Är ägare till hus i Bergslagen med skorstensstock/skorsten från 1895.I skorstenen behöver det fyllas i putsbruk mellan tegelstenarna.Frågan är nu - vad ska vi använda? Sotar'n sa "putsbruk" ,men det jag hittat hittills har varit cementbaserat. Är det bättre med kalkbruk ? Det lär ju inte vara bra att blanda materialen....Hur vet man vad som är använt tidigare?
Nå'n som har erfarenhet ??
 
Tack,tack! Ja fungerar det med C-bruk inne i skorstenen ska det väl gå bra utvändigt - som är mitt problem-också !
 
mrscharles skrev:
Tack,tack! Ja fungerar det med C-bruk inne i skorstenen ska det väl gå bra utvändigt - som är mitt problem-också !
Jag har putsat hela min skorsten utvändigt med vanligt murbruk för 5 år sen o det sitter då kvar än iaf....

Satte hönsnät runt om en sen på med puts.
 
1895 användes inget cementbaserat bruk utan kalkbruk.
Det är alltid bäst att laga med samma bruk.
Finns smidiga kalkbruk som du bara slår i vatten och blandar.
 
spocks_beard skrev:
1895 användes inget cementbaserat bruk utan kalkbruk.
Det är alltid bäst att laga med samma bruk.
Finns smidiga kalkbruk som du bara slår i vatten och blandar.
Vid vilken tidpunkt började man använda cementbaserat bruk?
 
Jag har för mig att jag läs nånstans att det var runt 30-40 talet.
Men jag är inte säker.
 
Jag får börja med att erkänna att jag defintivt inte är någon murarexpert.

Vad händer då om man nyttjar en blandbruk KC eller bara C till en gammal konstruktion, förutom vad en manisk "byggnadsvårds-regelnisse" kan tycka om det. Är det något i kombinationen kalkbruk och cementbruk som inte fungerar eller är det bara svammel?
 
Jag är inte heller någon murarexpert men har snappat upp en del allt eftersom.
Det är inget svammel att man ska använda rätt bruk om man väger mellan cement eller kalk.
Det har inget alls att göra med hysterska byggnadsvårdare även om det låter så ibland :)

Alla byggnader och dess delar rör sig lite grann då och då.
Har man ex.vis då en grund som är putsad med kalkbruk och lagar sprickor som uppkommit pga. sättningar med cementbaserat bruk, så är det hårdare än kalkbruket och tål inte alls rörelse utan kommer spricka (om det rör sig mera) mellan cementbruket och kalkbruket.
Kalkbruket blir inte lika hårt när det härdar och kan tåla lite rörelse innan det spricker.

Därför bör man använda kalkbruk där det finns befintligt bruk som är kalkbaserat.

KC-bruk har en del cement blandad med kalk, alltså blir det hårdare än rent kalkbruk när det härdar, men inte lika hårt som rent cementbaserat bruk.

K-bruk som är utan cement blir således minst hårt och kan ta upp mest rörelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.