H
Jag har en fråga gällande renovering gips 6.5mm på tak. Jag gjorde allt rätt som det ska men fortfarande syns att det är ojämn.

Har lagt bilder för och efter.
 
  • Fuktfläck på en vitmålad vägg under ett cirkelformat armatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snedtaksmöte med vit färg och en synlig skugglinje, som kan antyda ett underliggande konstruktionsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit takyta med en tänd taklampa och del av ett fönster som visar skymning himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsrum med träpanelväggar och rörigt golv med spill och blå byggställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att sätta sån tunn gips i tak är ju inte det lättaste att få bra sen, men i stort sett är det bara din brist på kompetens inom spackling som syns.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
K
Ser ut som skruvarna fått för lite spackel, ibland behövs man spackla två gånger eller fler. Remsorna ser ut att ha fått luft under sig och bubblat upp. Vanligt att det händer hos de som provar på att spackla remsa första gången
 
K kniv skrev:
Ser ut som skruvarna fått för lite spackel, ibland behövs man spackla två gånger eller fler. Remsorna ser ut att ha fått luft under sig och bubblat upp. Vanligt att det händer hos de som provar på att spackla remsa första gången
Det sker om man trycker dit remsan i ett för tunt lager spackel va?
 
Rickard.
Som total amatör har jag lärt mig att första varvet färg enbart är för att visa vars jag missat med spacklingen, andra varvet är för att visa dom mindre felen och ojämnheterna jag missat och först när jag kommer till tredje varvet förväntar jag mig att jag inte behöver spackla och slipa innan fjärde varvet men det är inte varje gång jag lyckas med det heller.

Min poäng är att det är bara att fortsätta jobba på tills du är nöjd med resultatet. Proffsen kostar mycket men får det bra direkt (oftast) medans vi lite mindre begåvade/erfarna får slösa lite mer färg,spackel och papper innan det blir bra ;)
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
K
Ett annat tips är att när du rollermålar ditt tak, byt håll varje strykning. Så att strykning 2 och 4 är vinkelräta jämfört med strykning 1 och 3. Osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.