H hempularen skrev:
Jag tror inte man skall stirra sig blind på om det kostar 500 eller 600/h.

En riktigt bra snickare skulle lösa uppgiften i den här tråden på max 4h. Det kan vara en oerhörd skillnad i produktivitet mellan en bra och en medioker hantverkare. Jag betalar hellre 4x600 för ett toppenbra resultat, än 8x500 för ett resultat med dålig finish.
Bra matematikkunskaper där!

Väldigt få snickare, även enmansbolag, som går runt på att utföra ett jobb 4 timmar x 600 kr. Vad ska han göra resten av dagen? Skriva fakturan?

Om det inte finns jobb för i a f 6h i samma område blir det magert.

Kan ingen yrkessnickare svara i tråden?
Det vore intressant.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Om man istället vänder på allt lite. Tycker man det skall ta 8h, boka en snickare en dag för att fixa så långt de hinner och prioritera aktiviteterna. Blir de saker kvar så fråga då om de kan fixa det och be om tidsberäkning på återstående.
 
B Boende45 skrev:
Bra matematikkunskaper där!

Väldigt få snickare, även enmansbolag, som går runt på att utföra ett jobb 4 timmar x 600 kr. Vad ska han göra resten av dagen? Skriva fakturan?

Om det inte finns jobb för i a f 6h i samma område blir det magert.

Kan ingen yrkessnickare svara i tråden?
Det vore intressant.
De hade ju enkelt kunnat räkna lite och säga exakt som du skrev nu: ”tyvärr går vi inte runt på så små jobb, därför har vi en minidebitering på 6h x X kr/h” enkelt. Jag skulle nappa utan tvekan. Så får de göra det de hinner och lämna åt uppdragstagaren att göra färdigt, alternativt få nån timme betald ledighet vilket det nu blir.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
De hade ju enkelt kunnat räkna lite och säga exakt som du skrev nu: ”tyvärr går vi inte runt på så små jobb, därför har vi en minidebitering på 6h x X kr/h” enkelt. Jag skulle nappa utan tvekan. Så får de göra det de hinner och lämna åt uppdragstagaren att göra färdigt, alternativt få nån timme betald ledighet vilket det nu blir.
Jovisst, i Stockholm fungerar det redan så att det är underförstått för vissa hantverkartyper, t ex el och vvs, att företaget fakturerar för 1 dag, dvs 8h även om jobbet är mindre.

Det här gäller alltså firmor inte enmansföretag vanligen.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jovisst, i Stockholm fungerar det redan så att det är underförstått för vissa hantverkartyper, t ex el och vvs, att företaget fakturerar för 1 dag, dvs 8h även om jobbet är mindre.

Det här gäller alltså firmor inte enmansföretag vanligen.
mycket smidigare än ”japp ger du oss en hutlös summa pengar så kanske vi kan…”
 
D dennis_f skrev:
Om någon inte anger var de bor så bor de alltid i Stockholm. För de flesta boende där existerar nämligen (helt undermedvetet, ingen utelämnar bostadsort medvetet) inget annat ställe där det faktiskt bor fler än ett par personer :)
Precis just så hade jag ju inte uttryckt det själv - men det stämmer ju att jag bor i Stockholm och att jag glömde att inkludera det i originalposten. Det är ju högst relevant med tanke på att hantverkarpriserna varierar stort beroende på vart man bor.

Jag ser ingen redigeraknapp för just den posten - övriga inlägg som jag gör verkar jag kunna redigera utan problem.
 
B Boende45 skrev:
Bra matematikkunskaper där!

Väldigt få snickare, även enmansbolag, som går runt på att utföra ett jobb 4 timmar x 600 kr. Vad ska han göra resten av dagen? Skriva fakturan?

Om det inte finns jobb för i a f 6h i samma område blir det magert.

Kan ingen yrkessnickare svara i tråden?
Det vore intressant.
B larry78 skrev:
Om man istället vänder på allt lite. Tycker man det skall ta 8h, boka en snickare en dag för att fixa så långt de hinner och prioritera aktiviteterna. Blir de saker kvar så fråga då om de kan fixa det och be om tidsberäkning på återstående.
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
De hade ju enkelt kunnat räkna lite och säga exakt som du skrev nu: ”tyvärr går vi inte runt på så små jobb, därför har vi en minidebitering på 6h x X kr/h” enkelt. Jag skulle nappa utan tvekan. Så får de göra det de hinner och lämna åt uppdragstagaren att göra färdigt, alternativt få nån timme betald ledighet vilket det nu blir.
Ja, precis så som ni beskriver det tycker jag att det borde funka. Man är ju inte dummare än att man förstår att företag ska gå runt (gärna med vinst också) och att hantverkare drunknar i jobb så de kan välja de som passar bäst, både i tid och potentiell vinning.

Man kan ju då som prospektiv kund förhandla om just att man pröjsar för en hel arbetsdag och så har man incitamentet att om de blir klara tidiga så får de gå hem tidigt. Eller kanske ta sig till kontoret och skriva offerterna till de stora jobben som hägrar i framtiden. Jag hade också tänkt att "erbjuda" snickaren att disponera tiden för arbetet ganska fritt. Det är inte mycket i lägenheten som måste ställas iordning för att arbetet ska göras så jag skulle ju kunna ta emot hantverkaren på kort varsel, typ om hen fått återbud och ändå vill ha en produktiv dag liksom.

