Hej.

Jag har en fråga angående moms. Jag ska fakturera en kund och har köpt material till kunden. Jag kommer fakturera kunden arbetskostnad med moms och material som jag köpt in ska jag också fakturera materialet med moms eller utan moms?
 
Är det en privatkund eller är kunden ett annat byggföretag som du utför arbeten åt?
 
Med moms
 
Med moms till privatkund,
Typ kostar materialet 25kr med moms och ditt arbete 250kr med moms så kan du skriva såhär
Arbete 200kr
Material 20kr
Moms 55kr
Totalt 275kr
 
Du fakturerar med moms, men drar av momsen på ditt inköp om det var med moms.
 
C
K Kaboff skrev:
Med moms till privatkund
Med moms även till företagskund, annat än i vissa undantagsfall (t.ex. EU-moms).
Om köparen sedan har rätt att dra av momsen är en fråga mellan köparen och skatteverket som säljaren inte behöver bry sig om.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det en privatkund eller är kunden ett annat byggföretag som du utför arbeten åt?
Tack för snabba svar!!!
Till en privat kund. Jag menar som såhär att tänk jag köpt material för 1250kr med moms säg målarfärg.

Ska jag då fakturera kunden 1000kr + moms eller bara 1250kr utan moms?
 
Tack för alla era svar!!
 
N Ninaaa skrev:
Tack för snabba svar!!!
Till en privat kund. Jag menar som såhär att tänk jag köpt material för 1250kr med moms säg målarfärg.

Ska jag då fakturera kunden 1000kr + moms eller bara 1250kr utan moms?
Du skriver på fakturan typ
Målarfärg 1 000 kr
Moms 25% 250 kr
Att betala 1 250 kr
 
C
N Ninaaa skrev:
Ska jag då fakturera kunden 1000kr + moms eller bara 1250kr utan moms?
1000 kr + moms om du bedriver momspliktig verksamhet och är momsregistrerad.
Sedan vid momsdeklarationen blir det 250 kr ingående och 250 kr utgående moms som tar ut varandra.

Annars 1250 utan moms (t.ex. om du utnyttjar möjligheten till frivillig momsregistrering för omsättning under 30/80 000 kr).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N Ninaaa skrev:
Tack för snabba svar!!!
Till en privat kund. Jag menar som såhär att tänk jag köpt material för 1250kr med moms säg målarfärg.

Ska jag då fakturera kunden 1000kr + moms eller bara 1250kr utan moms?
1000 plus moms
Sen beror det på hur ditt faktureringsprogram ser ut, ibland kan man välja att fakturera inkl moms till vissa kunder, då skriver man in beloppet inkl moms på fakturan men programmet räknar ut momsen

Sånt här bör man ha koll på innan man börjar med företag....
 
nino nino skrev:
1000 plus moms
Sen beror det på hur ditt faktureringsprogram ser ut, ibland kan man välja att fakturera inkl moms till vissa kunder, då skriver man in beloppet inkl moms på fakturan men programmet räknar ut momsen

Sånt här bör man ha koll på innan man börjar med företag....
Tack för svar.
 
Fakturera kund materialkostnad exklusive moms, och sen inklusive moms.

Exempel: Som företagare köper du X prylar för 80kr plus moms, d.v.s. 100kr.

När du sen fakturerar kund tar du också 80kr plus moms, d.v.s. 100kr.

Du kan också ha ett påslag för material som du själv bestämmer, inom vissa rimliga gränser.

Men du kan inte begära att kund ska betala moms på din moms när du fakturerar material. Eftersom du som företagare kvittar din moms vore det helt absurt annars.
 
C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nja. Omvänd skattskyldighet för byggtjänster:
[länk]
Om det är en byggtjänst och köparen är en byggfirma, ja (kanske lite osannolikt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.