Hur hade ni löst detta problem på bästa sätt?

Ritningen, gjord på mobilen men inte sämre än vad jag kunnat rita för hand, är hur det ser ut idag.

En lampa styrs utifrån tre knappar där en av knapparna styr två lampor. Jag vet inte vem som dragit detta men vad jag får ut är att den ena strömställaren måste vara påverkad hela tiden för att sedan kunna styra lampan från de andra strömställarna. Båda mellantrådarna är alltså kopplade till en utgång på den nedersta strömställare .

Om jag skulle byta ut den strömställare mot den jag tagit bild på så borde det fungera?
 
  • Skiss av ett hemmaprojekt med markerade elledningar och planerad placering av lampor och brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en grön eluttagskomponent med elektriskt kretsschema, delvis i plastförpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det saknas en orange mellantråd nästan hela vägen till dubbeltrappen som har TVÅ olika utgångar per brytare.
 
den första strömbrytaren är ju bara en vanlig brytare med två vippor? Inget special alls? Det i förlängningen är en trappkoppling.
 
J Josth skrev:
Det saknas en orange mellantråd nästan hela vägen till dubbeltrappen som har TVÅ olika utgångar per brytare.
Rörigt i skallen nu. Jag vet inte om det är samma brytare som vi pratar om. Där fasen går in sitter en enkel trappbrytare det är alltså ingen dubbeltrapp (men sitter två knappar). Finns bara en ingång för fas. Två utgångar varav en går till en lampa och den andra används till två mellantrådar som går till den andra brytare som också är en trapp som i sin tur också går till en trappbrytare. Eventuellt att det kanske är en korskoppling den sista, är en äldre modell och stod inget på den.

Så om jag byter ut den första där fasen går in till en dubbeltrapp har jag ju tillräckligt med utgångar för mellantrådarna? Som det är nu så måste den första vara påverkad för annars bryts fasen eftersom mellantrådarna sitter på samma utgång.
 
Du har ju inte ritat som du beskriver det.

Om det ska funka så ska den första vara en dubbeltrapp. Från den ska det gå två trådar till nästa som ska vara en korsbrytare.
 
Gör som du tänkt och sätt in dubbeltrapp där. Verkar ju vara en korsomkopplare på mitten om två orange går dit och då är allt rätt. Har du kollat vad det är för brytartyp där?
 
Om det sitter en kors och dubbla oranga kopplade till den första brytarens utgång så skulle de efterföljande brytarna sakna funktion.

Det går inte ihop.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Detta är alltså en gammal installation och inget nytt så tidigare ägare har nog bara vant sig vid att de fungerar sådär. Det är ju inte en fungerande korskoppling.

Jag är endast osäker på den sista brytare eftersom det är en äldre modell och jag ser ingen markering alls. Den första
D Daniel 109 skrev:
Du har ju inte ritat som du beskriver det.

Om det ska funka så ska den första vara en dubbeltrapp. Från den ska det gå två trådar till nästa som ska vara en korsbrytare.
Det fungerar ju inte som en korskoppling ska. Det är exakt som jag ritade men någon har tydligen satt dit två knappar på en trappomkopplare och kopplat så den så att den enbart bryter fasen :seenoevil:
Byter jag ut till en dubbeltrappch sedan den andra till en kors borde detta fungera.
 
Ser du till som sagt att sätta in kors på mitten om det nu inte redan är det fast om/felkopplad och dubbeltrapp i början där det nu verkar sitta krontyp så är du hemma. Du borde lagt in bilder från de olika platserna så går det snabbt och rätt framåt mot att rita något du också är osäker på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.