaren snickare.
Men då har han låga kostnader, ensamföretagare och arbetar vanligtvis inte i de ”dyra” förorterna (Nacka, Danderyd, Lidingö, Täby mfl) utan söder om stan.

Han är av den gamla stammen och tar inte extra betalt för reskostnad eller påskag på material.

Jag har fått offerter på mellan 600-750 kr från andra. De flesta vill dock arbeta på fastpris och då landar det nästan alltid över 1000 kr/h.

Han ligger nu på 625 kr.
 
B Boende45 skrev:
Jag betalade 600 kr/h förra året för en bra erfaren snickare.
Men då har han låga kostnader, ensamföretagare och arbetar vanligtvis inte i de ”dyra” förorterna (Nacka, Danderyd, Lidingö, Täby mfl) utan söder om stan.

Han är av den gamla stammen och tar inte extra betalt för reskostnad eller påskag på material.

Jag har fått offerter på mellan 600-750 kr från andra. De flesta vill dock arbeta på fastpris och då landar det nästan alltid över 1000 kr/h.

Han ligger nu på 625 kr.
Ok. Det var inte länge sedan som jag betala 450 kr/h. Han var erfaren och gjorde ett bra jobb, därav min fråga :)

Att köpa tjänster är dyrt. Ungefär 400% av vad jag tjänar... Hantverkare 4 dagar, äter upp 16 dagars lön. Då svider det extra mycket när de saltar räkningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.