Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du måste ju ändå betala 20.6 procent direkt på de pengarna när du löser upp den.
Fast nu gjör ju Björkisvägen förlust i mellan åt.
 
N nybyggarn3 skrev:
Fast nu gjör ju Björkisvägen förlust i mellan åt.
Spelar ingen roll inom 6 år ska pengarna tillbaka till farbror staten
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du måste ju ändå betala 20.6 procent direkt på de pengarna när du löser upp den.
Under förlustår så tar jag ut medel ur periodiseringsfond för att nå nollresultat.
Om det år sex när den periodiseringsfonden måste tömmas uppstår en vinst, så ska den vinsten beskattas med 20,6%. Skillnaden i skattesats mellan insättning och uttag ur periodiseringsfond justeras skattemässigt när man återför periodiseringsfond.
I det fall ett företag inte räknar med att någonsin ska gå med förlust - jag har en kompis med 99% vinstmarginal i firman - så finns det ingen anledning att krångla med periodiseringsfond utan bara skatta för hela vinsten direkt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är egen så ingen bra jämförelse. Men i min bransch hade jag tjänat 130k som anställd i USA istället för runt 70k kanske.
Som sakt det går ju inte att jämföra. Men det blir int så förbannat mycket kvar när personförsäkringar, skolavgifter bilförsäkringar pension och skatt som faktist inte är så låg är betat. Och där tar jobben slut på sekunden egen el anställd. Framför allt så speglas hela vårt samhälle av vår grundtrygghet men många tänker int på det
 
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det jag ogillar med dem är de pratar om solidaritet men i nästa andetag har de inget problem att marginalskatten höjs.
Du får gärna förklara problemet lite tydligare!
 
L lat skrev:
Du får gärna förklara problemet lite tydligare!
De pratar solidaritet men att skatta ihjäl höginkomsttagare har de inget problem med
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Under förlustår så tar jag ut medel ur periodiseringsfond för att nå nollresultat.
Om det år sex när den periodiseringsfonden måste tömmas uppstår en vinst, så ska den vinsten beskattas med 20,6%. Skillnaden i skattesats mellan insättning och uttag ur periodiseringsfond justeras skattemässigt när man återför periodiseringsfond.
I det fall ett företag inte räknar med att någonsin ska gå med förlust - jag har en kompis med 99% vinstmarginal i firman - så finns det ingen anledning att krångla med periodiseringsfond utan bara skatta för hela vinsten direkt.
Jo det hjälper ju inte mig som gör vinst varje år. Den vinsten kan man inte använda till mer än utdelning när den väl är beskattad.
 
Krilleman
Fan jag kan ju inte mer än gilla hela resonemanget här som det kokar ner till...

Min pappa är större än din pappa.
Vissa släpper det fortare än andra.

:crysmile:
 
  • Haha
Krille4
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De pratar solidaritet men att skatta ihjäl höginkomsttagare har de inget problem med
En av de få saker som Marx faktiskt hade rätt i var "från alla efter förmåga, till alla efter behov"!
Och, observera att det faktist inte förbjuder folk ifrån att bli rika, eller inbjuder folk till att leva på bidrag!
Vad det säger är, att folk som tjänar mycket kan bidra med mer än de som tjänar lite, och att de som av nån anledning (invaliditet/sjukdom/annat) inte ska behöva svälta ihjäl.
Och i min värld så skulle V vara de som var mest restriktiva med skatteuttag, eftersom det drabbar de med låga inkomster mest.

För att citera "företagsdoktorn" Ulf af Trolle, "höga skatter? Inget problem, jag tjänar så mycket så jag kan göra avdrag"
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
En av de få saker som Marx faktiskt hade rätt i var "från alla efter förmåga, till alla efter behov"!
Och, observera att det faktist inte förbjuder folk ifrån att bli rika, eller inbjuder folk till att leva på bidrag!
Vad det säger är, att folk som tjänar mycket kan bidra med mer än de som tjänar lite, och att de som av nån anledning (invaliditet/sjukdom/annat) inte ska behöva svälta ihjäl.
Och i min värld så skulle V vara de som var mest restriktiva med skatteuttag, eftersom det drabbar de med låga inkomster mest.

För att citera "företagsdoktorn" Ulf af Trolle, "höga skatter? Inget problem, jag tjänar så mycket så jag kan göra avdrag"
Fast det gör man ju även utan progressiv skatt eftersom skatten är en procentsats på din lön
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De är tillräckligt lata för att inte skaffa sig en eftergymnasial utbildning. Ja, jag tror på sikt att alla arbetarjobb kommer ersättas av automation. Som sagt det kommer bli en ny samhällsklass, arbetarna kommer ersättas av någon form av arbetsoförmögen klass. Kommer bli ett stort problem för samhället att lösa.
Låter som en "variant" av nazismen..
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De pratar solidaritet men att skatta ihjäl höginkomsttagare har de inget problem med
Du skriver mycket för att vara död.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo det hjälper ju inte mig som gör vinst varje år. Den vinsten kan man inte använda till mer än utdelning när den väl är beskattad.
Gratulerar till att firman går så bra.
Utöver den lön du tar ut - jag antar upp till brytpunkten - så kan du då ta ut c:a 250 000 per år (halva bruttolönesumman) - som beskattas som inkomst av kapital från fåmansföretag, med 25% skatt. Netto 187 kSEK.
Med bolagsskatten dragen så blir firmans kostnad 250k/(1-0,206) = 315 kSEK.
För samma kostnad för arbetsgivaren så blir bruttolönen = 315/1,3142 = 240kSEK med en marginalskatt på 50% netto 120kSEK.
Så fåmansföretagarförmånen blir i detta exempel 67 000 per år.
Man kan ju t.o.m. räkna på att ta ut lön över brytpunkten då halva lönesumman kan tas i utdelning, även om den särskolda löneskattens nivå i förhållande till arbetsgivaravgiften snarare lockar till tjänstepensionsavsättning.
Men den riktiga utväxlingen kommer när man börjar anställa då även deras lönesumma räknas in i Huvudregeln.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De pratar solidaritet men att skatta ihjäl höginkomsttagare har de inget problem med
Men hörru jag har ju förklarat att solidaritet inte är välgörenhet eller moralism utan en form av kollektiv egennytta.

Det finns ingen egennytta överhuvudtaget i att hjälpa höginkomsttagare till en större del av kakan. Tvärt om faktiskt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Men hörru jag har ju förklarat att solidaritet inte är välgörenhet eller moralism utan en form av kollektiv egennytta.

Det finns ingen egennytta överhuvudtaget i att hjälpa höginkomsttagare till en större del av kakan. Tvärt om faktiskt.
Mja, konfiskation är aldrig solidaritet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.