Hej! Nybliven husägare och mitt första inlägg här.

Till hösten har jag planer på att bygga en värmeförflyttare där den varma luften sugs in ovanför kaminen och sedan blåser ut i 3 sovrum(alternativt tvärt om, läst olika)

Har tittat på Östberg CK 160 B1 EC och det jag funderar över är styrningen till denna.
Jag vill ha styrningen (dimbar) via google home(eller liknande) så man slipper gå upp på vinden och justera manuellt samt att den ska gå ON när temperaturen i vardagsrummet(kaminen) överstiger en viss temperatur och OFF när temperaturen sjunker.

Så någon slags temp givare behövs om inte systemet kan ta del av mina Adax wifi element som läser av och visar rumstemperatur i google home.

Är amatör när det gäller hemautomatisering förutom att jag kört en del med Nedis wifi strömbrytare, har haft planerna på att börja på allvar genom att köpa mig en athmos pro så man slipper oroa sig vad som funkar med vad.

Så vad skulle vara det smidigaste för både fläktjustering samt för automatisering on/off enligt rumstemperatur?

Tacksam för svar
 
Fläkten är av EC-typ med 0-10 V-styrning.
Du kan då använda någon produkt som lämnar denna styrspänning, det finns ex. Z-wave-enheter som skulle passa.
För att få ihop dina önskemål lär du behöva någon gateway som sedan styr fläkten på insignal från temp.givare/Google Home.
 
  • Gilla
jockejr
  • Laddar…
Har en fläktmotor av modellen Östberg ec IFK 140. Till det en spiskåpa som är nyinstallerad av bostadsrättsförening men som är vansinnigt ful o klumpig. Vill byta men har upptäckt att fläktar med ec styrning är väldigt dyra i förhållande till andra fläktar så undrar jag om man skulle kunna använda sig av annan typ av fläkt och istället kunna montera loss reglagen för att kunna behålla VL funktionen som innefattar våtrummen också. Tänker mig att det ska kunna vara möjligt... Ska givetvis utföras av en behörig fackman men vill gärna veta möjligheten nu då jag ska till o beställa nytt kök men tycker att det känns tråkigt att lägga ner så mycket pengar på ett kök och ha kvar en sådan gammalmodig fläkt till utseendet...
 
F Fröken Otålig skrev:
Har en fläktmotor av modellen Östberg ec IFK 140….
Jag hade tittat närmare på Franke 392-14. Jag tycker det är märkligt att de fortfarande sätter in Franke 251-10 i nybyggda lägenheter och att det idag finns väldigt få alternativ med ett modernt utseende.
 
Redigerat:
J jockejr skrev:
Hej! Nybliven husägare och mitt första inlägg här.

Till hösten har jag planer på att bygga en värmeförflyttare där den varma luften sugs in ovanför kaminen och sedan blåser ut i 3 sovrum(alternativt tvärt om, läst olika)

Har tittat på Östberg CK 160 B1 EC och det jag funderar över är styrningen till denna.
Jag vill ha styrningen (dimbar) via google home(eller liknande) så man slipper gå upp på vinden och justera manuellt samt att den ska gå ON när temperaturen i vardagsrummet(kaminen) överstiger en viss temperatur och OFF när temperaturen sjunker.

Så någon slags temp givare behövs om inte systemet kan ta del av mina Adax wifi element som läser av och visar rumstemperatur i google home.

Är amatör när det gäller hemautomatisering förutom att jag kört en del med Nedis wifi strömbrytare, har haft planerna på att börja på allvar genom att köpa mig en athmos pro så man slipper oroa sig vad som funkar med vad.

Så vad skulle vara det smidigaste för både fläktjustering samt för automatisering on/off enligt rumstemperatur?

Tacksam för svar
Hej! Hur har du löst det? Är i samma sits men lite tvärtom då jag vill pumpa varm luft till källaren och sedan upp igen via trapphus.
 
O Olsbx skrev:
Hej! Hur har du löst det? Är i samma sits men lite tvärtom då jag vill pumpa varm luft till källaren och sedan upp igen via trapphus.
Hej! Jag löste det tillfälligt med Nexa LDR-230 och deras osmarta bluetooth hub. så jag kan ställa i mobilen vilken hastighet jag föredrar. Senare kommer jag köpa athom homey så att jag kan lägga schema för att den ska blåsa på automatiskt beroende på temperatur.
 
  • Gilla
Olsbx
  • Laddar…
J jockejr skrev:
Hej! Nybliven husägare och mitt första inlägg här.

Till hösten har jag planer på att bygga en värmeförflyttare där den varma luften sugs in ovanför kaminen och sedan blåser ut i 3 sovrum(alternativt tvärt om, läst olika)

Har tittat på Östberg CK 160 B1 EC och det jag funderar över är styrningen till denna.
Jag vill ha styrningen (dimbar) via google home(eller liknande) så man slipper gå upp på vinden och justera manuellt samt att den ska gå ON när temperaturen i vardagsrummet(kaminen) överstiger en viss temperatur och OFF när temperaturen sjunker.

Så någon slags temp givare behövs om inte systemet kan ta del av mina Adax wifi element som läser av och visar rumstemperatur i google home.

Är amatör när det gäller hemautomatisering förutom att jag kört en del med Nedis wifi strömbrytare, har haft planerna på att börja på allvar genom att köpa mig en athmos pro så man slipper oroa sig vad som funkar med vad.

Så vad skulle vara det smidigaste för både fläktjustering samt för automatisering on/off enligt rumstemperatur?

Tacksam för svar
Hej!
I nedanstående post så efterfrågade en forum medlem möjligheten att styra en fläkt vid den öppna spisen. I det exempel jag beskrev så hade jag en gammal badrumsfläkt med manuell kontroller i det då nyinköpta huset som behövdes styras digitalt .-) detta implementerades med SonOff styrning.

Trådlös fjärrkontroll hänger på badrumsväggen. Den pratar ned SonOff gateway som pratar med iFan3 fläkt kontroller (https://sonoff.tech/product-document/diy-smart-switches-doc/ifan03-doc/) som styr fläkten. Lade till en fukt och temp sensor: När fukt eller temp ökar så startar fläkten.

https://www.byggahus.se/forum/threads/saenka-varv-flaekt.467637/post-4909285

I mitt hus har jag styrning med Shelly överallt. Om 0-10V styrning efterfrågas så skulle jag använda
Shelly RGBW2 med 4 outputs 0-10V(som styrs via webben eller Shelly appen).

Kontrollera noga vad det är för typ av fläkt och hur den styrs innan inköp.

Med vänlig hälsning, Joakim
 
  • Gilla
Olsbx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.