För några år sedan så plockade jag bort min fjärrvärmeanläggning och installerade istället en Luft/Luft värmepump Nibe 500 med Nibe F2120-20kw. Har timpris på elen och styr VP baserat på det. Detta har funkat utmärkt och varit tillsammans med solceller en mycket fördelaktig lösning med en bra totalekonomi.

Nu när elpriserna väntas stiga den kommande vintern så funderar jag på att sätta in en fjärrvärmecentral igen och kombinera detta med LLVP, så jag under högpristimmar har en värmekälla som kan ta över som spets om högpristimmarna blir många över dygnet. Det kan ju bli så att det är dyr el även nattetid.
Fjärrvärmen kostar hos mig 1,05 kr/kWh. Ingen fast kostnad. Abonnemanget har jag vilade och fjärrvärmerören är fortfarande kvar i huset, så det är bara att koppla på och fjärrvärmebolaget att ansluta en mätare.

Styrningen tänkte jag på följande sätt.
cirkulationspumpen för fjärrvärmen ansluts med en smartplug, så jag kan styra av/på.
Hassio styr smartpluggen baserat på elpris och inomhus temp.
Om man antar att COP 3 gäller på VP, så bör fjärrvärmen kicka in om elpriset överstiger ca 3kr eller om innetemp går under 20 grader.
VP styrs redan baserat på timpriset.

Hur hade man kunnat koppla detta på bästa sätt? Behöver man acktank för att kombinera olika vämesystem.
Jag kör värmepumpen på lågtemp då jag har golvvärme.

Tänker mig följande koppling: fjärrvärme (högtemp) -> shunt -> VP (lågtemp) -> radiatorer och golvvärme
Hade detta fungerat?

Jag precis som många andra hade inte en tanke på att elpriserna skulle sticka iväg på detta sättet, så jag har ju kasserat min gamla fjärrvärmecentral. Den var 15år gammal.
Bör man köpa en helt ny central eller funkar det även med en begagnad för ovan lösning?
Vad rekommenderas för märke? Min förra var en Cetetherm. 20 kW-ish.
 
Tror du det blir billigt?
Varför ska fjärvärmeverket ställa upp med effekt när det är som dyrast och investera i sina anläggningar för ett maxfall utan att få igen det.
 
L lat skrev:
Tror du det blir billigt?
Varför ska fjärvärmeverket ställa upp med effekt när det är som dyrast och investera i sina anläggningar för ett maxfall utan att få igen det.
tja om de erbjuder fjärrvärme på löpande så gör de. Förstår inte riktigt vad jag har med deras prissättning och prismodeller att göra. Har du någon synpunkt på själva ursprungsfrågan?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Om jag bara ska leverera en vara när det är som absolut dyrast, men ska tillhandahålla infrastrukturen för den hela tiden så måste jag ju nånstans plocka ut kostnaden för infrastrukturen.
Dvs om du bara vill köpa kW av mig mitt i vintern så måste jag lägga ut kostnaden för rör , uc, osv som behövs för de få kWh du vill köpa av mig på det och då kommer de kWh att bli väldigt dyra.
 
Med tanke på elpriset i södra Sverige så förstår jag att du funderar på att återgå till fjärrvärme, tyvärr har jag ingen input på hur det är lämpligast att koppla in i ditt nuvarande system. Men någon slags extra tank som kan shuntas på lämpligt sätt är nog vettigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.