L
Har en plan på att ta tag i dräneringen nu när hösten kommer men blir lite osäker på vilken typ av dränering jag borde använda och om det är nödvändigt?

Huset är ett Faluhus i vinkel med en källare byggd av EW- element i souterräng. Vad jag kan se i ritningar så verkar det ligga en dränering sedan huset byggdes 1980 och vara någon typ av asfalts massa på den delen av grunden som är under mark. Källaren är inredd alla rum. Har inga märkbara problem med fukt idag men känner att det skulle vara bra att dränera innan jag bygger till någon altan eller liknande som måste flyttas. Har även tänkt gräva om tomten en del och frilägga en sida av huset för att göra ett skärmtak.
Mina funderationer är, Vilken typ av dränering ska man använda till just EW -elementen då alla väggar är isolerade invändigt?
Hur mycket behöver dräneras och hur ska det utföras?

Behöver man göra något åt den oisolerade grundplattan eller kan man ventilera golvet invändigt den dagen man renoverar nederdelen?

tacksam för svar!
 
Är källarväggarna torra och du inte har några andra fuktproblem så förstår jag inte varför du ska dränera ?
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Jag förstår tanken att dränera innan altanbygge.
Väntade ett par år med min altan just pga detta.
Men bara för att en dränering är gammal betyder det ju inte att den är dålig.

Själv hade jag fuktgenomslag i en matkällare, bredvid ett badrum som också ligger på todo-listan, därför tog jag och bet i det sura äpplet och dränerade om min dränering från -74.
Det visade sig att de hade fuskat i ena hörnet, dels inte haft ordentlig dränering, dels haft dräneringsrören alldeles för högt, just där jag hade problem.
I övrigt var all dränering utmärkt och hade inte alls behövt åtgärdas.
"Tur" nog har jag souterränghus, så det var inte *så* stort arbete som var i onödan.

Så jag håller med @InsidersUnited har du inget problem så känns det onödigt att göra om det.
Se om du kan lokalisera dina inspektionsrör och se hur det ser ut där.
Ser allt bra ut är det ju roligare att bygga altan än att gräva upp tomten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.