Tack till alla i tråden som tror att jag fixar detta själv - jag säger inte hårt nej till detta men då jag har begränsat med fritid så ska jag ändå göra ett försök att kunna leja in lite hjälp - i alla fall med monteringen av tröskeln (vill fan inte måtta och såga fel där alltså) samt kapningen av innerdörrarna. Just innedörrarna står jag och kliar mig lite i huvudet över hur jag ens skulle tackla det problemet. Jag kanske formulerar en fråga i relevant forum - i så fall redigerar jag denna post med en länk dit ifall ni vill försöka förklara simpla och basala grejer för undertecknad.

Tack för alla svar än så länge - jag ser att det inte bara är jag som reagerar på den saltade offerten.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
hsd
Nåja sådana småjobb tar tid och det är ju tiden som kostar, det gör saken svår att kostnadsberäkna och därför tae firman höjd eftersom även snickare ska ha lön
 
Som företagare är det alltid kul att läsa trådar där beställaren själv uppskattar hur mycket tid det skall ta.
Nån skriver i tråden att det skall ta 4 timmar .
Det är ju rent skrattretande
Ta tex , beställaren vill ha en kryddhylla byggd och monterad .
Åka ut och måtta hos kund samt möte med kund hur kunden vill ha det
Åka till verkstad och tillverka ,ev hämta material .
Åka tillbaka till kund och montera .
Hur lång tid tror ni det tar?

Om beställare tycker det skall ta 8 timmar för ett proffs , så borde han kunna fixa det på en helg själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Om du tar med dig dörrarna till en snickeriverkstad så borde det gå ganska snabbt för dem att kapa dem efter en linje som du har ritat. Prova att ringa till en sådan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Som företagare är det alltid kul att läsa trådar där beställaren själv uppskattar hur mycket tid det skall ta.
Nån skriver i tråden att det skall ta 4 timmar .
Det är ju rent skrattretande
Ta tex , beställaren vill ha en kryddhylla byggd och monterad .
Åka ut och måtta hos kund samt möte med kund hur kunden vill ha det
Åka till verkstad och tillverka ,ev hämta material .
Åka tillbaka till kund och montera .
Hur lång tid tror ni det tar?

Om beställare tycker det skall ta 8 timmar för ett proffs , så borde han kunna fixa det på en helg själv.
Jag uppskattar arbetstiden för TS uppdrag till 3 timmar och 50 minuter. Det var ganska många olika moment, kapa innerdörrar och såga tröskel mm men ett proffs gör det snabbt. Restiden till jobbet går på fritiden, vem får lön för att åka till jobbet liksom?

Obs! Ironi!
 
  • Haha
Daggew
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Som företagare är det alltid kul att läsa trådar där beställaren själv uppskattar hur mycket tid det skall ta.
Nån skriver i tråden att det skall ta 4 timmar .
Det är ju rent skrattretande
Ta tex , beställaren vill ha en kryddhylla byggd och monterad .
Åka ut och måtta hos kund samt möte med kund hur kunden vill ha det
Åka till verkstad och tillverka ,ev hämta material .
Åka tillbaka till kund och montera .
Hur lång tid tror ni det tar?

Om beställare tycker det skall ta 8 timmar för ett proffs , så borde han kunna fixa det på en helg själv.
Jodå, beställaren var ganska tydlig med att han ändå har ytterst lite koll på hantverket. Och att det gott kunde sträcka sig till två dagar beroende lite på.

Tanken med tråden var ju tvåfaldig - dels att höra hur ni alla (beställare och utförare) ställer er till utförandet av relativt små arbeten och dels för om den enda offert jag lyckats få kändes relevant. Jag är inte här för att hacka på hantverkare liksom.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Floating_Cow Floating_Cow skrev:
Precis just så hade jag ju inte uttryckt det själv - men det stämmer ju att jag bor i Stockholm och att jag glömde att inkludera det i originalposten. Det är ju högst relevant med tanke på att hantverkarpriserna varierar stort beroende på vart man bor.

Jag ser ingen redigeraknapp för just den posten - övriga inlägg som jag gör verkar jag kunna redigera utan problem.
Du får ta det både lite skämtsamt och lite på allvar. Det är faktiskt så att nästan alla inlägg från folk som inte skriver ut var de bor (och det är relevant för frågan) är från Stockholm av nån konstig anledning :)

Man kan inte redigera huvudinlägget i tråden, det är därför du inte kan göra det.
 
Alltid bra med en offert - motiverar en till att göra jobbet själv!
 
Stämmer in i vad flera andra har skrivit. Gör det själv och använd en del av pengarna som du kan tänka dig att lägga på en hantverkare på verktyg/maskiner. Det är ofta begränsningen för ett bra resultat, du behöver bla en sänksåg med skena för att kapa dörrar, ett par arbetsbänkar och en mindre kap/gersåg till lister.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.