Pga vattenskada (försäkringsärende) har vi en firma här som gjort bl a tvättstugan. Såg när mattläggaren var klar att hen skurit av mattan i golvnivå vid dörrfoder, bl a dessa som är mellan tvättstuga - gillestuga (bild mot trägolv) och tvättstuga - dusch/bastu. Får det se ut såhär? Uppvik på väggarna är så himla noga, men om det ser ut såhär vid dörrfodren är uppviken liksom
skitsamma... Eller...

Hörndetalj där trägolv möter klinker och en vit dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med skadad dörrpost och kakellaminat på golv och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju en dörröppning där så hur ska man göra då? Visst kan man göra små uppvik även där men mervärdet blir knappt mätbart för vid dörröppningarna ska det ändå inte vara nå vatten på det viset.
Att det är som det är på väggar är ju för att man har enhetliga regler för just väggar. De går ända fram till dörröppningar vanligtvis och det skulle bli väl krångligt om reglerna lättades upp ju närmare dörren man kommer.
 
S Stefan1972 skrev:
Det är ju en dörröppning där så hur ska man göra då? Visst kan man göra små uppvik även där men mervärdet blir knappt mätbart för vid dörröppningarna ska det ändå inte vara nå vatten på det viset.
Att det är som det är på väggar är ju för att man har enhetliga regler för just väggar. De går ända fram till dörröppningar vanligtvis och det skulle bli väl krångligt om reglerna lättades upp ju närmare dörren man kommer.
Såklart ska det inte vara uppvik mot den dörröppning som är ett valv.
Det jag menar är att gipsskivan som monterats kanske skulle gå längre fram mot dörrkarm, och därav lite uppvik där istället för en grubba som det är nu?
Även mot den tröskel där det sitter en svart metallist - där är det en sned glipa mot den trätröskel som klätts in med matta från andra våtutrymmet. Där är mattan lös och pga snedskuret täcker den delvis trätröskeln..

Jag vet inte vad byggnormen säger, så därför ville jag bara fråga här. Jag tycker bara det ser märkligt ut.
 
Jo jag förstår hur du menar men en eller två cm matta till gör knappast nån skillnad. Antar att det ska dit foder och annat där ? Finns ingen norm som säger exakt hur man ska göra. Hur man än gör blir det en friliggande kant gips eller annat skivmaterial i ett dörrhål och det behöver normalt inte skyddas på nåt speciellt sätt.
 
Uppviket bör ju vara minst lika högt som tröskeln. Det gör definitivt skillnad.
 
  • Gilla
Bo arnold och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Uppviket bör ju vara minst lika högt som tröskeln. Det gör definitivt skillnad.

S Stefan1972 skrev:
Jo jag förstår hur du menar men en eller två cm matta till gör knappast nån skillnad. Antar att det ska dit foder och annat där ? Finns ingen norm som säger exakt hur man ska göra. Hur man än gör blir det en friliggande kant gips eller annat skivmaterial i ett dörrhål och det behöver normalt inte skyddas på nåt speciellt sätt.
Okej... Ja, men det är ungefär det som är min tanke. Ett litet uppvik är bättre än en nedsänkt mattbit?
Jag har inte kunskap som sagt, men vår vattenskada berodde på att en krankoppling stått och fuktat under lång tid. Det som hände var att fukten följde väggen längst ner och in under tröskel mot ingång till tvättstugan. Där var det blött och hade sen gått vidare i spånskivan till hallen. Därför känns det konstigt att det ska vara så.

Sen där mattan är snedskuren och ligger lös mot den tröskel som våtrumsmattan från dusch/bastu ligger på? Förutom att mattan är sned och lös där, så blir det jättefult när en tunn remsa av tröskeln syns...
 
D Daniel 109 skrev:
Uppviket bör ju vara minst lika högt som tröskeln. Det gör definitivt skillnad.
skillnad hur då? Hur många mattläggare lägger tröskelns uppvik likartat runt salningar och bakom foder? Så att det så att säga blir oavbrutet ända till fortsättning mot vägg.
 
Den skada som nu uppkommit var ju uppenbarligen för att det inte fanns något kontinuerligt uppvik. Ska man ha nytta av våtrumsmatta med uppvik så ska det ju vara uppvik runt om. Jag hoppas att det är standard med ett sammanhållet uppvik. Jag har det inte i mina våtrum. Men jag gissade att det var gjort av en tidigare ägare.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den skada som nu uppkommit var ju uppenbarligen för att det inte fanns något kontinuerligt uppvik. Ska man ha nytta av våtrumsmatta med uppvik så ska det ju vara uppvik runt om. Jag hoppas att det är standard med ett sammanhållet uppvik. Jag har det inte i mina våtrum. Men jag gissade att det var gjort av en tidigare ägare.
så du vet alltså vad ts skada berodde på? Framgår ingenstans vad jag ser?
 
Inlägg nr 6.
 
D Daniel 109 skrev:
Inlägg nr 6.
oj, sorry. missade en massa inlägg efter jag skrev sist.....
Låter konstigt om vattnet skulle kunna röra sig så.....Låter ju mer som fallet i hela badrummet är uselt och mycket letar sig mot dörren .
 
Nu är det ju en tvättstuga och inte ett badrum. Så de kraven på fall finns inte.
 
Krav och krav.....även om det är en tvättstuga så lär man ju anordna så vattnet rinner mot brunn iallafall. Man kan ju rimligen inte göra anslutningen mot tröskeln helt vattentätt enbart för att det ska fungera mot dylika läckage som rinner mot dörrhålet. Då är ju konstruktionen helt åt fanders. Då skulle jag nog hellre haft en förhöjning så uppviket mot vägg gått oavbrutet runt om. Sen haft tröskeln en bit upp.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu är det ju en tvättstuga och inte ett badrum. Så de kraven på fall finns inte.
Finns det en golvbrunn ska det vara fall mot golvbrunnen och med minst 20 mm fallhöjd från golvbrunnens fläns till övre avslut tätskikts uppvik vid dörröppning enligt mitt tidigare meddelande. En tvättstuga är ett våtrum. Men det är ju enligt dagens norm, i en äldre tvättstuga kan det ju se ut hur som helst.
https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvlutning/
https://www.gvk.se/branschregler/fragor-och-svar/vad-raknas-som-ett-vatrum-och-nar-kravs-tatskikt/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.