Vad ska vi göra??

vi har hösten 2021köpt ett nyckelfärdigt hus med totalentreprenad med leverans om ca 13 veckor,
Fick byta säljare som då gjorde en offert/kostnadskalkyl som vi fått OK från banken på. Efter mycket strul och väldigt mycket tappad tid så blir säljaren sjukskriven och vi får en ny kille som kollar igenom offerten som inte alls stämmer. Markarbete som gått upp 100% fr ca 350tkr till 650tkr. Detta får vi reda på nu va 13 veckor innan leverans av huset. Vi har haft väldigt mycket strul fram till vi fick byta säljare och var påväg att strunta i allt med husköp då detta inte alls känns kul.

Frågan är vad kan husleverantören ha för ansvar i detta? Den första hussäljaren och entreprenören är samma person men nu sjukskriven och vet inte vad som händer nu. Problemet är att det är denna person som skulle göra allt jobb till oss. Vad ska man göra?
Inga namn nämnda.
 
R
Ni har väl skrivit nån form av kontrakt som borde gälla eller?
 
R RalleB skrev:
Ni har väl skrivit nån form av kontrakt som borde gälla eller?
Ja, eventuellt problem är att det bara står produktionskostnadskalkyl..
 
Vad står det i avtalet om ev prisjusteringar?
 
Det finns ett prisjusteringsindex, men efter allt strul så har vi efter möte med några högt uppsatta i ledningen fått veta att det ej blir någon prisjustering, dock var detta innan det kom fram att Markarbete + platta gick från 350 till 650tkr. Inväntar nu nervöst svar på hur vi skall gå vidare, ca v44 kommer huset = skön stress..
 
N Norrlandsinland skrev:
Det finns ett prisjusteringsindex, men efter allt strul så har vi efter möte med några högt uppsatta i ledningen fått veta att det ej blir någon prisjustering, dock var detta innan det kom fram att Markarbete + platta gick från 350 till 650tkr. Inväntar nu nervöst svar på hur vi skall gå vidare, ca v44 kommer huset = skön stress..
Varför steg priset till 650?
 
Jadu.. det som är konstigt är att säljaren tar in offert och får då ca 540tkr ett år senare 650tkr, men i offerten/kalkylen är det beräknat nästan 400 tkr.
 
Avtal gälller, så har ni inte skrivit avtal ännu så gäller nuvarande marknadspris.
 
Krilleman
N Norrlandsinland skrev:
vi har hösten 2021köpt ett nyckelfärdigt hus med totalentreprenad med leverans om ca 13 veckor,
I och med detta så bör väl något kontrakt blivit påskrivet?

Det är det som gäller, läs vad som är skrivet!

Jag har en kollega som skrev på för ett nytt hus av en stor leverantör. Det var innan priserna ändrades iom världsbilden. Nu får husleverantören stå med svartepetter då inget i avtalet står skrivet om prisjustering vid ändrade förhållanden på byggmarknaden. Köper du samma hus i dag, av samma leverantör finns det med en klausul för just detta...

Så det är viktigt att du läser vad som står i kontraktet mer exakt.
 
Så ni har inte skrivit något avtal... Jag hänger inte med.. Först säger ni att ni köpt ett hus med totalentreprenad.. och sedan produktionskostnadskalkyl.. Vad gäller?
 
Vi har kontaktat en kunnig i detta som har bättre koll, om det finns intresse så kan jag skriva en utförlig redogörelse på allt som hänt och isåfall kanske lyckas hjälpa någon att inte hamna i samma jobbiga sits som vi är i nu..
 
Krilleman
Jag frågar igen:

Har ni skrivit något kontrakt?
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Så ni har inte skrivit något avtal... Jag hänger inte med.. Först säger ni att ni köpt ett hus med totalentreprenad.. och sedan produktionskostnadskalkyl.. Vad gäller?
Vi har gjort ett köpekontrakt och godkänt offerten. Men som jag förstår det hela rätt så har vi köpt byggsatsen av säljagenten och köpt entreprenaden av snickaren(samma person) men som då står utanför husföretaget
 
Krilleman
Då borde det rimligtvis finnas två separata kontrakt som är judiskt bindande?!

Ett separat kontrakt mot husbyggarens aktiebolag.
och
Ett kontrakt mot aktiebolaget som bygger grunden.

Eller är båda delarna behandlade i samma upphandling (alltså samma kontrakt?)

?
 
Svårt att hjälpa dig när man inte har läst avtalen.. För om det är som u säger borde du rimligtvis ha två avtal. Om så inte är fallet.. så skulle jag skriva ett avtal med entreprenören och se om offerten kan hjälpa dig att få ner priset på markarbetet. Det finns några frågor på lawline ang offert och faktura där som jag skulle läsa om jag var dej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.