Hej!

Frågan är lite OT men jag har konstaterat att denna grupp bär på ett stort kunnande. I fjol höstas gjorde jag en bordsskiva som jag inte hann göra riktigt klar. Sedan blev det vinter och pannrummet behövdes för att elda värme till huset. Dumt nog bar jag ut skivan i uthuset så nu liknar den en (mesig) skateboardramp. Finns det ngt sätt att tvinga skivan rak igen.

MVH / Klantpelle
 
  • Gilla
jimtho
  • Laddar…
Lite tyngder så skulle den kunna
gå tillbaka.
Eller spänna den men då får man spänna
lite i taget.

Mvh Putte
 
Om den är limmad och inte belagd så kan ett sätt vara att såga upp den igen, bocka de mindre delarna rätt och sen limma ihop den igen.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Om den är limmad och inte belagd så kan ett sätt vara att såga upp den igen, bocka de mindre delarna rätt och sen limma ihop den igen.

/Kent
Helst inte såga upp igen. Det finns en tvärgående bit mitt på skivan.

Angående tyngder/spänna. Kan man hjälpa det på traven med ngt som tex fukt, ånga...

Det är ett elände att inte ha tillräckligt med utrymme att snickra!

/Erik
 
Jo, utrymme är ett stående problem *suck*

/Kent
 
EBMTJ skrev:
Helst inte såga upp igen. Det finns en tvärgående bit mitt på skivan.

Angående tyngder/spänna. Kan man hjälpa det på traven med ngt som tex fukt, ånga...

Det är ett elände att inte ha tillräckligt med utrymme att snickra!

/Erik
Om den tvärgående biten sitter på undersidan så är konstruktionen fel, Jag kan garantera att det slår sig om man spärrar på ena sidan, den som vet vad bimetall är förstår, byt värme mot fukt.

Är den tvärgående biten i liv med de längsgående så finns hopp.

Tyngder hjälper inte, kommer att bli krokigt igen,

Mitt förslag är att vända skivan med buktningen uppåt, den torkar mera på översidan och låt den ligga, kanske några veckor. Alternativt ställ den mot ytterväggen i pannrummet med utbuktningen mot pannan. när skivan är rak så vänd den 2 ggr i veckan och håll den under uppsikt, krökt = vända. När den verkar stabil, gör den snabbt klar med lika ytbehandling på undersidan som översidan. Det är viktigt med samma ytbehandling annars garanterar jag att den kroknar igen.

Prototypen

Till Snickarboden, jag har totalt lite drygt 1000 kvm under tak och tycker det fortfarande är trångt
 
  • Gilla
Bissis
  • Laddar…
Några nya tips på den här fronten? Jag har byggt en trappa med askplank och de är lite skeva på olika ställen.
 
  • Nybyggd trappa med ojämna askplank på vita metallstöd mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
B bellman83 skrev:
Några nya tips på den här fronten? Jag har byggt en trappa med askplank och de är lite skeva på olika ställen.
Vart leder den trappan..?

Ser ut som att planken är obehandlade direkt från sågen, då sågmärken är kvar? För att få de plana så gör man lättast i att hyvla dom. Infästningen i (vad det ser ut som) stålramen måste också tillåta viss rörelse för trä när de expanderar och kontraherar.
 
  • Gilla
Stenban01
  • Laddar…
man kan inte rätta till trä som kroknat på det viset. Vill man ha rakt trä så sågar man utvalt virke som legat och redan rört på sig.
 
K kniv skrev:
Vart leder den trappan..?

Ser ut som att planken är obehandlade direkt från sågen, då sågmärken är kvar? För att få de plana så gör man lättast i att hyvla dom. Infästningen i (vad det ser ut som) stålramen måste också tillåta viss rörelse för trä när de expanderar och kontraherar.
Det är till köket. Ja de är helt obehandlade än så länge, väntat på att de skulle torka och nyligen sågat dem till storlek.

Jag är ganska säker på att trä kan fortsätta att röra på sig, på gott och ont, så nåt går nog att göra för att få lite fason på dem.

Hyvla är sista lösningen då jag inte vill trolla med steghöjden.
 
Att ha grovsågade plank till en trappa inomhus tyder ju på att man uppskattar det rustika intrycket det ger. I konsekvensens namn tycker jag att det är ingen stor sak då att planken inte är helt plana.

Planken är tydligen torkade och oplana — inte mycket att göra något åt tror jag om du inte vill hyvla dem. Att partiellt tiilföra fukt eller torka ut kommer inte att ge något varaktigt resultat. Extra fukt kommer att torka ut och torkade områden kommer att ta upp luftfuktighet tills dess de är i balans igen. Plankorna visar med all önskvärd tydlighet hur de kommer att se ut i den miljön du har dem i nu.

Som jag ser det är enda möjligheten att påverka dem mekaniskt, d v s shimsa dalar och dra ner höjer mot den svetsade ställningen/vangstyckena du har. Det handlar om att sätta dem i permanent spänn helt enkelt. Blir nog inte perfekt men då är vi tillbaks till det jag skrev inledningsvis...

Lycka till!
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.